Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Influence of University Students' Perception of Gender on Their Attitudes Toward Women's Employment

Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 2, 256 - 278, 29.09.2023
https://doi.org/10.31200/makuubd.1348889

Öz

This study was conducted to determine the effect of societal gender perception of university students on their attitudes towards women's work. To this end, 422 university students continuing their education and training were reached. The data set gathered by using a data form in which socio-demographic information was measured, the Societal Gender Perception Scale developed by Altınova and Duyan (2013), and the Attitude Towards Women's Work Scale developed by Kuzgun and Sevim (2004). As a result of the study, it was found that gender perception positively affected the attitude towards women's work. In addition, students' perception of gender differs according to gender, father's education level, mother's occupation, father's occupation and family type variables. Students' attitudes towards women's work differ according to gender and family type variables.

Kaynakça

  • Abiç, A., Temizler Sekizkan, E., & Vefikuluçay Yılmaz, D. (2022). Hemşirelik öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları ile flört şiddeti arasındaki ilişki. Genel Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(3), 235-246.
  • Akın, A., & Demirel, S. (2003). Toplumsal cinsiyet kavramı ve sağlığa etkileri. Cumhuriyet Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi Halk Sağlığı Özel Eki, 25(4), 73-82.
  • Albaş, R., Akyüz, H. İ., & Kamer, S. T. (2019). Ünı̇versı̇te öğrencı̇lerı̇nı̇n toplumsal cı̇nsı̇yet algılarının belı̇rlenmesı̇. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(44), 429-448.
  • Atış, E. B. (2010). Ebelik/hemşirelik 1. ve 4. sınıf öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkine tutumlarının belirlenmesi (Basılmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Altuntaş, O., & Altınova, H. H. (2015). Toplumsal cinsiyet algısı ile sosyo-ekonomik değişkenler arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Journal of Turkish Studies, 10(6), 83-83.
  • Aydın, M., Özen Bekar, E., Yılmaz Gören, Ş., & Sungur, M. A. (2016). Hemşı̇relı̇k öğrencı̇lerı̇nı̇n toplumsal cı̇nsı̇yet rollerı̇ne ı̇lı̇şkı̇n tutumları. AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(1), 223-242.
  • Aylaz, R., Güneş, G., Uzun, Ö., & Ünal, S. (2014). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rolüne yönelik görüşleri. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 23(5), 183-189.
  • Aytaç, S., Özok, A. F., Yamankaradeniz, N., Akalp, G., Çankaya, O., Gökçe, A., Tüfekçi, U., Parçalı, A., & Snaet, C. (2015). Metal endüstrisinde çalışan kadın işçiler arasında algılanan risk faktörleri. Süleyman Demirel Üniversitesi Mühendislik Bilimleri ve Tasarım Dergisi, 3(3), 141-148.
  • Bergholm, T., Gonäs, L., & Juul, I. (2011). Gender and working life. Nordic Journal of Working Life Studies, 1(2), 1-4.
  • Blackstone, A. (2003). Gender roles and society. In J. R. Miller, R. M. Lerner, & L. B. Schiamberg (Eds.), Human ecology: An encyclopedia of children, families, communities and environments (pp. 335-338). Santa Barbara: ABC-CLIO.
  • Boehnke, M. (2011). Gender role attitudes around the globe: Egalitarian vs. traditional views. Asian Journal of Social Science, 39, 57-74.
  • Bosner, K. C. (2008). Gender stereotypes and self- perceptions among college students. Journal of Diversity Management, 3(3), 41-52.
  • Demirel Bozkurt, Ö., Işık, G., & Gün, S. (2021). Hemşirelik ve iletişim fakültesi öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rolü tutumları ve stresleri. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 6(3), 139-147.
  • Can, R., Erenoğlu, R., & Tambağ, H. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin cinsiyet eşitliğine bakışı. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(4), 3039-3058.
  • Cotter, D. A., Hermsen, M., & Vanneman, R. (2004). Gender inequality of work. New York, NY: Rusell Sage Foundation.
  • Çetin Aydın, G., & Aytaç, S. (2020). The status of women in working life in turkey. International Social Sciences Journal, 6(55), 292-300.
  • Çıtak, A. (2008). Kadınların çalışmasına yönelik tutum: Cı̇nsı̇yet, cı̇nsı̇yet rolü ve sosyoekonomı̇k düzeye göre bı̇r karşılaştırma (Basılmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Çifçi, S., Saka, G., & Akın, A.N. (2022). Gender perception and affecting factors: Example of Mardin. Turk J Public Health, 20(1),1-13.
  • Coşkun, A. M., Varışoğlu, Y., Uygur, E., Güney, G., & Şahin, Ö. (2021). Sağlık bilimleri alanında öğrenim gören lisans öğrencilerinin toplumsal cinsiyet algılarının incelenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 288-303.
  • Coşkun, A. M., Varışoğlu, Y., Koca Çavdar, N., & Kutlu, L. (2022). Relationship between health science students' gender‐related attitudes and perception of honor. Perspective in Psychiatric Care Wiley, 58, 928-939.
  • Daşlı, Y. (2019). Öğrencilerin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumların belirlenmesi üzerine bir alan araştırması. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 364-385.
