In this study, it is aimed to determine the mediating role of stress in the effect of emotional intelligence on online learning during the Covid-19 pandemic period. Data were collected from individuals belonging to the Z-Generation, who are actively involved in online learning at Karamanoğlu Mehmetbey University in Turkey, using the questionnaire technique. Three scales were included in the questionnaire form used in the research. These are the “Emotional Intelligence Scale” developed by Salowey and Mayer, the “Readiness Scale for Online Learning” developed by Hung et al., and the “Perceived Stress Level Scale” developed by Cohen et al. In order to examine the relationship between the variables, a questionnaire was distributed to four hundred thirty six individuals by the snowball sampling method. The collected data were analyzed with the structural equation model (PLS-SEM) Smart PLS 3 statistical program using the Partial Least Squares method. According to the results; emotional intelligence affects online learning positively, and perceived stress negatively. In addition, it has been found that while stress affects online learning negatively, it has a partial mediating role in the effect of emotional intelligence on online learning. Even though some of the variables of the study were studied together in different studies, the fact that these variables were considered together for the first time reveals the originality of the study. Examining the online learning process, which is nowadays more important and valuable than ever before, and the effects of emotional intelligence and stress on it, and providing guiding and enlightening findings to policy makers and practitioners in the following periods constitute another value of the study.
Bu çalışmada, Covid-19 pandemi döneminde duygusal zekânın çevrimiçi öğrenmeye etkisinde stresin aracılık rolünün tespit edilmesi hedeflenmektedir. Veriler, Türkiye’de Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi’nde aktif olarak çevrimiçi öğrenme sürecinde bulunan Z-Kuşağına mensup bireylerden anket tekniği yöntemiyle toplanmıştır. Araştırmada kullanılan anket formunda üç adet ölçek kullanılmıştır. Bunlar Salowey ve Mayer’in geliştirdiği “Duygusal Zekâ Ölçeği”, Hung ve diğerleri tarafından geliştirilen “Çevrim İçi Öğrenme İçin Hazır Bulunmuşluk Ölçeği” ve Cohen ve diğerleri tarafından geliştirilen “Algılanan Stres Düzeyi Ölçeği” dir. Değişkenler arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla kartopu örnekleme yöntemiyle dört yüz otuz altı bireye anket dağıtılmıştır. Toplanan veriler Kısmi En Küçük Kareler yöntemi ile yapısal eşitlik modelinin tahmini (PLS-SEM) Smart PLS 3 istatistik programıyla analiz edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre duygusal zekâ, çevrimiçi öğrenmeyi pozitif yönde, algılanan stresi negatif yönde etkilemektedir. Ayrıca stres; çevrimiçi öğrenmeyi negatif yönde etkilerken, duygusal zekânın çevrimiçi öğrenmeye olan etkisinde kısmi aracılık rolüne sahip olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Çalışmanın bazı değişkenleri farklı çalışmalarda bir arada çalışılmış olsa bile söz konusu değişkenlerin hep birlikte ilk kez ele alınması, çalışmanın özgünlüğünü ortaya koymaktadır. Günümüzde, daha önce hiç olmadığı kadar büyük önem ve değer taşıyan çevrimiçi öğrenme sürecinin ve duygusal zekâ ve stresin buna etkilerinin incelenmesi ile bundan sonraki periyotlarda politika belirleyici ve uygulayıcılara yol gösterici ve aydınlatıcı bulguların kazandırılması, çalışmanın bir diğer değerini oluşturmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 29 Eylül 2022 |
Yayımlanma Tarihi | 29 Eylül 2022 |
Kabul Tarihi | 27 Haziran 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 2 |