Research Article
BibTex RIS Cite

ÇOCUKLARIN TÜKETİCİ OLARAK SOSYALLEŞME SÜRECİNDE TV REKLAMLARININ VE AİLENİN ROLÜ HAKKINDA TEORİK BİR ÇALIŞMA

Year 2015, Volume: 1 Issue: 13, 371 - 388, 11.01.2016

Abstract

Bu çalışmayla çocukların tüketici olarak sosyalleşmesi sürecinde TV reklamlarının ve ailenin rolünün ortaya konması amaçlanmıştır. Bilişsel öğrenme ve sosyal öğrenme modelleri çerçevesinde çocuğun sosyalleşeme süreci ele alınmış ve TV reklamları ile ailenin etkileri tartışılmıştır. Sonuç olarak ailenin ve TV reklamlarının doğrudan ve dolaylı bir biçimde çocuğun tüketici olarak sosyalleşmesini önemli ölçüde etkiledikleri anlaşılmıştır. Öte yandan çocukların da ailelerin tüketim kararlarında yadsınamaz bir role sahip oldukları anlaşılmıştır.

A THEORETİCAL STUDY ABOUT THE ROLE OF THE TELEVISION ADVERTISEMENTS AND FAMILY IN THE PROCESS OF SOCIALIZATION OF CHILDREN AS CONSUMER

Year 2015, Volume: 1 Issue: 13, 371 - 388, 11.01.2016

Abstract

With this study it is aimed to reveale the role of the TV advertisements and the role of the family in the children’s socialization process as a consumer. In the framework of cognitive and social learning model, the effects of TV advertising and the role of the family in the children’s consumer socialization process has been discussed. As a result, it has been understood that TV advertisements and family significantly affected the children’s consumer socialization process. On the other hand, it has been understood that children have a undeniable role in family consumption decisions.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Nil Dal

Veysel Dal

Publication Date January 11, 2016
Submission Date November 25, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 1 Issue: 13

Cite

APA Dal, N., & Dal, V. (2016). ÇOCUKLARIN TÜKETİCİ OLARAK SOSYALLEŞME SÜRECİNDE TV REKLAMLARININ VE AİLENİN ROLÜ HAKKINDA TEORİK BİR ÇALIŞMA. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(13), 371-388.