BibTex RIS Cite

Kamu Örgütlerinde Değişimin Yönetilmesi ( 652 Sayılı K.H.K. Çerçevesinde Meb Örneği) - Management Of Change İn Publİc Organizations (Example Of Ministry Of Education Within The Framework Of Decree Law No:652)

Year 2013, Volume: 5 Issue: 9, 106 - 121, 07.02.2014

Abstract

 

Bu çalışma ile 652 sayılı K.H.K. ile başlatılan Milli Eğitim Bakanlığındaki ( MEB) bürokratik-örgütsel değişim süreci, MEB  taşra örgütü yöneticileri perspektifind[1]en değerlendirilmiştir. Araştırma;  MEB taşra örgütü yöneticilerinin, MEB’de sürdürülen değişim süreci hakkındaki düşüncelerini tespit etmeye yönelik bir ölçekle gerçekleştirilmiştir. Analizler; örneklem grubu olarak belirlenmiş İl Milli Eğitim Müdürlüklerinde görev yapan İl Milli Eğitim Müdürü, İl Milli Eğitim Müdür Yardımcısı, İl Milli Eğitim Şube Müdürlerinden sağlanan 289 anket ile gerçekleştirilmiştir. Ardından ölçülmesi amaçlanan yapılar (faktörler) tespit edilmiş, belirlenen yapıların teorik ve uygulamadaki kapsamı değerlendirilmiş, her yapının ilgili ölçek maddesi oluşturulmuştur. Bu maddeler oluşturulurken yüzeysel geçerlilik, teori ve uygulama kapsamında gözetilmiştir. Faktörlerin yapısal geçerliliği için yapısal eşitlik modeli testi uygulaması gerçekleştirilmiştir

Yapısal eşitlik modeli testi, araştırma verilerinin analizinde iki aşamada yapılmıştır. Ölçülen modelinin sınanmasında Lisrel 8.80 programı kullanılmıştır. Hipotezlerin analizleri için;  ortalama skorları, güvenilirlikleri ve korelasyon değerleri, nedensel ilişkilere dayalı regresyon analizi, model uyum istatistikleri, çapraz tablo ve ki- kare testleri, tek yönlü anova, one-sample t testi gibi testler kullanılmıştır.

Ulaşılan sonuçlar itibariyle, MEB taşra örgütü yöneticilerinin;  MEB örgütsel yapısında bir değişim ihtiyacının varlığını istatistiksel olarak kabul ettikleri, MEB’de başlatılan değişim ile ilgili olarak temel hazırlıkların yapıldığını ama değişim ile ilgili olarak paydaşların sürece dâhil edilmediklerini, değişim ile ilgili olarak direnç düzeyinde bireysel endişeleri olmalarına rağmen, değişimin sonuçlarından umutlu oldukları tespit edilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre; kamu örgütlerinin çağın koşullarına yönelik olarak yeniden yapılanmalarının gerekliliği; ortaya konulacak değişim planlamasında ve gerçekleştirilmesinde ilgili paydaşların ve çalışanların tamamının sürece katılımları, gerçekçi bir değişim vizyonunun zorunluluğu ve değişim hedeflerinin kamuoyu ile paylaşılarak değişim sürecine kamuoyu desteğinin sağlanması gerektiği söylenebilir.

  Anahtar Kelimeler: Değişim, Değişim Yönetimi, Örgütsel Değişim, Yeniden Yapılanma

 

 



[1]Bu çalışma, “Kamu Örgütlerinde Değişimin Yönetilmesi ( 652 Sayılı K.H.K. Çerçevesinde MEB Örneği) başlıklı proje kapsamında  Süleyman Demirel Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi  tarafından 3293-D1-12   numaralı Doktora Projesi kapsamında desteklenmiştir

 