  • Daşlı, Y., & Sarıçoban, S. (2016). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilşkin tutumlarının belirlenmesi: Sivas kredi yurtlar kurumu örneği. İkinci Uluslararası Saraybosna Sosyal Bilimler Konferansı, 17-20 Mayıs.
  • Davidson, M. J., & Burke, R. J. (Eds.). (2011). Women in management worldwide progress and prospects (Second edition). UK: MPG Books Group.
  • De Carlo, L.T. (1997). On the meaning and use of kurtosis. Psychological Methods, 2, 292-307.
  • Dinç, A., & Çalışkan, C. (2016). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin bakış açıları. Journal of Human Sciences, 13(3), 3671-3683.
  • Donnelly, K., Twenge, J., Clark, M., Shaikh, S., Beiler May, A., & Carter, N. (2015). Attitudes toward women's work and family roles in the united states. Psychology of Women Quarterly, 40(1),1976-2013.
  • Dökmen, Z. (2009). Toplumsal cinsiyet sosyal psikolojik açıklamalar (6. Baskı). İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Du, H., Xiao, Y., & Zhao, L. (2021). Education and gender role attitudes. Journal of Population Economics, 34(2), 475-513.
  • Eckert, P., & McConnell-Ginet, S. (2013). Language and gender (2nd ed.). Cambridge: Cambridge University Press. doi:10.1017/CBO9781139245883.
  • Erbil, N. (2019). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rolleri tutumları ve yaşam değerleri arasındaki ilişki. Ordu University Journal of Nursing Studies, 2(1), 33-45.
  • Ergin, A., Bekar, T., & Aydemir Acar, G. (2019). Tıp fakültesi öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine yönelik tutumları ve etkileyen faktörler. Fırat Tıp Dergisi, 24(3), 122-128.
  • Ertaş, Ç. (2018). Otellerde çalışan erkeklerin kadınların çalışmasına karşı tutumu: Erilliğin etkisi. İşletme Araştırmaları Dergisi, 10(4), 625-645.
  • Ertuğrul Yaşar Z., & Zorluoğlu, E. (2021). Ünı̇versı̇te öğrencı̇lerı̇nı̇n toplumsal cı̇nsı̇yet rollerı̇nı̇n ve toplumsal cı̇nsı̇yet rollerı̇ne ı̇lı̇şkı̇n tutumlarının ı̇ncelenmesı̇. ETÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (ETÜSBED), 12, 01-17
  • Esen, E., Y., Siyez, D. M., & Demirgürz, G. (2017). Üniversite öğrencilerinde toplumsal cinsiyet algısının toplumsal cinsiyet rolü̈ ve cinsiyet değişkenlerine göre incelenmesi. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(1), 46-63
  • Eser, Ş. (1997). Part-time çalışmanın Türkiye’deki kadın ı̇stihdamına etkisi. T.C. Başbakanlık Aile Araştırma Kurulu.
  • Groeneveld, R. A., & Meeden, G. (1984). Measuring skewness and kurtosis. The Statistician, 33, 391-399.
  • Gunindi Ersoz, A. (2012). The role of university education in the determination of gender perception: The case of the Gazi University. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 47, 401-408.
  • Gül, T. (2022). Duygusal ihmal ile iş-aile çatışması arasındaki ilişkide psikolojik sermayenin aracılık rolü. International Journal of Socıal Humanıtıes Scıences Research, 9(83), 927-937.
  • Gün, M., Aslantekin Özçoban, F., Şahinoğlu Kuş, S., & Karadağ, N. (2021). Gender perception of university students receiving formation training in Turkey. Turkiye Klinikleri J Med Ethics, 29(2), 207-14.
  • Günay, G., Aydıner Boylu, A., & Bozkurt Özyalçın, Y. (2018). Kadınların toplumsal cinsiyet algısının kadınların çalışmasına ı̇lişkin tutumları üzerindeki etkisi. İTOBİAD KONGRE/18 I. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Kongresi.
  • Güneş, F., & Tarhan, S. (2022). Genç yetişkinlerin toplumsal cinsiyet algılarını yordamada çocukluk çağı örselenme yaşantılarının rolünün ı̇ncelenmesi. Bartın Universitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 108-122.
  • Güzel, A. (2016). Öğrencilerin toplumsal cinsiyet rolleri tutumları ve ilişkili faktörler. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, GÜSBD, 5(4), 1-11.
  • Habiba, U., Ali, R., & Rasheed, A. (2016). Public attitude towards women’s employment: Perceptions of working women in urban Pakistan. Middle-East Journal of Scientific Research, 24(8), 2444-2449.
  • Hamisan@Khair, N. S., Muda, K., & Ismail, F. U. N. (2023). The perception on gender stereotype among students in Malaysian public universities. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 13(7), 1102-1114.
  • Hopkins, K. D., & Weeks, D. L. (1990). Tests for normality and measures of skewness and kurtosis: Their place in research reporting. Educational and Psychological Measurement, 50, 717-729.
  • ILO. (2012). Women in the world of work. Pending challenges for achieving effective equality in Latin America and the Caribbean thematic labour overview. Lima: ILO/Regional Office for Latin America and the Caribbean.
  • İnce, M., & Demir, M. (2006). The determinants of female labor force: Empirical evidence from Turkey. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 1(1), 71-90.
