Bu araştırmanın amacı öğretmenlerin iş tatmini ve
etik iklim algı düzeylerinin karşılaştırılmasıdır. Araştırma bulguları ve
değerlendirilmesi bölümünde, verilerin analize hazır hale getirilmesi amacıyla
katılımcıların demografik özelliklerine ilişkin frekans dağılımlarına, araştırma
değişkenlerine ait standart sapma ve ortalama değerlerine, verilerin
istatistikî analize uygun olup olmadığını anlamak için güvenilirlik analizi
sonuçlarına ve iki grup arasında karşılaştırma yapabilmek için Independent
Samples T testi ve ikiden fazla gruplar arası karşılaştırma yapabilmek için ise
One Way ANOVA sonuçlarına yer verilmiştir. Katılımcıların iş tatmini
düzeyleriyle etik iklim algıları arasındaki ilişkiyi belirlemek için ise
Korelasyon ve Regresyon analizleri yapılmıştır. Araştırmadan elde edilen
bulgulara göre öğretmenlerin kurumlarındaki başkalarının iyiliğini düşünme ile
ilgili etik iklim algıları orta düzeydedir diyebiliriz. Ayrıca öğretmenlerin
kurumlarındaki yasalar, kurallar ve politikalar ile ilgili etik iklim algıları
yüksektir diyebiliriz. Araştırmadan elde edilen bulgulara bakıldığında
öğretmenlerin iş tatmini düzeyleri ile etik iklimde başkalarının iyiliğini
düşünme boyutuna ilişkin algıları arasındaki ortaya çıkan ilişkinin anlamlı
olduğunu görülmektedir. Sonuç olarak elde edilen bulgular ışığında
öğretmenlerin iş tatmini düzeyleri onların genel olarak etik iklim algılarını
pozitif yönde olumlu etkiler, Öğretmenlerin iş tatmini düzeyleri onların etik
iklimde örgütsel çıkar boyutu ile ilgili algılarını pozitif yönde olumlu etkiler,
Öğretmenlerin iş tatmini düzeyleri onların etik iklimde başkalarının iyiliğini
düşünme boyutu ile ilgili algılarını pozitif yönde olumlu etkiler sonuçlarına
ulaşılmıştır.
The purpose of this research is to compare
teachers' perception levels in terms of job satisfaction and ethical climate.
In the section regarding research findings and their assessment, frequency
distribution of participants' demographic characteristics , standard deviation
and mean values of research variables are included to make the data ready to
analyze; results of reliability analysis are taken into consideration to
determine if the data are suitable for statistical analysis; results of
Independent Samples T-Test and One Way ANOVA are included to compare two groups
and make comparisons between more than two groups respectively. Correlation and
Regression analyses are made to determine the relationship between the
perceptions of participants regarding job satisfaction level and ethical
climate. According to findings obtained from the research, we can say that the
ethical climate perception of teachers related to considering what's best for
others in their institutions is in the medium-level. We can also say that the
ethical climate perception of teachers related to laws, rules and policies in
their institutions are high. When the findings obtained from the research are
considered, it is seen that there is a significant relationship between
teachers' job satisfaction levels and their perception of the dimension of
considering what's best for others in an ethical climate. In the light of the
findings obtained it is concluded that job satisfaction levels of teachers
positively affect their ethical climate perceptions in general, job
satisfaction levels of teachers positively affect their perception related to
organizational interest in an ethical climate and job satisfaction levels of
teachers positively affect their perceptions related to considering what's best
for others in an ethical climate.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Political Science |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 29, 2019 |
Submission Date | January 23, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author(s) bear full responsibility for the ideas and arguments presented in their articles. All scientific and legal accountability concerning the language, style, adherence to scientific ethics, and content of the published work rests solely with the author(s). Neither the journal nor the institution(s) affiliated with the author(s) assume any liability in this regard.