Research Article
BibTex RIS Cite

"MEKSİKA DALGASI": ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN COVID-19 İLE İLGİLİ BİLİŞSEL YAPILARININ ANALİZİ

Year 2023, Volume: 10 Issue: 1, 81 - 100, 29.03.2023
https://doi.org/10.30798/makuiibf.1033352

Abstract

Bu çalışmada, sağlık yönetimi bölümü öğrencilerinin Covid-19 ile ilgili bilişsel yapılarının incelenmesi amaçlanmaktadır. Fenomenoloji desenine göre tasarlanan çalışmada veri toplamak amacıyla kelime ilişkilendirme testi kullanılmıştır. Testte anahtar kavram olarak Covid-19 belirlenmiş ve Covid-19’un neyi çağrıştırdığı, neye benzetildiği, olumsuz etkileri, olumlu etkileri ve geleceği nasıl şekillendireceği üzerinden öğrencilerin bilişsel yapıları ortaya konmuştur. Ulaşılan 80 öğrenciden her bir kategoriye ait 800 olmak üzere toplamda 4000 kelimelik bir veri seti elde edilmiş, veriler içerik analizine tabi tutularak temalaştırılmıştır. Analiz sonucunda çağrışım olarak “maske” ve “mesafe”, benzetme olarak “grip” ve “veba”, olumsuz etki olarak “eğitimde yaşanan aksaklıklar” ve “psikolojinin bozulması”, olumlu etki olarak “aile ile vakit geçirme” ve “kendine vakit ayırma”, gelecek etkisi olarak ise “tedbirli yaşam” ve “ekonomik problemlerde artış” kodları öne çıkmıştır. Sonuç olarak, Covid-19 denilince üniversite öğrencilerinin aklına daha çok tedbir ve korunmaya dair çağrışımlar gelmiş, öğrenciler Covid-19’u bulaşıcı ya da ölümcül hastalıklara benzetmiş, olumsuz etkilerin başında kısıtlama ve tedbirler düşünülmüş, olumlu etkiler olarak süreç gelişim ve öğrenme fırsatı olarak görülmüş ve gelecekte bu salgın sebebiyle toplumsal yaşamın dönüşeceğine dair düşünceler ortaya çıkmıştır.