  • Kadir Has Üniversitesi. (2020). Türkiye’de toplumsal cinsiyet ve kadın algısı araştırması. Erişim tarihi: 22.09.2023, https://gender.khas. edu.tr/tr/turkiye
  • Karaaslan, S., Sahin, H. G., Orhun, R., Gunbatar, N., Yeşilova, A., Erden, C. T. (2021). Gender mainstreaming role preferences and perceptions of university students enrolled at Van school of health, East J Med, 26(4), 533-542.
  • Karasu, F., Göllüce, A., Güvenç, E., & Çelik, S. (2017). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ı̇lişkin tutumları. SDÜ Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8(1), 21-27.
  • Kaufman, G. (2005). Gender role attitudes and college students’ work and family expectations. Gender Issues, 22(2), 58-71.
  • Kılınç, N. Ö., & Türkoğlu, N. (2023). Determining nursing students’ gender perceptions. Advances in Women’s Studies, 5(1), 10-15.
  • Kocacık, F., & Gökkaya, V. B. (2005). Türkiye’de çalışan kadınlar ve sorunları. C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 6(1), 195-219.
  • Kodan Çetinkaya, S. (2013). Üniversite öğrencilerinin şiddet eğilimlerinin ve toplumsal cinsiyet rollerine ı̇lişkin tutumlarının ı̇ncelenmesi. Nesne, 1(2), 21-43.
  • Koray, M. (2005). Sosyal politika. Ankara: İmge Kitapevi.
  • Köseoğlu, S. (2017). Erkek ünı̇versı̇te öğrencı̇lerı̇nı̇n kadınların çalışmasına yönelı̇k tutum ölçeğı̇. TBB Dergisi (Özel Sayı), 303-312.
  • Kuruvilla, M., & SeemaS, P. (2014). Attitude towards women’s employment: A review after 15 years. IOSR Journal of Humanities and Social Science, 19, 32-37.
  • Kuzgun, Y., & Sevim, S. A. (2004). Kadınların çalışmasına karşı tutum ve dini yönelim arasındaki ilişki. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(1), 14-27.
  • Lalchandani, N., & Pardasani, M. (2022). Gender roles and careers: perceptions of youth. Journal of Student Research, 11(3), 1-12.
  • Lindsey, L. L. (2015). Gender roles: A sociological perspective (6th ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315664095.
  • Madhuda, B. (2019). A study on youth attitude towards women at work. International Journal of Research, 3(10), 46-54.
  • Misra, R. (1995). Change in attitudes toward working women: A cohort analysis. International Journal of Sociology and Social Policy, 15(6), 1-20.
  • Moors, J. J. A. (1986). The meaning of kurtosis: Darlington reexamined. The American Statistician, 40, 283-284.
  • Mumporeze, N. (2020). When a mother is employed, her children suffer: A quantitative analysis of factors influencing attitudes towards women’s employment and gender roles in Rwanda. Journal of International Women's Studies, 21(1), 47-67.
  • Mustofa, M., Fidita Karya, D., & Halim, A. (2021). Indonesian students’ perception of gender equity in education. Pegem Journal of Education and Instruction, 11(4), 185-196.
  • Öngen, B., & Aytaç, S. (2013). Ünı̇versı̇te öğrencı̇lerı̇nı̇n toplumsal cı̇nsı̇yet rollerı̇ne ı̇lı̇şkı̇n tutumları ve yaşam değerlerı̇ ı̇lı̇şkı̇sı̇. Sosyoloji Konferansları, 48, 1-18.
  • Özçatal, E. Ö. (2011). Ataerkillik, toplumsal cinsiyet ve kadının çalışma yaşamına katlımı. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1(1), 21-39.
  • Özdemir, S., Ikıatlı Başhan, B., Demir Bozkurt, F., & Karaşahın, K. E. (2023). The relationship between gender perception and entrepreneurship characteristics in nursing students: Gender perception and entrepreneurship. Gevher Nesibe Journal of Medical And Health Sciences, 8(3), 553-562.
  • Özer, M., & Biçerli, K. (2004). Türkiye’de kadın ı̇şgücünün panel veri analizi. Sosyal Bilimler Dergisi 2003-2004, 3(1), 57.
  • Özkardeş, A. (2017). Lı̇selerde okuyan öğrencı̇lerı̇n kadının çalışmasına yönelı̇k tutumlarının belı̇rlenmesı̇ (Basılmamış yüksek lisans tezi). Ankara Ünı̇versı̇tesı̇, Ankara.
  • Özpulat, F. (2016). Üniversite öğrencilerinin öz yeterlilik düzeyi ile toplumsal cinsiyet algısı ilişkisi: Beyşehir örneği. International Journal of Human Sciences, 13(1), 1222-1232.
  • Patel, S. K, Santhya, K. G., & Haberland, N. (2021). What shapes gender attitudes among adolescent girls and boys? Evidence from the UDAYA. Longitudinal Study in India. PLoS One, 16(3).
  • Phillips, S. P. (2005). Defining and measuring gender: A social determinant of health whose time has come. Int J Equity Health, 4(1), 1-4. https://doi.org/10.1186/1475-9276-4-11
  • Pla-Julián, I., & Diez, J. L. (2019). Equality plans and gender perception in university students. Mediterranean Journal of Social Sciences, 10, 39-52.
