Review Article
BibTex RIS Cite

SYMBOLIC ANALYSIS OF THE TALE "LEMON GIRL"

Year 2024, Volume: 17 Issue: 48, 1939 - 1953, 26.12.2024
https://doi.org/10.12981/mahder.1526070

Abstract

Fairy tales, which constitute an important area of our spiritual wealth, are products that both shape our identity in terms of national values and folklore elements such as the subject matter, language used, vocabulary, dialect, traditions and customs, customs and traditions, clothing-dressing, beliefs, etc. and help to analyze the codes in our cultural codes.
The fairy tale, which assimilates the truth and brings it together with the language of symbols and is a part of cultural identity, has found a meaningful place for itself with its various features and in the tradition of telling. All the meanings contained in fairy tales also open the doors of an invisible world as much as possible. From this point of view, considering the symbolic and mythological aspects of fairy tales in addition to their apparent meanings will be an important step in learning our cultural heritage left by our ancestors. The fairy tale named Lemon Girl, which we will evaluate in terms of symbolic and mythological elements in our study, is one of the fairy tales that are widely told and variantized in Turkish fairy tales and that give messages with symbolic and mythological references.
When the symbolic meanings of the fairy tale, which has variants with many different names such as Three Lemon Girls, Pomegranate Girl, Three Pomegranates, Three Pomegranates, Three Pomegranates, Three Pomegranates, Three Pomegranate Beauty, Three Watermelon Beauty, Three Apples in Anatolia, the unlimited richness of our culture, which is passed down from generation to generation, will be tried to be revealed. The motifs with symbolic value in the fairy tale will be analyzed and the meanings that the fairy tale wants to tell will be evaluated comparatively.

References

  • Alptekin, A. B. (2002). Taşeli masalları. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Balcı, S. (2019). Türk dünyası masalları tip kataloğu. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Bilkan, A. F. (2001). Masal estetiği. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Çiftçi, S. (2021). Anadolu masallarında kadın. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Ersoy, N. (2007). Semboller ve yorumları. İstanbul: Dönence Yayınları.
  • Göre, Z. (2021). Bir meyveden daha fazlası: limon/klasik Türk edebiyatı metinlerinde tespiti ve anlam çerçevesi. Littera Turca. 1(4), 1250-1274.
  • Koçak, B.-Kurtlu, Y. (2016). Erzurum halk masallarından üç turunçlar masalı’nın Vladimir Propp’un yapısal anlatı çözümleme yöntemine göre incelenmesi. Turkish Studies. 11(15), 327-346.
  • Özkaynak, E. (2013). Masal formellerinin sembolik çözümlemesi. Elazığ: Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Sakaoğlu, S. (2002). Gümüşhane ve Bayburt masalları. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Schimmel, A. (2000). Sayıların gizemi. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Seyidoğlu, B. (1975). Erzurum halk masalları üzerine araştırmalar. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Yayını.
  • Şenocak, E. (2016). Halk anlatı ve inanışlarında mitolojik bir meyve: Nar. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 4(8), 228-251.
  • Şimşek, E. (2001). Yukarıçukurova masallarında motif ve tip araştırması. C. I-II, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Şimşek, E. (2008). Ölümsüzlük ilâcı elma. Turkish Studies. 3(5), 193-204.

“LİMON KIZ” MASALININ SEMBOLİK ÇÖZÜMLEMESİ

Year 2024, Volume: 17 Issue: 48, 1939 - 1953, 26.12.2024
https://doi.org/10.12981/mahder.1526070

Abstract

Manevi zenginliğimizin önemli bir alanını teşkil eden masallar; işlenen konu, kullanılan dil, söz varlığı, ağız özelliği, gelenek ve görenekler, örf ve âdetler, giyim-kuşam, inanış vb. gibi millî değerler ve folklor unsurları bakımından kimliğimize hem şekil veren hem de kültürel kodlarımızdaki şifreleri çözümlemeye yarayan ürünlerdir.
Gerçeği özümseyerek sembol dili ile buluşturan ve kültürel kimliğin bir parçası olan masal, çeşitli özellikleriyle ve anlatma geleneği içerisinde kendisine anlamlı bir yer bulmuştur. Masalların içerdiği bütün anlamlar, görünmeyen bir dünyanın kapılarını da olabildiğince aralamaktadır. Bu düşünceden hareketle masalları görünen anlamları dışında sembolik ve mitolojik yönüyle de ele almak, atalarımızdan kalan kültürel mirasımızı öğrenmek adına önemli bir adım olacaktır. Çalışmamızda sembolik ve mitolojik unsurları bakımından değerlendireceğimiz Limon Kız adlı masal Türk masalları içerisinde yaygın olarak anlatılan ve varyantlaşan, sembolik ve mitolojik göndermeleriyle mesajlar veren masallardandır.
Anadolu’da Üç Limon Kızı, Nar Kızı, Üç Narlar, Turunçlar, Üç Turunçlar, Üç Turunç Güzeli, Üç Karpuz Güzeli, Üç Elma gibi pek çok farklı adla varyantları olan masalın sembolik anlamları incelendiğinde nesilden nesle aktarılan kültürümüzün sınır tanımayan zenginliği ortaya çıkarılmaya çalışılacaktır. Masalda sembolik değer taşıyan motifler incelenerek masalın anlatmak istediği iletiler karşılaştırmalı olarak değerlendirmeye tabi tutulacaktır.

References

  • Alptekin, A. B. (2002). Taşeli masalları. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Balcı, S. (2019). Türk dünyası masalları tip kataloğu. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Bilkan, A. F. (2001). Masal estetiği. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Çiftçi, S. (2021). Anadolu masallarında kadın. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Ersoy, N. (2007). Semboller ve yorumları. İstanbul: Dönence Yayınları.
  • Göre, Z. (2021). Bir meyveden daha fazlası: limon/klasik Türk edebiyatı metinlerinde tespiti ve anlam çerçevesi. Littera Turca. 1(4), 1250-1274.
  • Koçak, B.-Kurtlu, Y. (2016). Erzurum halk masallarından üç turunçlar masalı’nın Vladimir Propp’un yapısal anlatı çözümleme yöntemine göre incelenmesi. Turkish Studies. 11(15), 327-346.
  • Özkaynak, E. (2013). Masal formellerinin sembolik çözümlemesi. Elazığ: Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Sakaoğlu, S. (2002). Gümüşhane ve Bayburt masalları. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Schimmel, A. (2000). Sayıların gizemi. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Seyidoğlu, B. (1975). Erzurum halk masalları üzerine araştırmalar. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Yayını.
  • Şenocak, E. (2016). Halk anlatı ve inanışlarında mitolojik bir meyve: Nar. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 4(8), 228-251.
  • Şimşek, E. (2001). Yukarıçukurova masallarında motif ve tip araştırması. C. I-II, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Şimşek, E. (2008). Ölümsüzlük ilâcı elma. Turkish Studies. 3(5), 193-204.
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Turkish Folklore in the Türkiye Field
Journal Section Articles
Authors

Gülda Çetindağ Süme 0000-0003-4699-3944

Early Pub Date December 25, 2024
Publication Date December 26, 2024
Submission Date August 1, 2024
Acceptance Date December 10, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 17 Issue: 48

Cite

APA Çetindağ Süme, G. (2024). “LİMON KIZ” MASALININ SEMBOLİK ÇÖZÜMLEMESİ. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 17(48), 1939-1953. https://doi.org/10.12981/mahder.1526070