References

  • Aristovnik, A. Keržič, D. Ravšelj, D. Tomaževič, N. ve Umek, L. (2020). Impacts of the Covid-19 Pandemic on Life of Higher Education Students: A Global Perspective. Sustainability, 12(20), 8438, 1-34.
  • Aslan, I., Ochnik, D. ve Çınar, O. (2020). Exploring Perceived Stress among Students in Turkey During the COVID-19 Pandemic. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(23), 8961, 1-17.
  • Bahar, M. ve Özatlı, S. (2003). Kelime İletişim Testi Yöntemi ile Lise 1. Sınıf Öğrencilerinin Canlıların Temel Bileşenleri Konusundaki Bilişsel Yapılarının Araştırılması. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(2), 75-85.
  • Bilgin, N. (2014). Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi Teknikler ve Örnek Çalışmalar (3. Baskı). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Bostan, S., Erdem, R., Öztürk, Y., Kılıç, T. ve Yılmaz, A. (2020). The Effect of Covid-19 Pandemic on the Turkish Society. Electronic Journal of General Medicine, 17(6), 1-8.
  • Cao, W., Fang, Z., Hou, G., Han, M., Xu, X. Dong, J. ve Zheng, J. (2020). The Psychological Impact of the Covid-19 Epidemic on College Students in China. Psychiatry Resesarch, 287, 1-5.
  • Çakır Kardeş, V. (2020). Covid-19 Güncellemeleri İle Salgın Dönemlerinde Anksiyete Bozuklukları ve Depresyon B Coşar, (Ed.), Psikiyatri ve Covid-19 içinde (23-29). (1. Baskı). Ankara: Türkiye Klinikleri.
  • Ekici, G. ve Kurt, H. (2014). Öğretmen Adaylarının “AIDS” Kavramı Konusundaki Bilişsel Yapıları: Bağımsız Kelime İlişkilendirme Testi Örneği. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 18(3), 267-306.
  • Elmer, T. Mepham, K. ve Stadtfeld, C. (2020). Students Under Lockdown: Comparisons of Students’ Social Networks and Mental Health Before and During the COVID-19 Crisis in Switzerland. PLOS ONE, 15(7), 1-22.
  • Göksu, Ö., ve Kumcağız, H. (2020). Perceived Stress Level and Anxiety Levels in Individuals in Covid-19 Outbreak. Turkish Studies, 15(4), 463–479.
  • Güler, A., Halıcıoğlu, M. B. ve Taşğın, S. (2015). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma (2. Baskı) Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Herring, D. A. ve Sattenspiel, L. (2007). Social Contexts, Syndemics, and Infectious Disease in Northern Aboriginal Populations. American Journal of Human Biology, 19(2), 190-202.
  • Islam, M. A., Barna, S. D., Raihan, H., Khan, M. N. A. ve Hossain, M. T. (2020). Depression and Anxiety Among University Students During the Covid-19 Pandemic in Bangladesh: A Web-Based Cross-sectional Survey. PLOS ONE, 15(8), 1-12.
  • Italian National Civil Protection Department. Covid-19 Monitoring and data dashboard. Erişim 16 Aralık 2020, https://opendatadpc.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/b0c68bce2cce478eaac82fe38d4138b1
  • Jungmann, S. M. ve Witthöft, M. (2020). Health Anxiety, Cyberchondria, and Coping in the Current Covid-19 Pandemic: Which Factors Are Related to Coronavirus Anxiety?. Journal of Anxiety Disorders, 73, 1-9.
  • Landi, G., Pakenham, K. I., Boccolini, G., Grandi, S., ve Tossani, E. (2020). Health Anxiety and Mental Health Outcome During Covid-19 Lockdown in Italy. The Mediating and Moderating Roles of Psychological Flexibility, Frontiers in Psychology, 1, 1-14.
  • Mayring, P. (2011). Nitel Sosyal Araştırmaya Giriş, (A. Gümüş ve M. S. Durgun, Çev.), Ankara: Bilgesu Yayınları.
  • Öztürk, R. (2020). Yeni Normal Dönemde Salgın ile Mücadele Politikaları ve Hazırlık Çalışmaları, M. Şeker, A. Özer ve C. Korkut, (Ed.), Küresel Salgının Anatomisi İnsan ve Toplumun Geleceği içinde (77-93), Ankara: TÜBA.
  • Pietrabissa, G. ve Simpson, S. G. (2020). Psychological Consequences of Social Isolation During Covid-19 Outbreak. Frontiers in Psychology, 11, 1-4.
  • Sağlık Bakanlığı. (2020). Covid-19 Bilgilendirme Platformu. Erişim 16 Aralık 2020, https://covid19.saglik.gov.tr/
  • Son, C., Hegde, S., Smith, A., Wang, X. ve Sasangohar, F. (2020). Effects of Covid-19 on College Students’ Mental Health in the United States: Interview Survey Study. Journal of Medical Internet Research, 22(9), 1-14.
  • Üstün, Ç. ve Özçiftçi, S. (2020). Covid-19 Pandemisinin Sosyal Yaşam ve Etik Düzlem Üzerine Etkileri: Bir Değerlendirme Çalışması. Anatolian Clinic Journal of Medical Sciences, 25, (Speciel Issue 1), 142-153.
  • WHO. (2020a). Erişim 16 Aralık 2020, https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019
  • WHO. (2020b). WHO Coronavirus Disease (Covid-19) Dashboard. Erişim 30 Kasım 2021, https://covid19.who.int/
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (8. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