  • Rashid, S., Safdar, S., & Batool, S. B. (2021). University students’ perceptions about gender discrimination at the workplace. Pakistan Languages and Humanities Review, 5(2), 317-333.
  • Saraç, S. (2013). “Toplumsal cinsiyet’’, toplumsal cinsiyet ve yansımaları (L. Gültekin, Der.). Ankara: Atılım Üniversitesi Yayınları.
  • Seçgin, F., & Tural, A. (2011). Sınıf öğretmenliği bölümü öğretmen adaylarının toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları. E-Journal of New World Sciences Academy, 6(4), 2446-2458.
  • Sıpe, S., Johnson, C. D., & Fısher, D. K. (2009). University students' perceptions of gender discrimination in the workplace: Reality versus fiction. Journal of Education for Business, 84(6),339-349.
  • Sönmez, Y., Bulut Kısaoğlu, N., & Dönmez, K. O. (2018). Bir tıp fakültesinin birinci ve altıncı sınıf öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları ve ilişkili faktörler. Smyrna Tıp Dergisi, 3,14-21.
  • Sumbaş, E., & Erdemir, N. (2021). Toplumsal cinsiyet rolleri tutumu ile duygu düzenleme arasındaki ilişki. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 117-125.
  • Şahin, M. K., & Çoban, A. (2019). Türkiye’de eğı̇tı̇m alanında toplumsal cı̇nsı̇yet üzerı̇ne yapılmış çalışmalara toplu bı̇r bakış. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(64), 588-599.
  • Taşcı, Ş., & Batmaz, O. (2022). X, Y, Z kuşağının toplumsal cı̇nsı̇yet algılarının ı̇ncelenmesı̇. İçinde A. Doğanay, & O. Kutlu (Eds.), Güncel eğitim bilimleri araştırmaları VII (ss. 101-110). Ankara: Akademisyen Yayınevi Kitabevi.
  • TİSK. (2002). Çağdaş ı̇ş merkezlerinde kadın ı̇şgücünün konumu: Bursa örneği. Ankara: Türkiye İşveren Sendikası (TİSK).
  • Uçar, T., Aksoy Derya, Y., Karaaslan, T., & Akbaş Tunç, Ö. (2017). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları ve şiddet davranışları. STED, 26, 96-103.
  • Ünal, F., Tarhan, S., & Çürükvelioğlu Köksal, E. (2017). Toplumsal cinsiyet algısını yordamda cinsiyet, sınıf, bölüm ve toplumsal cinsiyet oluşumunun rolü̈. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 227-236.
  • Varol, Z. S., Çiçeklioğlu, M. & Taner, Ş. (2016). Bir tıp fakültesi birinci sınıf öğrencilerinde toplumsal cinsiyet algı düzeyi ve ilişkili faktörlerin değerlendirilmesi. Ege Tıp Dergisi, 55(3), 122-128.
  • Vefikuluçay, D., Zeyneloğlu, S., Eroğlu, K., & Taşkın, L. (2007). Kafkas üniversitesi son sınıf öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin bakış açıları. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 14, 26-38.
  • Wijewardene, K. (2016). Are male university students’ perception on female gender role differs with higher education and discipline of study? Austin J Womens Health, 3(1), 1021.
  • Yanıkkerem, E., Tosakal, Ö., & Boz, A. (2020). Sağlık bilimleri fakültesi öğrencilerinin toplumsal cinsiyet eşitliği tutumlarının ı̇ncelenmesi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 10(2),164-171.
  • Yaşar, S., & Baysal Kurt, D. (2020). Küreselleşme ve kadın istihdamı. İçinde F. Nakipoğlu Özsoy, & A. Özpolat (Eds.), Küreselleşme çerçevesinde yeni ekonomi ve bileşenleri (ss. 129-146). Ankara: Nobel.
  • Yıldırım, Ş., Buharalıoğlu, C., & Yıldırım, A. (2022). Öğretmenlerin toplumsal cinsiyet tutumlarını etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Jass Studies-The Journal of Academic Social Science Studies, 15(91), 475-492.
  • Yıldız, E. (2021). Toplumsal cinsiyet eşitliğinin temel kavramları (Türkiye’de katılımcı demokrasinin güçlendirilmesi: Toplumsal cinsiyet eşitliğinin izlenmesi projesi faz II). Ankara: Ceid Yayınları.
  • Yılmaz, D. V., Zeyneloğlu, S., Kocaöz, S., Kısa, S. Taşkın, L., & Eroğlu, K. (2009). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin görüşleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(1), 775-792.
  • Zeyneloğlu, S., & Terzioğlu, F. (2011). Development and psychometric proper- ties gender roles attitude scale. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 409‐420.
  • Zeyneloğlu, S. (2008). Ankara’da hemşirelik öğrenimi gören üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ı̇lişkin tutumları (Basılmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.

