The aim of the research is to determine the problems that teachers in different branches face during the distance education process. The sample of this study, in which the survey research method was used, consists of 393 teachers who work in different branches in the fall semester of the 2020-2021 academic year, use the distance education application and are selected by random sampling method. As a data collection tool, a scale developed by Metin and Korkman (2021) to identify the problems teachers face in the distance education process was used. In this scale, there are 34 items and five factors, "problems faced by students", "problems with content preparation / transfer to the program", "problems with parents", "problems encountered in the use of the program", "problems encountered in the application program". Reliability coefficient of the scale was calculated as 0.892. The data obtained within the scope of the research were analyzed using the SPSS 25.00 package program. Frequency, response percentages and item averages were calculated separately for each of the 34 items in the scale. As a result of the research, it was determined that teachers have some opinions such as; The lack of technological tools necessary for distance education application in students makes it difficult to participate in the lesson, the student's irrelevant behavior reduces their motivation, distance education limits the preparation of content by using different teaching methods, techniques, the parents have difficulties in providing internet for distance education, the untimely dismissal of the distance education application from the course is a problem and distance education makes it difficult to control the work done by the student, In parallel with the results obtained in the study, research suggestions were made.
Araştırmanın amacı, farklı branşlardaki öğretmenlerin uzaktan eğitim sürecinde karşılaştıkları sorunları belirlemektir. Tarama araştırma yönteminin kullanıldığı bu çalışmanın örneklemini, 2020-2021 eğitim-öğretim yılı güz yarıyılında farklı branşlarda görev yapan, uzaktan eğitim uygulamasını kullanan ve tesadüfi örnekleme yöntemiyle seçilen 393 öğretmen oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Metin ve Korkman (2021) tarafından öğretmenlerin uzaktan eğitim sürecinde karşılaştıkları sorunları belirlemeye yönelik olarak geliştirilen ölçek kullanılmıştır. Bu ölçekte “öğrencilerle ilgili karşılaştığı sorunlar”, “içerik hazırlama / programa aktarma ile ilgili sorunlar”, “velilerle ile ilgili sorunlar”, “programın kullanımında karşılaşılan sıkıntılar” ve “uygulama programıyla ilgili karşılaşılan sorunlar” şeklinde beş faktör ve 34 madde yer almaktadır ve güvenirlik kat sayısı 0,892 olarak hesaplanmıştır. Araştırma kapsamında elde edilen veriler SPSS 25.00 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Ölçekteki 34 maddenin her biri için ayrı ayrı frekans, yanıt yüzdeleri ve madde ortalamaları hesaplanmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin; uzaktan eğitime uygulaması için gerekli teknolojik aletlerin öğrencilerde olmamasının derse katılımı güçleştirdiğini, öğrencinin ilgisiz davranışının motivasyonlarını düşürdüğünü, uzaktan eğitimin farklı öğretim yöntem ve teknikleri kullanarak içerik hazırlamayı sınırlandırdığını, velilerin uzaktan eğitim için internet tedarikinde sıkıntı yaşadıklarını, uzaktan eğitim uygulamasının zamansız bir şekilde dersten atmasının sorun oluşturduğunu ve uzaktan eğitimde öğrencinin yapmış olduğu çalışmaların kontrolünü zorlaştırdığını ifade ettikleri görülmektedir. Çalışmada elde edilen sonuçlara paralel olarak araştırma önerilerinde bulunulmuştur.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | July 14, 2023 |
Publication Date | July 15, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |