Bu çalışma ile 652 sayılı K.H.K. ile başlatılan Milli Eğitim Bakanlığındaki ( MEB) bürokratik-örgütsel değişim süreci, MEB taşra örgütü yöneticileri perspektifind[1]en değerlendirilmiştir. Araştırma; MEB taşra örgütü yöneticilerinin, MEB’de sürdürülen değişim süreci hakkındaki düşüncelerini tespit etmeye yönelik bir ölçekle gerçekleştirilmiştir. Analizler; örneklem grubu olarak belirlenmiş İl Milli Eğitim Müdürlüklerinde görev yapan İl Milli Eğitim Müdürü, İl Milli Eğitim Müdür Yardımcısı, İl Milli Eğitim Şube Müdürlerinden sağlanan 289 anket ile gerçekleştirilmiştir. Ardından ölçülmesi amaçlanan yapılar (faktörler) tespit edilmiş, belirlenen yapıların teorik ve uygulamadaki kapsamı değerlendirilmiş, her yapının ilgili ölçek maddesi oluşturulmuştur. Bu maddeler oluşturulurken yüzeysel geçerlilik, teori ve uygulama kapsamında gözetilmiştir. Faktörlerin yapısal geçerliliği için yapısal eşitlik modeli testi uygulaması gerçekleştirilmiştir
Yapısal eşitlik modeli testi, araştırma verilerinin analizinde iki aşamada yapılmıştır. Ölçülen modelinin sınanmasında Lisrel 8.80 programı kullanılmıştır. Hipotezlerin analizleri için; ortalama skorları, güvenilirlikleri ve korelasyon değerleri, nedensel ilişkilere dayalı regresyon analizi, model uyum istatistikleri, çapraz tablo ve ki- kare testleri, tek yönlü anova, one-sample t testi gibi testler kullanılmıştır.
Ulaşılan sonuçlar itibariyle, MEB taşra örgütü yöneticilerinin; MEB örgütsel yapısında bir değişim ihtiyacının varlığını istatistiksel olarak kabul ettikleri, MEB’de başlatılan değişim ile ilgili olarak temel hazırlıkların yapıldığını ama değişim ile ilgili olarak paydaşların sürece dâhil edilmediklerini, değişim ile ilgili olarak direnç düzeyinde bireysel endişeleri olmalarına rağmen, değişimin sonuçlarından umutlu oldukları tespit edilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre; kamu örgütlerinin çağın koşullarına yönelik olarak yeniden yapılanmalarının gerekliliği; ortaya konulacak değişim planlamasında ve gerçekleştirilmesinde ilgili paydaşların ve çalışanların tamamının sürece katılımları, gerçekçi bir değişim vizyonunun zorunluluğu ve değişim hedeflerinin kamuoyu ile paylaşılarak değişim sürecine kamuoyu desteğinin sağlanması gerektiği söylenebilir.
Anahtar Kelimeler: Değişim, Değişim Yönetimi, Örgütsel Değişim, Yeniden Yapılanma
[1]Bu çalışma, “Kamu Örgütlerinde Değişimin Yönetilmesi ( 652 Sayılı K.H.K. Çerçevesinde MEB Örneği) başlıklı proje kapsamında Süleyman Demirel Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi tarafından 3293-D1-12 numaralı Doktora Projesi kapsamında desteklenmiştir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | February 7, 2014 |
Submission Date | December 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 5 Issue: 9 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.