"MEXICAN WAVE": ANALYSIS OF COGNITIVE STRUCTURES OF UNIVERSITY STUDENTS RELATED TO COVID-19

Year 2023, Volume: 10 Issue: 1, 81 - 100, 29.03.2023
https://doi.org/10.30798/makuiibf.1033352

Abstract

In this study, it is aimed to examine the cognitive structures of health management students about Covid-19. The word association test was used to collect data in the study, which was designed according to the phenomenology design. In the test, covid-19 was determined as the key concept and the cognitive structures of the students were revealed through what Covid-19 evokes, what it is like, negative effects, positive effects and how it will shape the future. From the 80 students reached, a data set of 4000 words in total, 800 belonging to each category, was obtained and the data were themed by subjecting them to content analysis. In the analysis, "mask" and "distance" as connotations, "comprehension" and "plague" as analogy, "disruptions with education" and "disorder of psychology" as negative effects, "spending time with family" and "spending time for yourself" as positive effect and, as a future, the codes of "prudent life" and "increase in economic problems" have emerged. All codes were gathered in themes and top themes and interpreted. As a result, when it comes to Covid-19, university students have more connotations of precaution and protection; students likened Covid-19 to infectious or fatal diseases; restrictions and measures were considered at the beginning of the negative effects; as positive effects, the process was seen as an opportunity for development and learning, and there were thoughts that social life would transform in the future due to this epidemic.