Üniversite Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Algısının Kadınların Çalışmasına Yönelik Tutumları Üzerindeki Etkisi

Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 2, 256 - 278, 29.09.2023
https://doi.org/10.31200/makuubd.1348889

Öz

Bu çalışma üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet algısının kadının çalışmasına yönelik tutumları üzerindeki etkisinin belirlenmesi amacı ile yapılmıştır. Çalışma kapsamında eğitim ve öğretime devam eden 422 üniversite öğrencisine ulaşılmıştır. Verilerin toplanmasında sosyo-demogrofik bilgilerin ölçüldüğü veri formu ile Altınova ve Duyan (2013) tarafından geliştirilen Toplumsal Cinsiyet Algısı Ölçeği ve Kuzgun ve Sevim (2004) tarafından geliştirilen Kadının Çalışmasına Karşı Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Çalışmanın sonucunda toplumsal cinsiyet algısının kadının çalışmasına karşı tutumunu pozitif yönde etkilediği tespit edilmiştir. Ayrıca öğrencilerin cinsiyet algısı cinsiyet, babanın eğitim durumu, annenin mesleği, babanın mesleği ve aile tipi değişkenlerine göre farklılaşmaktadır. Öğrencilerin kadının çalışmasına karşı tutumu ise cinsiyet ve aile tipi değişkenlerine göre farklılaşmaktadır.

Kaynakça

  • Abiç, A., Temizler Sekizkan, E., & Vefikuluçay Yılmaz, D. (2022). Hemşirelik öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları ile flört şiddeti arasındaki ilişki. Genel Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(3), 235-246.
  • Akın, A., & Demirel, S. (2003). Toplumsal cinsiyet kavramı ve sağlığa etkileri. Cumhuriyet Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi Halk Sağlığı Özel Eki, 25(4), 73-82.
  • Albaş, R., Akyüz, H. İ., & Kamer, S. T. (2019). Ünı̇versı̇te öğrencı̇lerı̇nı̇n toplumsal cı̇nsı̇yet algılarının belı̇rlenmesı̇. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(44), 429-448.
  • Atış, E. B. (2010). Ebelik/hemşirelik 1. ve 4. sınıf öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkine tutumlarının belirlenmesi (Basılmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Altuntaş, O., & Altınova, H. H. (2015). Toplumsal cinsiyet algısı ile sosyo-ekonomik değişkenler arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Journal of Turkish Studies, 10(6), 83-83.
  • Aydın, M., Özen Bekar, E., Yılmaz Gören, Ş., & Sungur, M. A. (2016). Hemşı̇relı̇k öğrencı̇lerı̇nı̇n toplumsal cı̇nsı̇yet rollerı̇ne ı̇lı̇şkı̇n tutumları. AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(1), 223-242.
  • Aylaz, R., Güneş, G., Uzun, Ö., & Ünal, S. (2014). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rolüne yönelik görüşleri. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 23(5), 183-189.
  • Aytaç, S., Özok, A. F., Yamankaradeniz, N., Akalp, G., Çankaya, O., Gökçe, A., Tüfekçi, U., Parçalı, A., & Snaet, C. (2015). Metal endüstrisinde çalışan kadın işçiler arasında algılanan risk faktörleri. Süleyman Demirel Üniversitesi Mühendislik Bilimleri ve Tasarım Dergisi, 3(3), 141-148.
  • Bergholm, T., Gonäs, L., & Juul, I. (2011). Gender and working life. Nordic Journal of Working Life Studies, 1(2), 1-4.
  • Blackstone, A. (2003). Gender roles and society. In J. R. Miller, R. M. Lerner, & L. B. Schiamberg (Eds.), Human ecology: An encyclopedia of children, families, communities and environments (pp. 335-338). Santa Barbara: ABC-CLIO.
  • Boehnke, M. (2011). Gender role attitudes around the globe: Egalitarian vs. traditional views. Asian Journal of Social Science, 39, 57-74.
  • Bosner, K. C. (2008). Gender stereotypes and self- perceptions among college students. Journal of Diversity Management, 3(3), 41-52.
  • Demirel Bozkurt, Ö., Işık, G., & Gün, S. (2021). Hemşirelik ve iletişim fakültesi öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rolü tutumları ve stresleri. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 6(3), 139-147.
  • Can, R., Erenoğlu, R., & Tambağ, H. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin cinsiyet eşitliğine bakışı. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(4), 3039-3058.
  • Cotter, D. A., Hermsen, M., & Vanneman, R. (2004). Gender inequality of work. New York, NY: Rusell Sage Foundation.
  • Çetin Aydın, G., & Aytaç, S. (2020). The status of women in working life in turkey. International Social Sciences Journal, 6(55), 292-300.
  • Çıtak, A. (2008). Kadınların çalışmasına yönelik tutum: Cı̇nsı̇yet, cı̇nsı̇yet rolü ve sosyoekonomı̇k düzeye göre bı̇r karşılaştırma (Basılmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Çifçi, S., Saka, G., & Akın, A.N. (2022). Gender perception and affecting factors: Example of Mardin. Turk J Public Health, 20(1),1-13.
  • Coşkun, A. M., Varışoğlu, Y., Uygur, E., Güney, G., & Şahin, Ö. (2021). Sağlık bilimleri alanında öğrenim gören lisans öğrencilerinin toplumsal cinsiyet algılarının incelenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 288-303.
  • Coşkun, A. M., Varışoğlu, Y., Koca Çavdar, N., & Kutlu, L. (2022). Relationship between health science students' gender‐related attitudes and perception of honor. Perspective in Psychiatric Care Wiley, 58, 928-939.
  • Daşlı, Y. (2019). Öğrencilerin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumların belirlenmesi üzerine bir alan araştırması. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 364-385.
