The study aims to examine the disturbing situations, and the emotions and thoughts of the participants while using instant messaging. Disturbing situations of the users in the group are violations of privacy, harassment, hurtful words and behaviors, and gender discrimination. The main reasons why users accept these situations are primarily various fears; another is the cultural structure they are in and the personal characteristics of the users. To take precautions against these actions, it has been revealed that training on the use of instant messaging applications and social media should be disseminated, awareness-raising activities should be organized and reactions should be taken to establish the right communication.
Çalışma, rahatsız anlık mesajlaşma gruplarındaki katılımcıların yaşadıkları rahatsız edici durumlara karşı duygu ve düşüncelerini incelemeyi amaçlamaktadır. Gruptaki kullanıcıları rahatsız eden durumların, gizlilik ihlalleri, taciz, incitici söz ve davranışlar ve cinsiyet ayrımcılığı olduğu görülmüştür. Kullanıcıların bu durumları kabul etmelerinin temel nedenleri öncelikle çeşitli korkulardır; diğeri ise içinde bulundukları kültürel yapı ve kullanıcıların kişisel özellikleridir. Bu eylemlere karşı önlem almak için anlık mesajlaşma uygulamalarının ve sosyal medyanın kullanımına yönelik eğitimlerin yaygınlaştırılması, farkındalık artırıcı faaliyetler düzenlenmesi ve doğru iletişimin kurulması gereken tepkinin gösterilmesi gerektiği ortaya çıkmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 2, 2023 |
Submission Date | April 3, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 10 Issue: 2 |