References

  • Aristovnik, A. Keržič, D. Ravšelj, D. Tomaževič, N. ve Umek, L. (2020). Impacts of the Covid-19 Pandemic on Life of Higher Education Students: A Global Perspective. Sustainability, 12(20), 8438, 1-34.
  • Aslan, I., Ochnik, D. ve Çınar, O. (2020). Exploring Perceived Stress among Students in Turkey During the COVID-19 Pandemic. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(23), 8961, 1-17.
  • Bahar, M. ve Özatlı, S. (2003). Kelime İletişim Testi Yöntemi ile Lise 1. Sınıf Öğrencilerinin Canlıların Temel Bileşenleri Konusundaki Bilişsel Yapılarının Araştırılması. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(2), 75-85.
  • Bilgin, N. (2014). Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi Teknikler ve Örnek Çalışmalar (3. Baskı). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Bostan, S., Erdem, R., Öztürk, Y., Kılıç, T. ve Yılmaz, A. (2020). The Effect of Covid-19 Pandemic on the Turkish Society. Electronic Journal of General Medicine, 17(6), 1-8.
  • Cao, W., Fang, Z., Hou, G., Han, M., Xu, X. Dong, J. ve Zheng, J. (2020). The Psychological Impact of the Covid-19 Epidemic on College Students in China. Psychiatry Resesarch, 287, 1-5.
  • Çakır Kardeş, V. (2020). Covid-19 Güncellemeleri İle Salgın Dönemlerinde Anksiyete Bozuklukları ve Depresyon B Coşar, (Ed.), Psikiyatri ve Covid-19 içinde (23-29). (1. Baskı). Ankara: Türkiye Klinikleri.
  • Ekici, G. ve Kurt, H. (2014). Öğretmen Adaylarının “AIDS” Kavramı Konusundaki Bilişsel Yapıları: Bağımsız Kelime İlişkilendirme Testi Örneği. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 18(3), 267-306.
  • Elmer, T. Mepham, K. ve Stadtfeld, C. (2020). Students Under Lockdown: Comparisons of Students’ Social Networks and Mental Health Before and During the COVID-19 Crisis in Switzerland. PLOS ONE, 15(7), 1-22.
  • Göksu, Ö., ve Kumcağız, H. (2020). Perceived Stress Level and Anxiety Levels in Individuals in Covid-19 Outbreak. Turkish Studies, 15(4), 463–479.
  • Güler, A., Halıcıoğlu, M. B. ve Taşğın, S. (2015). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma (2. Baskı) Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Herring, D. A. ve Sattenspiel, L. (2007). Social Contexts, Syndemics, and Infectious Disease in Northern Aboriginal Populations. American Journal of Human Biology, 19(2), 190-202.
  • Islam, M. A., Barna, S. D., Raihan, H., Khan, M. N. A. ve Hossain, M. T. (2020). Depression and Anxiety Among University Students During the Covid-19 Pandemic in Bangladesh: A Web-Based Cross-sectional Survey. PLOS ONE, 15(8), 1-12.
  • Italian National Civil Protection Department. Covid-19 Monitoring and data dashboard. Erişim 16 Aralık 2020, https://opendatadpc.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/b0c68bce2cce478eaac82fe38d4138b1
  • Jungmann, S. M. ve Witthöft, M. (2020). Health Anxiety, Cyberchondria, and Coping in the Current Covid-19 Pandemic: Which Factors Are Related to Coronavirus Anxiety?. Journal of Anxiety Disorders, 73, 1-9.
  • Landi, G., Pakenham, K. I., Boccolini, G., Grandi, S., ve Tossani, E. (2020). Health Anxiety and Mental Health Outcome During Covid-19 Lockdown in Italy. The Mediating and Moderating Roles of Psychological Flexibility, Frontiers in Psychology, 1, 1-14.
  • Mayring, P. (2011). Nitel Sosyal Araştırmaya Giriş, (A. Gümüş ve M. S. Durgun, Çev.), Ankara: Bilgesu Yayınları.
  • Öztürk, R. (2020). Yeni Normal Dönemde Salgın ile Mücadele Politikaları ve Hazırlık Çalışmaları, M. Şeker, A. Özer ve C. Korkut, (Ed.), Küresel Salgının Anatomisi İnsan ve Toplumun Geleceği içinde (77-93), Ankara: TÜBA.
  • Pietrabissa, G. ve Simpson, S. G. (2020). Psychological Consequences of Social Isolation During Covid-19 Outbreak. Frontiers in Psychology, 11, 1-4.
  • Sağlık Bakanlığı. (2020). Covid-19 Bilgilendirme Platformu. Erişim 16 Aralık 2020, https://covid19.saglik.gov.tr/
  • Son, C., Hegde, S., Smith, A., Wang, X. ve Sasangohar, F. (2020). Effects of Covid-19 on College Students’ Mental Health in the United States: Interview Survey Study. Journal of Medical Internet Research, 22(9), 1-14.
  • Üstün, Ç. ve Özçiftçi, S. (2020). Covid-19 Pandemisinin Sosyal Yaşam ve Etik Düzlem Üzerine Etkileri: Bir Değerlendirme Çalışması. Anatolian Clinic Journal of Medical Sciences, 25, (Speciel Issue 1), 142-153.
  • WHO. (2020a). Erişim 16 Aralık 2020, https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019
  • WHO. (2020b). WHO Coronavirus Disease (Covid-19) Dashboard. Erişim 30 Kasım 2021, https://covid19.who.int/
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (8. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Ramazan Erdem 0000-0001-6951-3814

Elif Kaya 0000-0002-1401-9947

Necla Yılmaz 0000-0002-9847-6888

Ahmet Alkan 0000-0002-4964-8591

İzzet Erdem 0000-0003-1805-1597

Publication Date March 29, 2023
Submission Date December 6, 2021
Published in Issue Year 2023 Volume: 10 Issue: 1

Cite

APA Erdem, R., Kaya, E., Yılmaz, N., Alkan, A., et al. (2023). "MEKSİKA DALGASI": ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN COVID-19 İLE İLGİLİ BİLİŞSEL YAPILARININ ANALİZİ. Journal of Mehmet Akif Ersoy University Economics and Administrative Sciences Faculty, 10(1), 81-100. https://doi.org/10.30798/makuiibf.1033352

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author(s) bear full responsibility for the ideas and arguments presented in their articles. All scientific and legal accountability concerning the language, style, adherence to scientific ethics, and content of the published work rests solely with the author(s). Neither the journal nor the institution(s) affiliated with the author(s) assume any liability in this regard.