  • Daşlı, Y., & Sarıçoban, S. (2016). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilşkin tutumlarının belirlenmesi: Sivas kredi yurtlar kurumu örneği. İkinci Uluslararası Saraybosna Sosyal Bilimler Konferansı, 17-20 Mayıs.
  • Davidson, M. J., & Burke, R. J. (Eds.). (2011). Women in management worldwide progress and prospects (Second edition). UK: MPG Books Group.
  • De Carlo, L.T. (1997). On the meaning and use of kurtosis. Psychological Methods, 2, 292-307.
  • Dinç, A., & Çalışkan, C. (2016). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin bakış açıları. Journal of Human Sciences, 13(3), 3671-3683.
  • Donnelly, K., Twenge, J., Clark, M., Shaikh, S., Beiler May, A., & Carter, N. (2015). Attitudes toward women's work and family roles in the united states. Psychology of Women Quarterly, 40(1),1976-2013.
  • Dökmen, Z. (2009). Toplumsal cinsiyet sosyal psikolojik açıklamalar (6. Baskı). İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Du, H., Xiao, Y., & Zhao, L. (2021). Education and gender role attitudes. Journal of Population Economics, 34(2), 475-513.
  • Eckert, P., & McConnell-Ginet, S. (2013). Language and gender (2nd ed.). Cambridge: Cambridge University Press. doi:10.1017/CBO9781139245883.
  • Erbil, N. (2019). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rolleri tutumları ve yaşam değerleri arasındaki ilişki. Ordu University Journal of Nursing Studies, 2(1), 33-45.
  • Ergin, A., Bekar, T., & Aydemir Acar, G. (2019). Tıp fakültesi öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine yönelik tutumları ve etkileyen faktörler. Fırat Tıp Dergisi, 24(3), 122-128.
  • Ertaş, Ç. (2018). Otellerde çalışan erkeklerin kadınların çalışmasına karşı tutumu: Erilliğin etkisi. İşletme Araştırmaları Dergisi, 10(4), 625-645.
  • Ertuğrul Yaşar Z., & Zorluoğlu, E. (2021). Ünı̇versı̇te öğrencı̇lerı̇nı̇n toplumsal cı̇nsı̇yet rollerı̇nı̇n ve toplumsal cı̇nsı̇yet rollerı̇ne ı̇lı̇şkı̇n tutumlarının ı̇ncelenmesı̇. ETÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (ETÜSBED), 12, 01-17
  • Esen, E., Y., Siyez, D. M., & Demirgürz, G. (2017). Üniversite öğrencilerinde toplumsal cinsiyet algısının toplumsal cinsiyet rolü̈ ve cinsiyet değişkenlerine göre incelenmesi. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(1), 46-63
  • Eser, Ş. (1997). Part-time çalışmanın Türkiye’deki kadın ı̇stihdamına etkisi. T.C. Başbakanlık Aile Araştırma Kurulu.
  • Groeneveld, R. A., & Meeden, G. (1984). Measuring skewness and kurtosis. The Statistician, 33, 391-399.
  • Gunindi Ersoz, A. (2012). The role of university education in the determination of gender perception: The case of the Gazi University. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 47, 401-408.
  • Gül, T. (2022). Duygusal ihmal ile iş-aile çatışması arasındaki ilişkide psikolojik sermayenin aracılık rolü. International Journal of Socıal Humanıtıes Scıences Research, 9(83), 927-937.
  • Gün, M., Aslantekin Özçoban, F., Şahinoğlu Kuş, S., & Karadağ, N. (2021). Gender perception of university students receiving formation training in Turkey. Turkiye Klinikleri J Med Ethics, 29(2), 207-14.
  • Günay, G., Aydıner Boylu, A., & Bozkurt Özyalçın, Y. (2018). Kadınların toplumsal cinsiyet algısının kadınların çalışmasına ı̇lişkin tutumları üzerindeki etkisi. İTOBİAD KONGRE/18 I. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Kongresi.
  • Güneş, F., & Tarhan, S. (2022). Genç yetişkinlerin toplumsal cinsiyet algılarını yordamada çocukluk çağı örselenme yaşantılarının rolünün ı̇ncelenmesi. Bartın Universitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 108-122.
  • Güzel, A. (2016). Öğrencilerin toplumsal cinsiyet rolleri tutumları ve ilişkili faktörler. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, GÜSBD, 5(4), 1-11.
  • Habiba, U., Ali, R., & Rasheed, A. (2016). Public attitude towards women’s employment: Perceptions of working women in urban Pakistan. Middle-East Journal of Scientific Research, 24(8), 2444-2449.
  • Hamisan@Khair, N. S., Muda, K., & Ismail, F. U. N. (2023). The perception on gender stereotype among students in Malaysian public universities. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 13(7), 1102-1114.
  • Hopkins, K. D., & Weeks, D. L. (1990). Tests for normality and measures of skewness and kurtosis: Their place in research reporting. Educational and Psychological Measurement, 50, 717-729.
  • ILO. (2012). Women in the world of work. Pending challenges for achieving effective equality in Latin America and the Caribbean thematic labour overview. Lima: ILO/Regional Office for Latin America and the Caribbean.
  • İnce, M., & Demir, M. (2006). The determinants of female labor force: Empirical evidence from Turkey. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 1(1), 71-90.
