Bu çalışmada, sağlık yönetimi bölümü öğrencilerinin Covid-19 ile ilgili bilişsel yapılarının incelenmesi amaçlanmaktadır. Fenomenoloji desenine göre tasarlanan çalışmada veri toplamak amacıyla kelime ilişkilendirme testi kullanılmıştır. Testte anahtar kavram olarak Covid-19 belirlenmiş ve Covid-19’un neyi çağrıştırdığı, neye benzetildiği, olumsuz etkileri, olumlu etkileri ve geleceği nasıl şekillendireceği üzerinden öğrencilerin bilişsel yapıları ortaya konmuştur. Ulaşılan 80 öğrenciden her bir kategoriye ait 800 olmak üzere toplamda 4000 kelimelik bir veri seti elde edilmiş, veriler içerik analizine tabi tutularak temalaştırılmıştır. Analiz sonucunda çağrışım olarak “maske” ve “mesafe”, benzetme olarak “grip” ve “veba”, olumsuz etki olarak “eğitimde yaşanan aksaklıklar” ve “psikolojinin bozulması”, olumlu etki olarak “aile ile vakit geçirme” ve “kendine vakit ayırma”, gelecek etkisi olarak ise “tedbirli yaşam” ve “ekonomik problemlerde artış” kodları öne çıkmıştır. Sonuç olarak, Covid-19 denilince üniversite öğrencilerinin aklına daha çok tedbir ve korunmaya dair çağrışımlar gelmiş, öğrenciler Covid-19’u bulaşıcı ya da ölümcül hastalıklara benzetmiş, olumsuz etkilerin başında kısıtlama ve tedbirler düşünülmüş, olumlu etkiler olarak süreç gelişim ve öğrenme fırsatı olarak görülmüş ve gelecekte bu salgın sebebiyle toplumsal yaşamın dönüşeceğine dair düşünceler ortaya çıkmıştır.
In this study, it is aimed to examine the cognitive structures of health management students about Covid-19. The word association test was used to collect data in the study, which was designed according to the phenomenology design. In the test, covid-19 was determined as the key concept and the cognitive structures of the students were revealed through what Covid-19 evokes, what it is like, negative effects, positive effects and how it will shape the future. From the 80 students reached, a data set of 4000 words in total, 800 belonging to each category, was obtained and the data were themed by subjecting them to content analysis. In the analysis, "mask" and "distance" as connotations, "comprehension" and "plague" as analogy, "disruptions with education" and "disorder of psychology" as negative effects, "spending time with family" and "spending time for yourself" as positive effect and, as a future, the codes of "prudent life" and "increase in economic problems" have emerged. All codes were gathered in themes and top themes and interpreted. As a result, when it comes to Covid-19, university students have more connotations of precaution and protection; students likened Covid-19 to infectious or fatal diseases; restrictions and measures were considered at the beginning of the negative effects; as positive effects, the process was seen as an opportunity for development and learning, and there were thoughts that social life would transform in the future due to this epidemic.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | March 29, 2023 |
Submission Date | December 6, 2021 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 10 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author(s) bear full responsibility for the ideas and arguments presented in their articles. All scientific and legal accountability concerning the language, style, adherence to scientific ethics, and content of the published work rests solely with the author(s). Neither the journal nor the institution(s) affiliated with the author(s) assume any liability in this regard.