Research Article
BibTex RIS Cite

The Relationship between Representation and Meaning in the Paintings of Frank Auerbach and Leon Kossoff: The Power of Impasto in Figurative Painting

Year 2024, Issue: 40, 117 - 131
https://doi.org/10.20875/makusobed.1529690

Abstract

This study examines the paintings of Frank Auerbach and Leon Kossoff, two of the leading painters of British figurative painting, in terms of the relationship between representation and meaning. This qualitative research relies on data obtained from published written sources about Frank Auerbach and Leon Kossoff, as well as an integrated review and analysis of artworks representing these artists’ artistic visions. Drawing on the discourses of the sociologist Stuart Hall regarding the relationship between representation and meaning, the study evaluates how the artworks' style, technique, and thematic characteristics affect the formation of meaning for the receiver. In the analyses on the relationship between representation and meaning carried out on the artists' works, readings were encountered that both artists' understanding of art showed similar characteristics. It has been observed that both artists' paintings, marked by an intense impasto technique, exhibit features bordering on abstraction, which blurs the identity characteristics of the depicted figures. This technique, along with ambiguous identity portrayals, creates sensory messages of pessimism, melancholy, and psychological depth for the viewer.

References

  • Berger, J. (2018). Portreler: Sanatçılar üzerine yazılar (çev. B. Eyüpoğlu). Metis Yayınları.
  • British, B. (1931). Frank Auerbach: Head of Julian in profile II, 1989. https://www.waterhousedodd.com/privateviews/1f523bc4b2b74acbea71e3/112920/
  • Bromwich, K. (2024). Frank Auerbach’s early charcoal portraits look deep into human life – in pictures. The Guardian. https://www.theguardian.com/artanddesign/gallery/2024/jan/13/frank-auerbachs-early-charcoal-portraits-look-deep-into-human-life-in-pictures
  • Duncan, A. (2022). Leon Kossoff artist overview and analysis. The Art Story. https://www.theartstory.org/artist/kossoff-leon/
  • Eco, U. (2016). Açık yapıt (çev. T. Esmer). Can Yayınları.
  • Hall, S. (2017). Temsil işi (çev. İ. Dündar). S. Hall (Eds.) içinde, Temsil: Kültürel temsiller ve anlamlandırma uygulamaları (ss. 21-98). Pinhan Yayıncılık.
  • Lampert, C. (2015). Frank Auerbach: Speaking and Painting. Thames & Hudson.
  • Mcnay, M. (2019). Leon Kossoff obituary. The Guardian. https://www.theguardian.com/artanddesign/2019/jul/07/leon-kossoff-obituary
  • Neuman, W. L. (2014). Social research methods: Qualitative and quantitative approaches (7th ed.). Pearson.
  • Riggs, T. (1998). Frank Auerbach. https://www.tate.org.uk/art/artists/frank-auerbach-676
  • Shane, R. (2015). Londra Okulu (çev. D. Şendil ve S. Evren), T. Melick (Eds.) içinde, Tarih boyunca sanat: Dünya sanat tarihinde üsluplar ve akımlar (ss. 34-35). Yapı Kredi Yayınları.
  • TATE. (t.y.). School of London. https://www.tate.org.uk/art/art-terms/s/school-london
  • The 20th-century art book. (1996). Phaidon Press.
  • Thompson, J. (2014). Modern resim nasıl okunur: Modern ustaları anlamak (çev. F. Candil Çulcu). Hayalperest Yayınevi.

Frank Auerbach ve Leon Kossoff’un Resimlerinde Temsil-Anlam İlişkisi: Figüratif Resimde İmpastonun Anlatı Üzerindeki Gücü

