This research aims to examine the relationship between logistics service quality and customer
satisfaction through the meta-analysis method. The data source of the study consists of theses,
articles and papers on the relationship between logistics service quality and customer
satisfaction in Turkey. In this context, appropriate studies were determined by typing the
keywords “logistics service quality and customer satisfaction” in the YÖK Thesis Center,
Dergipark and Google Scholar databases. As a result of the literature review, the study was
conducted with a sample of 7 studies and 3159 people that met the inclusion criteria. The data
of the study was analyzed using the JASP 0.19.3 statistical program. As a result of the research,
the effect value was determined as M=0.90 and the standard error was determined as SEM=0.09
according to the random effects model. According to this result, it was determined that there is
a positive and strong relationship between logistics service quality and customer satisfaction.
Future researchers will contribute to the literature by examining the sub-dimension variables in
detail in their meta-analyses on logistics service quality. In addition, it is recommended that this
meta-analysis study include studies from the national literature as well as studies from the
international literature.
Bu çalışmanın amacı, lojistik hizmet kalitesi ile müşteri memnuniyeti arasındaki ilişkiyi meta
analiz yöntemiyle incelemektir. Çalışmanın veri kaynağını Türkiye’de lojistik hizmet kalitesi
ile müşteri memnuniyeti arasındaki ilişkiyi konu edinen tezler, makaleler ve bildiriler
oluşturmaktadır. Bu kapsamda yök tez merkezi, dergipark ve google scholar gibi veri
tabanlarında “lojistik hizmet kalitesi ve müşteri memnuniyeti” sözcük grupları yazılarak uygun
araştırmalar belirlenmiştir. Literatür taraması sonucunda dahil olma ölçütlerini karşılayan 7
çalışma ve 3159 kişiden oluşan örneklemle çalışma yürütülmüştür. Çalışmanın verileri JASP
0.19.3 istatistik programından yararlanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda rastgele
etkiler modeline göre etki değeri; M=0,90 ve standart hata; SEM=0,09 olarak belirlenmiştir. Bu
sonuca göre lojistik hizmet kalitesi ile müşteri memnuniyeti arasında pozitif yönlü ve güçlü bir
ilişki olduğu belirlenmiştir. Gelecekteki araştırmacıların lojistik hizmet kalitesiyle yapacakları
meta analizlerde alt boyut değişkenlerini de detaylı incelemesi alan yazınına katkı
sağlayacaktır. Ayrıca bu meta analiz çalışmasında ulusal alan yazınında yer alan çalışmalarla
yürütülmüş yanı sıra uluslararası alan yazınında yer alan çalışmalarında dahil edildiği
çalışmaların yürütülmesi önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Marketing (Other), Transportation, Logistics and Supply Chains (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 1, 2025 |
Publication Date | September 30, 2025 |
Submission Date | July 1, 2025 |
Acceptance Date | September 8, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 2 |