The aim of the present study is to reveal the role of parental attitudes and school burnout in predicting the loneliness level of adolescents. Therefore, the study was conducted in the relational survey model. The population of the study consisted of primary education students studying in the Küçükçekmece district of Istanbul province in the 2015-2016 academic year. The sample of the study consisted of 328 students selected by the random sampling method from among primary education second-grade students studying in various schools in Küçükçekmece. The UCLA Loneliness Scale, Parental Attitude Scale, School Burnout Inventory for Primary Education Second-Grade Students, and Personal Information Form were used in the data collection. The multiple regression analysis method was used to analyze the data. Among the school burnout subscales, the scores of the exhaustion at school and loss of interest in school subscales predict loneliness at the highest level. There was no relationship between the burnout scores originating from school activities and the family and students’ loneliness levels. The authoritarian parental attitude subscale scores predict loneliness at the highest level among parental attitudes. No relationship was determined between protective and democratic parental attitudes and students’ loneliness levels. It is considered important to reveal the variables affecting the loneliness levels of the human, which is a social being, and to take the necessary measures.
Bu araştırma; anne baba tutumları ile okul tükenmişliğinin öğrencilerin yalnızlık düzeyini ne düzeyde yordadığını ortaya koymayı amaçlamaktadır. Araştırmanın evreni, 2015-2016 eğitim-öğretim yılında İstanbul ili Küçükçekmece ilçesinde eğitimlerine devam eden ortaokul öğrencilerinden oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise Küçükçekmece’de çeşitli ortaokullarda okuyan ilköğretim II. Kademe öğrencilerinden random örnekleme yöntemi ile seçilen 328 öğrenci oluşmaktadır(oluşturmaktadır şeklinde yazılmalı). Verilerin toplanmasında UCLA Yalnızlık Ölçeği, Anne Baba Tutum Ölçeği, İlköğretim II. Kademe Öğrencileri İçin Okul Tükenmişliği Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu’ndan faydalanılmıştır. Verilerin analizinde Çoklu Regresyon Analizi yöntemi kullanılmıştır. Okul tükenmişlik alt ölçeklerinden yalnızlığı en yüksek düzeyde yordayan, okulda tükenmişlik ve okula ilgi kaybı alt ölçek puanlarıdır. Okul etkinliklerinden ve aileden kaynaklı tükenmişlik puanları ile öğrencilerin yalnızlık düzeyleri arasında bir ilişki bulunmamıştır. Anne baba tutumlarından yalnızlığı en yüksek düzeyde yordayan otoriter anne-baba tutum alt ölçek puanlarıdır. Koruyucu ve demokratik anne baba tutumları ile öğrencilerin yalnızlık düzeyleri arasında bir ilişki bulunmamıştır. Sosyal bir varlık olan insanın yalnızlık düzeylerini etkileyen değişkenlerin ortaya konulması ve gerekli önlemlerin alınması önemli görülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | May 29, 2020 |
Submission Date | May 13, 2019 |
Acceptance Date | March 19, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Issue: 31 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.