The rapid pace of technological advancement worldwide has made it easier for individuals from different linguistic and cultural backgrounds to come into contact for various purposes. Additionally, the rise in international migration and the growing necessity for diverse groups to coexist have created a pressing need for mutual understanding. However, as different cultural groups strive to assert and preserve their identities, a range of economic, political, and social challenges may emerge. This situation gives rise to a critical question: how can cultural differences coexist peacefully and harmoniously? This study aims to highlight the need to educate new generations within diverse societies through an inclusive educational model that fosters mutual respect and rejects prejudice, while also equipping learners for the future. The intercultural education approach has gained increasing significance in contexts where harmonious social life depends on the ability of culturally diverse communities to live together. However, wherever multiculturalism is practised, communication problems inevitably arise. To effectively implement intercultural education, it is essential for individuals to understand and express themselves clearly. In such diverse settings, a shared means of communication becomes indispensable. In this context, translation plays a crucial role as a common communicative tool that bridges cultural and linguistic gaps. This study adopts a qualitative methodology and is based on a literature review exploring the relationship between intercultural education and translation.
-
-
-
Dünyada yaşanan hızlı teknolojik gelişmeler, çeşitli nedenlere dayalı olarak farklı dil ve kültürlerin daha kolay karşılaşmasına olanak sağlamaktadır. Bunun yanında uluslararası göçlerin artması, farklılıkların birlikte yaşama zorunda kalmaları, farklılıkların birbirlerini tanıma zorunluluğunu doğurmuştur. Farklı kültürlerden gelen grupların kendi kültürlerinin tanıma istekleri, ekonomik, siyasal ve toplumsal sorunların ortaya çıkmasına neden olmaktadır. Tüm farklılıklara rağmen, farklılıkların barış ve uyum içerisinde nasıl birlikte yaşanmaları gerektiği sorunsalı ortaya çıkmıştır. Bu araştırmanın amacı, farklılıkların var olduğu toplumlarda, yeni nesilleri geleceğe hazırlarken birbirlerine ön yargısız davranacak, saygı duyacak şekilde bir eğitim modeli ile biçimlendirilmesi gerekliliğini ortaya koymaktır. İstenilen toplumsal yaşamının kültürlerarası eğitim yaklaşımı ile olası olacağı ve farklı toplumları birlikte yaşadığı toplumlarda kültürlerarası eğitim yaklaşımı gittikçe önem kazanmaya başlamıştır. Çokkültürlülüğün yaşandığı her yerde mutlaka iletişim sorunları da meydana gelmektedir. Kültürlerarası eğitimin gerçekleşmesi için farklı olanı anlamak ve kendini ifade etmek oldukça önemlidir. Bu bağlamda farklılıkların kullandığı ortak bir iletişim dili gerekmektedir. Araştırma nitel yaklaşımla, kültürlerarası eğitim yaklaşımı ile çeviri ilişkisini literatür tarama şeklinde oluşturulmuştur.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Multicultural, Intercultural and Cross-Cultural Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 26, 2025 |
Publication Date | September 28, 2025 |
Submission Date | July 1, 2025 |
Acceptance Date | September 19, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 18 Issue: 51 |