This study was conducted to determine the effect of societal gender perception of university students on their attitudes towards women's work. To this end, 422 university students continuing their education and training were reached. The data set gathered by using a data form in which socio-demographic information was measured, the Societal Gender Perception Scale developed by Altınova and Duyan (2013), and the Attitude Towards Women's Work Scale developed by Kuzgun and Sevim (2004). As a result of the study, it was found that gender perception positively affected the attitude towards women's work. In addition, students' perception of gender differs according to gender, father's education level, mother's occupation, father's occupation and family type variables. Students' attitudes towards women's work differ according to gender and family type variables.
Bu çalışma üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet algısının kadının çalışmasına yönelik tutumları üzerindeki etkisinin belirlenmesi amacı ile yapılmıştır. Çalışma kapsamında eğitim ve öğretime devam eden 422 üniversite öğrencisine ulaşılmıştır. Verilerin toplanmasında sosyo-demogrofik bilgilerin ölçüldüğü veri formu ile Altınova ve Duyan (2013) tarafından geliştirilen Toplumsal Cinsiyet Algısı Ölçeği ve Kuzgun ve Sevim (2004) tarafından geliştirilen Kadının Çalışmasına Karşı Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Çalışmanın sonucunda toplumsal cinsiyet algısının kadının çalışmasına karşı tutumunu pozitif yönde etkilediği tespit edilmiştir. Ayrıca öğrencilerin cinsiyet algısı cinsiyet, babanın eğitim durumu, annenin mesleği, babanın mesleği ve aile tipi değişkenlerine göre farklılaşmaktadır. Öğrencilerin kadının çalışmasına karşı tutumu ise cinsiyet ve aile tipi değişkenlerine göre farklılaşmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Women's Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 29, 2023 |
Publication Date | September 29, 2023 |
Acceptance Date | September 28, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 7 Issue: 2 |