Year 2024, Issue: 40, 117 - 131
https://doi.org/10.20875/makusobed.1529690

Abstract

Bu araştırmanın amacı, İngiliz figüratif resim sanatının önde gelen ressamlarından Frank Auerbach ve Leon Kossoff’un resimlerini temsil-anlam ilişkisi açısından incelemektir. Nitel araştırmadan yararlanılan bu çalışmada veriler Frank Auerbach ve Leon Kossoff üzerine yayınlanmış yazılı kaynaklar ve söz konusu sanatçıların sanat anlayışlarını temsil eden sanat eserleri üzerinden bütünleşik tarama ve eser incelemeleri yoluyla elde edilmiştir. Sosyolog Stuart Hall’un temsil-anlam ilişkisi üzerine söylemlerinden hareketle gerçekleştirilen eser okumalarında araştırmaya konu olan sanat eserlerinin üslup, teknik ve konu özelliklerinin alımlayıcı üzerinde meydana getirdiği anlam oluşumları değerlendirilmeye çalışılmıştır. Sanatçıların eserleri üzerine gerçekleştirilen temsil-anlam ilişkine dair incelemelerde, her iki sanatçının sanat anlayışlarının benzer özellikler gösterdiği yönünde okumalarla karşılaşılmıştır. Yoğun impasto tekniğinden yararlanan söz konusu sanatçıların figüratif temelli eserlerinin soyutlamanın kıyısında bir özellik gösterdiği, bu durumun ise resme konu olan figürlerin kimlik özelliklerini belirsizleştirmeye neden olduğu görülmüştür. Sanatçıların resimlerinde gözlemlenen yoğun impasto tekniği, belirsizlik içeren kimlik anlatımları vb. kullanımların alımlayıcı üzerinde karamsarlık, melankoli ve ruhsal derinlik yönünde duyusal iletiler meydana getirdiği görülmüştür.

References

  • Berger, J. (2018). Portreler: Sanatçılar üzerine yazılar (çev. B. Eyüpoğlu). Metis Yayınları.
  • British, B. (1931). Frank Auerbach: Head of Julian in profile II, 1989. https://www.waterhousedodd.com/privateviews/1f523bc4b2b74acbea71e3/112920/
  • Bromwich, K. (2024). Frank Auerbach’s early charcoal portraits look deep into human life – in pictures. The Guardian. https://www.theguardian.com/artanddesign/gallery/2024/jan/13/frank-auerbachs-early-charcoal-portraits-look-deep-into-human-life-in-pictures
  • Duncan, A. (2022). Leon Kossoff artist overview and analysis. The Art Story. https://www.theartstory.org/artist/kossoff-leon/
  • Eco, U. (2016). Açık yapıt (çev. T. Esmer). Can Yayınları.
  • Hall, S. (2017). Temsil işi (çev. İ. Dündar). S. Hall (Eds.) içinde, Temsil: Kültürel temsiller ve anlamlandırma uygulamaları (ss. 21-98). Pinhan Yayıncılık.
  • Lampert, C. (2015). Frank Auerbach: Speaking and Painting. Thames & Hudson.
  • Mcnay, M. (2019). Leon Kossoff obituary. The Guardian. https://www.theguardian.com/artanddesign/2019/jul/07/leon-kossoff-obituary
  • Neuman, W. L. (2014). Social research methods: Qualitative and quantitative approaches (7th ed.). Pearson.
  • Riggs, T. (1998). Frank Auerbach. https://www.tate.org.uk/art/artists/frank-auerbach-676
  • Shane, R. (2015). Londra Okulu (çev. D. Şendil ve S. Evren), T. Melick (Eds.) içinde, Tarih boyunca sanat: Dünya sanat tarihinde üsluplar ve akımlar (ss. 34-35). Yapı Kredi Yayınları.
  • TATE. (t.y.). School of London. https://www.tate.org.uk/art/art-terms/s/school-london
  • The 20th-century art book. (1996). Phaidon Press.
  • Thompson, J. (2014). Modern resim nasıl okunur: Modern ustaları anlamak (çev. F. Candil Çulcu). Hayalperest Yayınevi.
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Painting History
Journal Section Research Articles
Authors

Uğur Yılmaz 0000-0003-0435-5012

Ece Nur Demir Yılmaz 0000-0003-0240-1804

Early Pub Date November 25, 2024
Publication Date
Submission Date August 7, 2024
Acceptance Date September 4, 2024
Published in Issue Year 2024 Issue: 40

Cite

APA Yılmaz, U., & Demir Yılmaz, E. N. (2024). Frank Auerbach ve Leon Kossoff’un Resimlerinde Temsil-Anlam İlişkisi: Figüratif Resimde İmpastonun Anlatı Üzerindeki Gücü. Mehmet Akif Ersoy University Journal of Social Sciences Institute(40), 117-131. https://doi.org/10.20875/makusobed.1529690