  • Kadir Has Üniversitesi. (2020). Türkiye’de toplumsal cinsiyet ve kadın algısı araştırması. Erişim tarihi: 22.09.2023, https://gender.khas. edu.tr/tr/turkiye
  • Karaaslan, S., Sahin, H. G., Orhun, R., Gunbatar, N., Yeşilova, A., Erden, C. T. (2021). Gender mainstreaming role preferences and perceptions of university students enrolled at Van school of health, East J Med, 26(4), 533-542.
  • Karasu, F., Göllüce, A., Güvenç, E., & Çelik, S. (2017). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ı̇lişkin tutumları. SDÜ Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8(1), 21-27.
  • Kaufman, G. (2005). Gender role attitudes and college students’ work and family expectations. Gender Issues, 22(2), 58-71.
  • Kılınç, N. Ö., & Türkoğlu, N. (2023). Determining nursing students’ gender perceptions. Advances in Women’s Studies, 5(1), 10-15.
  • Kocacık, F., & Gökkaya, V. B. (2005). Türkiye’de çalışan kadınlar ve sorunları. C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 6(1), 195-219.
  • Kodan Çetinkaya, S. (2013). Üniversite öğrencilerinin şiddet eğilimlerinin ve toplumsal cinsiyet rollerine ı̇lişkin tutumlarının ı̇ncelenmesi. Nesne, 1(2), 21-43.
  • Koray, M. (2005). Sosyal politika. Ankara: İmge Kitapevi.
  • Köseoğlu, S. (2017). Erkek ünı̇versı̇te öğrencı̇lerı̇nı̇n kadınların çalışmasına yönelı̇k tutum ölçeğı̇. TBB Dergisi (Özel Sayı), 303-312.
  • Kuruvilla, M., & SeemaS, P. (2014). Attitude towards women’s employment: A review after 15 years. IOSR Journal of Humanities and Social Science, 19, 32-37.
  • Kuzgun, Y., & Sevim, S. A. (2004). Kadınların çalışmasına karşı tutum ve dini yönelim arasındaki ilişki. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(1), 14-27.
  • Lalchandani, N., & Pardasani, M. (2022). Gender roles and careers: perceptions of youth. Journal of Student Research, 11(3), 1-12.
  • Lindsey, L. L. (2015). Gender roles: A sociological perspective (6th ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315664095.
  • Madhuda, B. (2019). A study on youth attitude towards women at work. International Journal of Research, 3(10), 46-54.
  • Misra, R. (1995). Change in attitudes toward working women: A cohort analysis. International Journal of Sociology and Social Policy, 15(6), 1-20.
  • Moors, J. J. A. (1986). The meaning of kurtosis: Darlington reexamined. The American Statistician, 40, 283-284.
  • Mumporeze, N. (2020). When a mother is employed, her children suffer: A quantitative analysis of factors influencing attitudes towards women’s employment and gender roles in Rwanda. Journal of International Women's Studies, 21(1), 47-67.
  • Mustofa, M., Fidita Karya, D., & Halim, A. (2021). Indonesian students’ perception of gender equity in education. Pegem Journal of Education and Instruction, 11(4), 185-196.
  • Öngen, B., & Aytaç, S. (2013). Ünı̇versı̇te öğrencı̇lerı̇nı̇n toplumsal cı̇nsı̇yet rollerı̇ne ı̇lı̇şkı̇n tutumları ve yaşam değerlerı̇ ı̇lı̇şkı̇sı̇. Sosyoloji Konferansları, 48, 1-18.
  • Özçatal, E. Ö. (2011). Ataerkillik, toplumsal cinsiyet ve kadının çalışma yaşamına katlımı. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1(1), 21-39.
  • Özdemir, S., Ikıatlı Başhan, B., Demir Bozkurt, F., & Karaşahın, K. E. (2023). The relationship between gender perception and entrepreneurship characteristics in nursing students: Gender perception and entrepreneurship. Gevher Nesibe Journal of Medical And Health Sciences, 8(3), 553-562.
  • Özer, M., & Biçerli, K. (2004). Türkiye’de kadın ı̇şgücünün panel veri analizi. Sosyal Bilimler Dergisi 2003-2004, 3(1), 57.
  • Özkardeş, A. (2017). Lı̇selerde okuyan öğrencı̇lerı̇n kadının çalışmasına yönelı̇k tutumlarının belı̇rlenmesı̇ (Basılmamış yüksek lisans tezi). Ankara Ünı̇versı̇tesı̇, Ankara.
  • Özpulat, F. (2016). Üniversite öğrencilerinin öz yeterlilik düzeyi ile toplumsal cinsiyet algısı ilişkisi: Beyşehir örneği. International Journal of Human Sciences, 13(1), 1222-1232.
  • Patel, S. K, Santhya, K. G., & Haberland, N. (2021). What shapes gender attitudes among adolescent girls and boys? Evidence from the UDAYA. Longitudinal Study in India. PLoS One, 16(3).
  • Phillips, S. P. (2005). Defining and measuring gender: A social determinant of health whose time has come. Int J Equity Health, 4(1), 1-4. https://doi.org/10.1186/1475-9276-4-11
  • Pla-Julián, I., & Diez, J. L. (2019). Equality plans and gender perception in university students. Mediterranean Journal of Social Sciences, 10, 39-52.
