Bu çalışmanın amacı, finansal sıkıntı olasılığının olduğu kriz dönemlerinde, havayollarının iflas riskini artıran veya azaltan finansal değişkenlerin araştırılmasıdır. Bu çalışmada, havayollarında finansal sıkıntıyı veya iflas olasılığını etkileyen finansal değişkenler incelenmiştir. Çalışma kapsamında 35 havayolunun finansal verileri incelenmiştir. Altman (1968) Z-skor, Springate (1978) S-skor ve Zmijewski (1984) J-skor finansal sıkıntı tahmin modellerinden yararlanılmıştır. Bulgular, kriz zamanlarında diğer bir ifadeyle finansal sıkıntı ve iflas olasılığının arttığı durumlarda (Covid-19 gibi), kaldıraç seviyesi, varlık yapısı, firma büyüklüğü, firma karlılığı ve likidite oranının havayolu finansal sıkıntı veya iflas olasılığını önemli ölçüde etkilediğini göstermektedir.
The aim of this study is to investigate which financial variables increases or decreases the risk of the bankruptcy of airlines during periods of crisis when there is a possibility of financial distress. In this study, financial variables that affect financial distress in airlines and the possibility of bankruptcy were analyzed. In the framework of the study, the financial data from 35 airlines were examined. We employed the Altman (1968) Z-score, Springate (1978) S-score and Zmijewski (1984) J-score financial distress prediction models. The findings indicate that in times of crisis, when the probability of financial distress and bankruptcy increases (such as with Covid-19), leverage level, asset structure, firm size, firm profitability and liquidity ratio have a significant effect on an airline’s probability of bankruptcy score.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2021 |
Submission Date | April 8, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author(s) bear full responsibility for the ideas and arguments presented in their articles. All scientific and legal accountability concerning the language, style, adherence to scientific ethics, and content of the published work rests solely with the author(s). Neither the journal nor the institution(s) affiliated with the author(s) assume any liability in this regard.