References

  • Akyüz, Y. Türk Eğitim Tarihi, Alfa Basım, 1999, s.279
  • Akgün S. “Tevhid-i Tedrisat”, Cumhuriyet Döneminde Eğitim, İstanbul, Millî Eğitim Basımevi, 1983, 37
  • Başar E. Milli Eğitim Bakanlarının Eğitim Faaliyetleri İstanbul, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, 2004, s.47
  • Beer, M. – Nohria, N. , Breaking the Code of Change (2.Basım), Boston MA: Harvard Business School Press, 2000, s.1-34 Bursalıoğlu Z., Okul Yönetiminde Yeni Yapı ve Davranış, Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları, 1982, s.67
  • Çapa, M., “Maarif Eminlikleri Teşkilatının Türk Eğitim Sistem İçindeki Yeri”, Cumhuriyet Dönemi Türk Eğitimi, Ankara: Milli Eğitim Basımevi. 1999, s.52
  • Ergin, O. Türk Maarif Tarihi, İstanbul, M.E.B. Yayınları, 1977, s.1399
  • Koçer, H. A. “Türkiye’de Modern Eğitimin Doğuşu”. İstanbul, Milli Eğitim Basımevi, 1991, .s.53
  • Sorguç, B. 1920' den 1981'e Milli Eğitim Bakanlığı, İstanbul, MEB Yayınları, 1982, s.84
  • Lewın, K. ( 1947), Frontiers in Group Dynamics, Human Relations, 1: 5, The Tavistock Institute, http://hum.sagepub.com/content/1/1/5
  • Uluğ, F.. Türk Millî Eğitim Sisteminde Örgütlenme ve Örgütsel Yapı, Ankara, TODAİE Yayınları, 1990, s.21
  • Zelyut R. “Milli Eğitim Şuraları”, Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi Cilt 3, İstanbul: İletişim Yayınları, 1989, s.676
Year 2013, Volume: 5 Issue: 9, 106 - 121, 07.02.2014

Abstract

References

  • Akyüz, Y. Türk Eğitim Tarihi, Alfa Basım, 1999, s.279
  • Akgün S. “Tevhid-i Tedrisat”, Cumhuriyet Döneminde Eğitim, İstanbul, Millî Eğitim Basımevi, 1983, 37
  • Başar E. Milli Eğitim Bakanlarının Eğitim Faaliyetleri İstanbul, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, 2004, s.47
  • Beer, M. – Nohria, N. , Breaking the Code of Change (2.Basım), Boston MA: Harvard Business School Press, 2000, s.1-34 Bursalıoğlu Z., Okul Yönetiminde Yeni Yapı ve Davranış, Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları, 1982, s.67
  • Çapa, M., “Maarif Eminlikleri Teşkilatının Türk Eğitim Sistem İçindeki Yeri”, Cumhuriyet Dönemi Türk Eğitimi, Ankara: Milli Eğitim Basımevi. 1999, s.52
  • Ergin, O. Türk Maarif Tarihi, İstanbul, M.E.B. Yayınları, 1977, s.1399
  • Koçer, H. A. “Türkiye’de Modern Eğitimin Doğuşu”. İstanbul, Milli Eğitim Basımevi, 1991, .s.53
  • Sorguç, B. 1920' den 1981'e Milli Eğitim Bakanlığı, İstanbul, MEB Yayınları, 1982, s.84
  • Lewın, K. ( 1947), Frontiers in Group Dynamics, Human Relations, 1: 5, The Tavistock Institute, http://hum.sagepub.com/content/1/1/5
  • Uluğ, F.. Türk Millî Eğitim Sisteminde Örgütlenme ve Örgütsel Yapı, Ankara, TODAİE Yayınları, 1990, s.21
  • Zelyut R. “Milli Eğitim Şuraları”, Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi Cilt 3, İstanbul: İletişim Yayınları, 1989, s.676
There are 11 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Ahmet Yıldırım

İlker Çarıkçı

Publication Date February 7, 2014
Submission Date December 1, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 5 Issue: 9

Cite

APA Yıldırım, A., & Çarıkçı, İ. (2014). Kamu Örgütlerinde Değişimin Yönetilmesi ( 652 Sayılı K.H.K. Çerçevesinde Meb Örneği) - Management Of Change İn Publİc Organizations (Example Of Ministry Of Education Within The Framework Of Decree Law No:652). Mehmet Akif Ersoy University Journal of Social Sciences Institute, 5(9), 106-121. https://doi.org/10.20875/sb.56011