  • Rashid, S., Safdar, S., & Batool, S. B. (2021). University students’ perceptions about gender discrimination at the workplace. Pakistan Languages and Humanities Review, 5(2), 317-333.
  • Saraç, S. (2013). “Toplumsal cinsiyet’’, toplumsal cinsiyet ve yansımaları (L. Gültekin, Der.). Ankara: Atılım Üniversitesi Yayınları.
  • Seçgin, F., & Tural, A. (2011). Sınıf öğretmenliği bölümü öğretmen adaylarının toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları. E-Journal of New World Sciences Academy, 6(4), 2446-2458.
  • Sıpe, S., Johnson, C. D., & Fısher, D. K. (2009). University students' perceptions of gender discrimination in the workplace: Reality versus fiction. Journal of Education for Business, 84(6),339-349.
  • Sönmez, Y., Bulut Kısaoğlu, N., & Dönmez, K. O. (2018). Bir tıp fakültesinin birinci ve altıncı sınıf öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları ve ilişkili faktörler. Smyrna Tıp Dergisi, 3,14-21.
  • Sumbaş, E., & Erdemir, N. (2021). Toplumsal cinsiyet rolleri tutumu ile duygu düzenleme arasındaki ilişki. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 117-125.
  • Şahin, M. K., & Çoban, A. (2019). Türkiye’de eğı̇tı̇m alanında toplumsal cı̇nsı̇yet üzerı̇ne yapılmış çalışmalara toplu bı̇r bakış. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(64), 588-599.
  • Taşcı, Ş., & Batmaz, O. (2022). X, Y, Z kuşağının toplumsal cı̇nsı̇yet algılarının ı̇ncelenmesı̇. İçinde A. Doğanay, & O. Kutlu (Eds.), Güncel eğitim bilimleri araştırmaları VII (ss. 101-110). Ankara: Akademisyen Yayınevi Kitabevi.
  • TİSK. (2002). Çağdaş ı̇ş merkezlerinde kadın ı̇şgücünün konumu: Bursa örneği. Ankara: Türkiye İşveren Sendikası (TİSK).
  • Uçar, T., Aksoy Derya, Y., Karaaslan, T., & Akbaş Tunç, Ö. (2017). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları ve şiddet davranışları. STED, 26, 96-103.
  • Ünal, F., Tarhan, S., & Çürükvelioğlu Köksal, E. (2017). Toplumsal cinsiyet algısını yordamda cinsiyet, sınıf, bölüm ve toplumsal cinsiyet oluşumunun rolü̈. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 227-236.
  • Varol, Z. S., Çiçeklioğlu, M. & Taner, Ş. (2016). Bir tıp fakültesi birinci sınıf öğrencilerinde toplumsal cinsiyet algı düzeyi ve ilişkili faktörlerin değerlendirilmesi. Ege Tıp Dergisi, 55(3), 122-128.
  • Vefikuluçay, D., Zeyneloğlu, S., Eroğlu, K., & Taşkın, L. (2007). Kafkas üniversitesi son sınıf öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin bakış açıları. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 14, 26-38.
  • Wijewardene, K. (2016). Are male university students’ perception on female gender role differs with higher education and discipline of study? Austin J Womens Health, 3(1), 1021.
  • Yanıkkerem, E., Tosakal, Ö., & Boz, A. (2020). Sağlık bilimleri fakültesi öğrencilerinin toplumsal cinsiyet eşitliği tutumlarının ı̇ncelenmesi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 10(2),164-171.
  • Yaşar, S., & Baysal Kurt, D. (2020). Küreselleşme ve kadın istihdamı. İçinde F. Nakipoğlu Özsoy, & A. Özpolat (Eds.), Küreselleşme çerçevesinde yeni ekonomi ve bileşenleri (ss. 129-146). Ankara: Nobel.
  • Yıldırım, Ş., Buharalıoğlu, C., & Yıldırım, A. (2022). Öğretmenlerin toplumsal cinsiyet tutumlarını etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Jass Studies-The Journal of Academic Social Science Studies, 15(91), 475-492.
  • Yıldız, E. (2021). Toplumsal cinsiyet eşitliğinin temel kavramları (Türkiye’de katılımcı demokrasinin güçlendirilmesi: Toplumsal cinsiyet eşitliğinin izlenmesi projesi faz II). Ankara: Ceid Yayınları.
  • Yılmaz, D. V., Zeyneloğlu, S., Kocaöz, S., Kısa, S. Taşkın, L., & Eroğlu, K. (2009). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin görüşleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(1), 775-792.
  • Zeyneloğlu, S., & Terzioğlu, F. (2011). Development and psychometric proper- ties gender roles attitude scale. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 409‐420.
  • Zeyneloğlu, S. (2008). Ankara’da hemşirelik öğrenimi gören üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ı̇lişkin tutumları (Basılmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
Toplam 95 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kadın Araştırmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Zahide Gençtürk 0000-0002-2209-4357

Erken Görünüm Tarihi 29 Eylül 2023
Yayımlanma Tarihi 29 Eylül 2023
Kabul Tarihi 28 Eylül 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Gençtürk, Z. (2023). Üniversite Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Algısının Kadınların Çalışmasına Yönelik Tutumları Üzerindeki Etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Uygulamalı Bilimler Dergisi, 7(2), 256-278. https://doi.org/10.31200/makuubd.1348889