Research Article
BibTex RIS Cite

The Mediating Role of Stress in the Effect of Emotional Intelligence on Online Learning During the Pandemic Period

Year 2022, Volume: 6 Issue: 2, 251 - 273, 29.09.2022
https://doi.org/10.31200/makuubd.1110946

Abstract

In this study, it is aimed to determine the mediating role of stress in the effect of emotional intelligence on online learning during the Covid-19 pandemic period. Data were collected from individuals belonging to the Z-Generation, who are actively involved in online learning at Karamanoğlu Mehmetbey University in Turkey, using the questionnaire technique. Three scales were included in the questionnaire form used in the research. These are the “Emotional Intelligence Scale” developed by Salowey and Mayer, the “Readiness Scale for Online Learning” developed by Hung et al., and the “Perceived Stress Level Scale” developed by Cohen et al. In order to examine the relationship between the variables, a questionnaire was distributed to four hundred thirty six individuals by the snowball sampling method. The collected data were analyzed with the structural equation model (PLS-SEM) Smart PLS 3 statistical program using the Partial Least Squares method. According to the results; emotional intelligence affects online learning positively, and perceived stress negatively. In addition, it has been found that while stress affects online learning negatively, it has a partial mediating role in the effect of emotional intelligence on online learning. Even though some of the variables of the study were studied together in different studies, the fact that these variables were considered together for the first time reveals the originality of the study. Examining the online learning process, which is nowadays more important and valuable than ever before, and the effects of emotional intelligence and stress on it, and providing guiding and enlightening findings to policy makers and practitioners in the following periods constitute another value of the study.

References

  • Driskell, J. E. & Salas, E. (2013). Stress and human performance. Psychology Press.
  • Durlak, J. A., Weissberg, R. P., Dymnicki, A. B., Taylor, R. D., & Schellinger, K. B. (2011). The impact of enhancing students’ social and emotional learning: a meta-analysis of school-based universal interventions. Child Development, 82, 405-432.
  • Engin, A. O., Demirci, N., Yeni, E. & Bakanlığı, M. E. (2013). Stres ve öğrenme arasındaki ilişki. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(2).
  • Engin, M. (2017). Analysis of students’ online learning readiness based on their emotional intelligence level. Universal Journal of Educational Research, 5(12), 32-40.
  • Fornell, C. & Larcker, D. (1981). Structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39–50.
  • Göçet, E. (2006), Üniversite öğrencilerinin duygusal zekâ düzeyleri ile stresle başa çıkma tutumları arasındaki ilişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Goleman, D. (2004). Duygusal zekâ -neden IQ’dan daha önemlidir? (Çeviren: B. S. Yüksel), Varlık Yayınları.

Pandemi Döneminde Duygusal Zekânın Çevrimiçi Öğrenmeye Etkisinde Stresin Aracılık Rolü

Year 2022, Volume: 6 Issue: 2, 251 - 273, 29.09.2022
https://doi.org/10.31200/makuubd.1110946

Abstract

Bu çalışmada, Covid-19 pandemi döneminde duygusal zekânın çevrimiçi öğrenmeye etkisinde stresin aracılık rolünün tespit edilmesi hedeflenmektedir. Veriler, Türkiye’de Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi’nde aktif olarak çevrimiçi öğrenme sürecinde bulunan Z-Kuşağına mensup bireylerden anket tekniği yöntemiyle toplanmıştır. Araştırmada kullanılan anket formunda üç adet ölçek kullanılmıştır. Bunlar Salowey ve Mayer’in geliştirdiği “Duygusal Zekâ Ölçeği”, Hung ve diğerleri tarafından geliştirilen “Çevrim İçi Öğrenme İçin Hazır Bulunmuşluk Ölçeği” ve Cohen ve diğerleri tarafından geliştirilen “Algılanan Stres Düzeyi Ölçeği” dir. Değişkenler arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla kartopu örnekleme yöntemiyle dört yüz otuz altı bireye anket dağıtılmıştır. Toplanan veriler Kısmi En Küçük Kareler yöntemi ile yapısal eşitlik modelinin tahmini (PLS-SEM) Smart PLS 3 istatistik programıyla analiz edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre duygusal zekâ, çevrimiçi öğrenmeyi pozitif yönde, algılanan stresi negatif yönde etkilemektedir. Ayrıca stres; çevrimiçi öğrenmeyi negatif yönde etkilerken, duygusal zekânın çevrimiçi öğrenmeye olan etkisinde kısmi aracılık rolüne sahip olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Çalışmanın bazı değişkenleri farklı çalışmalarda bir arada çalışılmış olsa bile söz konusu değişkenlerin hep birlikte ilk kez ele alınması, çalışmanın özgünlüğünü ortaya koymaktadır. Günümüzde, daha önce hiç olmadığı kadar büyük önem ve değer taşıyan çevrimiçi öğrenme sürecinin ve duygusal zekâ ve stresin buna etkilerinin incelenmesi ile bundan sonraki periyotlarda politika belirleyici ve uygulayıcılara yol gösterici ve aydınlatıcı bulguların kazandırılması, çalışmanın bir diğer değerini oluşturmaktadır.

References

  • Driskell, J. E. & Salas, E. (2013). Stress and human performance. Psychology Press.
  • Durlak, J. A., Weissberg, R. P., Dymnicki, A. B., Taylor, R. D., & Schellinger, K. B. (2011). The impact of enhancing students’ social and emotional learning: a meta-analysis of school-based universal interventions. Child Development, 82, 405-432.
  • Engin, A. O., Demirci, N., Yeni, E. & Bakanlığı, M. E. (2013). Stres ve öğrenme arasındaki ilişki. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(2).
  • Engin, M. (2017). Analysis of students’ online learning readiness based on their emotional intelligence level. Universal Journal of Educational Research, 5(12), 32-40.
  • Fornell, C. & Larcker, D. (1981). Structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39–50.
  • Göçet, E. (2006), Üniversite öğrencilerinin duygusal zekâ düzeyleri ile stresle başa çıkma tutumları arasındaki ilişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Goleman, D. (2004). Duygusal zekâ -neden IQ’dan daha önemlidir? (Çeviren: B. S. Yüksel), Varlık Yayınları.
There are 7 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section Articles
Authors

Filiz Demir 0000-0002-5906-6982

Murat Ak 0000-0003-2292-1444

Serkan Ada 0000-0003-1654-024X

Early Pub Date September 29, 2022
Publication Date September 29, 2022
Acceptance Date June 27, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Demir, F., Ak, M., & Ada, S. (2022). Pandemi Döneminde Duygusal Zekânın Çevrimiçi Öğrenmeye Etkisinde Stresin Aracılık Rolü. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Uygulamalı Bilimler Dergisi, 6(2), 251-273. https://doi.org/10.31200/makuubd.1110946


14292     14293      14295 14921