This study examines the paintings of Frank Auerbach and Leon Kossoff, two of the leading painters of British figurative painting, in terms of the relationship between representation and meaning. This qualitative research relies on data obtained from published written sources about Frank Auerbach and Leon Kossoff, as well as an integrated review and analysis of artworks representing these artists’ artistic visions. Drawing on the discourses of the sociologist Stuart Hall regarding the relationship between representation and meaning, the study evaluates how the artworks' style, technique, and thematic characteristics affect the formation of meaning for the receiver. In the analyses on the relationship between representation and meaning carried out on the artists' works, readings were encountered that both artists' understanding of art showed similar characteristics. It has been observed that both artists' paintings, marked by an intense impasto technique, exhibit features bordering on abstraction, which blurs the identity characteristics of the depicted figures. This technique, along with ambiguous identity portrayals, creates sensory messages of pessimism, melancholy, and psychological depth for the viewer.
Frank Auerbach Leon Kossoff Representation-Meaning Relationship Impasto Figurative Painting
Bu araştırmanın amacı, İngiliz figüratif resim sanatının önde gelen ressamlarından Frank Auerbach ve Leon Kossoff’un resimlerini temsil-anlam ilişkisi açısından incelemektir. Nitel araştırmadan yararlanılan bu çalışmada veriler Frank Auerbach ve Leon Kossoff üzerine yayınlanmış yazılı kaynaklar ve söz konusu sanatçıların sanat anlayışlarını temsil eden sanat eserleri üzerinden bütünleşik tarama ve eser incelemeleri yoluyla elde edilmiştir. Sosyolog Stuart Hall’un temsil-anlam ilişkisi üzerine söylemlerinden hareketle gerçekleştirilen eser okumalarında araştırmaya konu olan sanat eserlerinin üslup, teknik ve konu özelliklerinin alımlayıcı üzerinde meydana getirdiği anlam oluşumları değerlendirilmeye çalışılmıştır. Sanatçıların eserleri üzerine gerçekleştirilen temsil-anlam ilişkine dair incelemelerde, her iki sanatçının sanat anlayışlarının benzer özellikler gösterdiği yönünde okumalarla karşılaşılmıştır. Yoğun impasto tekniğinden yararlanan söz konusu sanatçıların figüratif temelli eserlerinin soyutlamanın kıyısında bir özellik gösterdiği, bu durumun ise resme konu olan figürlerin kimlik özelliklerini belirsizleştirmeye neden olduğu görülmüştür. Sanatçıların resimlerinde gözlemlenen yoğun impasto tekniği, belirsizlik içeren kimlik anlatımları vb. kullanımların alımlayıcı üzerinde karamsarlık, melankoli ve ruhsal derinlik yönünde duyusal iletiler meydana getirdiği görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Painting History |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | November 25, 2024 |
Publication Date | November 29, 2024 |
Submission Date | August 7, 2024 |
Acceptance Date | September 4, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 40 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.