The purpose of this research is to prepare an achievement test consisting of multiple-choice questions to measure the knowledge of the 8th grade students about the cell division and heredity unit. In this context, an achievement test consisting of 20 multiple choice questions was prepared, The validity and reliability studies of the test were conducted and the test’s cronbach’s alpha reliability coefficient was calculated as 0.76. In addition, item difficulty and discriminant indices were calculated. All the items in the test were found to have acceptable item difficulty and discriminatory indices. 20 multiple choice questions were applied to hundred 8 grade students in a school in the Kocasinan province of Kayseri. The obtained data were analyzed with the SPSS 20 program and it was measured how the students learned about cell division and inheritance unit objectives. In the study, gender and class (A, B, C) participating in the study were determined as independent variables and the results were compared with independent samples t test. The results showed that there is no difference according to the gender variable, whereas the class B and class A are similar but class C is lower than class A and B. It can be said that this test, which was developed in order to determine the achievement level of cell division and inheritance of 8th grade students in the obtained findings, has reliable results in terms of validity and reliability and has a six factor structure. It can also be said that the difficulty and discrimination levels of the test items provide the desired criteria and that the test has the ability to distinguish between moderately difficult and academically low and high students.
Bu araştırmanın amacı 8. Sınıf öğrencilerinin
fen bilgisi dersi hücre bölünmeleri ve kalıtım ünitesi boyunca öğrendiklerini
ölçmek amacıyla açık uçlu ve çoktan seçmeli şeklinde sorulardan oluşan bir
başarı testi hazırlamaktır. Bu kapsamda 5 adet açık uçlu soru ve 20 adet çoktan
seçmeli sorudan oluşan bir başarı testi hazırlanmış, testin geçerlik ve
güvenirlik çalışmaları yapılmış ve testin cronbach's alfa güvenirlik katsayısı
0,76 olarak hesaplanmıştır. Ayrıca testteki maddeler için madde gücük ve ayırt
edicilik indeksleri hesaplanmış ve testteki tüm maddelerin istenilen madde
güçlük ve ayırt edicilik indekslerine sahip oldukları görülmüştür. Testteki 5
adet açık uçlu soru Kayseri ili Kocasinan ilçesinde bulunan bir ortaokulda 50
tane 8. Sınıf öğrencisine çoktan seçmeli 20 soru ise aynı okulda okuyan 100
tane 8. Sınıf öğrencisine uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS 20
programıyla analiz edilmiş ve öğrencilerin hücre bölünmesi ve kalıtım ünitesi
kazanımlarının ne kadar öğrenildiği ölçülmüştür. Araştırmada bağımsız değişken
olarak cinsiyet ve araştırmaya katılan sınıflar (A,B,C sınıfları) belirlenmiş
ve sonuçlar bağımsız örneklemler t testi ile karşılaştırılmıştır. Sonuçların
cinsiyet değişkenine göre bir farklılık oluşturmadığı sınıflar arasında ise A
ve C sınıfının benzer B sınıfının ise bu sınıflardan daha düşük seviyede olduğu
tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 2, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 2 Issue: 1 |