Research Article
BibTex RIS Cite

MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN OKUL TERCİH SEBEPLERİ VE UYUM DURUMLARI: SİVRİHİSAR ÖRNEĞİ - REASONS OF SCHOOL PREFERENCES AND COMPLIANCE SITUATIONS OF VOCATIONAL SCHOOL STUDENTS: SİVRİHİSAR SAMPLE

Year 2017, , 101 - 117, 20.10.2017
https://doi.org/10.20875/makusobed.312241

Abstract

Gelişmekte olan ülkelerin ekonomik kalkınmalarında
mesleki ve teknik eğitim büyük bir öneme sahiptir. Ülkemizin 2023 hedeflerinden
biri, dünyanın en güçlü ilk 10 ekonomisi arasında yer almaktır. Bu hedefin
yerine getirilmesinde, meslek yüksekokullarının rolü ve katkısı göz ardı
edilemez. Ancak, meslek yüksekokulu öğrencilerinin okula uyum sorunu yaşadığı
gözlemlenmektedir. Bu bağlamda, meslek yüksekokulu öğrencilerinin okul tercih
sebepleri ve uyum durumlarının değerlendirilmesi önem kazanmaktadır. Bu
çalışma, Sivrihisar Meslek Yüksekokulundaki öğrencilerinin okul tercih
sebepleri ve uyum durumlarını değerlendirerek, bu iki değişken arasındaki ilişkiyi
inceleyip, öğrencilere sunulan olanaklar hakkında daha gerçekçi
değerlendirmeler ortaya koymak ve sorunların çözümüne katkıda bulunmak amacıyla
planlanmıştır.  Bu çalışmanın evrenini,
Sivrihisar Meslek Yüksekokulunda öğrenim görmekte olan öğrenciler
oluşturmaktadır. Araştırmada tarama modeli kullanılmış, veri toplamak için “okul
tercih sebepleri ve üniversite yaşamına uyum anketi” uygulanmıştır.
Araştırmanın çalışma grubunu 2016-2017 öğretim yılında Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sivrihisar
Meslek Yüksek Okulunda öğrenim görmekte olan öğrenciler oluşturmaktadır.
Araştırmaya toplam 265 öğrenci katılmıştır.



Araştırmanın sonucunda; tercihlerinde
üniversite ve program hakkında bilgisi olanlar ile yeteneklerini dikkate
alanların daha memnun oldukları ve uyum sorunları yaşamadıkları; bu karşın
bilinçli seçim yapmamışların memnuniyet ve uyum düzeylerinin düşük olduğunu
söylemek mümkündür.

References

  • Aktaş, Y. (1997). Üniversite Öğrencilerinin Uyum düzeylerinin İncelenmesi: Uzunlamasına Bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (13), 107–110.
  • Aladağ, M., Kağnıcı, D. Y., Tuna, M. E., & Tezer, E. (2003). Üniversite Yaşamı Ölçeği: Ölçek Geliştirme Ve Yapı Geçerliği Üzerine Bir Çalışma. Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi 2(20), 41-47.
  • Aslan, S. (2015). Üniversite Yaşamına Uyum Ölçeği’nin Geliştirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(4), 132–145.
  • Bayrak, Ö. A. (2012). Meslek yüksekokulu öğrenci̇leri̇ni̇n akademi̇k ve sosyal uyumlarinin çeşi̇tli̇ deği̇şkenlere göre i̇ncelenmesi̇. Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Trakya Üniversitesi.
  • Çelik, M., Dilber, F., & Dilber, A. (2009). Sınavsız Geçişin Meslek Yüksekokullarındaki Eğitim Kalitesine Etkisi Üzerine Bir Araştırma; Karamanoğlu Mehmet Bey Üniversitesi Örneği. 1.Uluslararası 5. Ulusal Meslek Yüksekokulları Sempozyumu, Konya.
  • Davras, G. M., & Bulgan, G. (2012). Meslek Yüksekokulu (MYO) öğrencilerinin İngilizce hazırlık eğitimine yönelik tutumları: Isparta MYO Turizm ve Otel İşletmeciliği örneği. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 13 (2), 227–235.
  • Erol, A., Yergin, H., & Mercan, M. (2012). Üniversite Öğrencilerinin Üniversite Tercihlerinin Belirleyicileri: Hakkari Örneği. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 4(2), 1–10.
  • Gelibolu, S. (2014). Üniversite Ve Yükseköğretim Programı Tercihinde Dikkate Alınan Faktörlerin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara Üniversitesi.
  • Kılıç, C. C., Salman, A., & Avcıoğlu, R. (2007). Meslek Yüksekokullarının Süregelen Sorunları ve Bayındır Meslek Yüksekokulu Örneği. 4. Ulusal Meslek Yüksekokulları Sempozyumu, 14-16 Mayıs, İzmir.:292.
  • Korkut-Owen, F., Kepir, D. D., Özdemir, S., Ulaş, Ö., & Yılmaz, O. (2012). Üniversite Öğrencilerinin Bölüm Seçme Nedenleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(3), 135–151.
  • Özgüven, İ. E. (1992). Hacettepe Kişilik Envanteri El Kitabı. Ankara: Odak Ofset Matbaacılık.
  • Senar, N., & Garip, M. (2013). Türkiye’de Eğitim Sistemi ve Eğitim İmkanları. İstanbul. İSTESOB Yayın No: 10.
  • Tuna, M. E. (2003). Cross-Cultural Differences in Coping Strategiesas Predictors of University Adjustment Of Turkish and U.S. Students. the Department of Educational Sciences. Middle East Technical University.
  • Yavuzer, H. (1996). Çocuk ve suç (8. Baskı). İstanbul: Remzi Kitap Evi.
Year 2017, , 101 - 117, 20.10.2017
https://doi.org/10.20875/makusobed.312241

Abstract

References

  • Aktaş, Y. (1997). Üniversite Öğrencilerinin Uyum düzeylerinin İncelenmesi: Uzunlamasına Bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (13), 107–110.
  • Aladağ, M., Kağnıcı, D. Y., Tuna, M. E., & Tezer, E. (2003). Üniversite Yaşamı Ölçeği: Ölçek Geliştirme Ve Yapı Geçerliği Üzerine Bir Çalışma. Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi 2(20), 41-47.
  • Aslan, S. (2015). Üniversite Yaşamına Uyum Ölçeği’nin Geliştirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(4), 132–145.
  • Bayrak, Ö. A. (2012). Meslek yüksekokulu öğrenci̇leri̇ni̇n akademi̇k ve sosyal uyumlarinin çeşi̇tli̇ deği̇şkenlere göre i̇ncelenmesi̇. Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Trakya Üniversitesi.
  • Çelik, M., Dilber, F., & Dilber, A. (2009). Sınavsız Geçişin Meslek Yüksekokullarındaki Eğitim Kalitesine Etkisi Üzerine Bir Araştırma; Karamanoğlu Mehmet Bey Üniversitesi Örneği. 1.Uluslararası 5. Ulusal Meslek Yüksekokulları Sempozyumu, Konya.
  • Davras, G. M., & Bulgan, G. (2012). Meslek Yüksekokulu (MYO) öğrencilerinin İngilizce hazırlık eğitimine yönelik tutumları: Isparta MYO Turizm ve Otel İşletmeciliği örneği. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 13 (2), 227–235.
  • Erol, A., Yergin, H., & Mercan, M. (2012). Üniversite Öğrencilerinin Üniversite Tercihlerinin Belirleyicileri: Hakkari Örneği. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 4(2), 1–10.
  • Gelibolu, S. (2014). Üniversite Ve Yükseköğretim Programı Tercihinde Dikkate Alınan Faktörlerin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara Üniversitesi.
  • Kılıç, C. C., Salman, A., & Avcıoğlu, R. (2007). Meslek Yüksekokullarının Süregelen Sorunları ve Bayındır Meslek Yüksekokulu Örneği. 4. Ulusal Meslek Yüksekokulları Sempozyumu, 14-16 Mayıs, İzmir.:292.
  • Korkut-Owen, F., Kepir, D. D., Özdemir, S., Ulaş, Ö., & Yılmaz, O. (2012). Üniversite Öğrencilerinin Bölüm Seçme Nedenleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(3), 135–151.
  • Özgüven, İ. E. (1992). Hacettepe Kişilik Envanteri El Kitabı. Ankara: Odak Ofset Matbaacılık.
  • Senar, N., & Garip, M. (2013). Türkiye’de Eğitim Sistemi ve Eğitim İmkanları. İstanbul. İSTESOB Yayın No: 10.
  • Tuna, M. E. (2003). Cross-Cultural Differences in Coping Strategiesas Predictors of University Adjustment Of Turkish and U.S. Students. the Department of Educational Sciences. Middle East Technical University.
  • Yavuzer, H. (1996). Çocuk ve suç (8. Baskı). İstanbul: Remzi Kitap Evi.
There are 14 citations in total.

Details

Journal Section Ozel Sayi
Authors

Esra Sertel

Hakan Yıldırım

Serel Özmen Akyol

Publication Date October 20, 2017
Submission Date May 14, 2017
Acceptance Date August 8, 2017
Published in Issue Year 2017

Cite

APA Sertel, E., Yıldırım, H., & Özmen Akyol, S. (2017). MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN OKUL TERCİH SEBEPLERİ VE UYUM DURUMLARI: SİVRİHİSAR ÖRNEĞİ - REASONS OF SCHOOL PREFERENCES AND COMPLIANCE SITUATIONS OF VOCATIONAL SCHOOL STUDENTS: SİVRİHİSAR SAMPLE. Mehmet Akif Ersoy University Journal of Social Sciences Institute, 9(21), 101-117. https://doi.org/10.20875/makusobed.312241