Curricular skills should be well-structured and expressed in a clear and meaningful way. For this aim, it is expected that those objectives should be focused on an observable and measurable skill. The Turkish Science Curriculum was published as a draft at the beginning of 2017 in order to write those objectives taking care of such qualifications. In this research, it is discussed whether the determinations considered to be a problem regarding the draft curriculum skills are included in the current one put into practice in 2018 or not. In this documentary study, which was carried out with a qualitative approach, the verbs of the objectives were subjected to content analysis in order to understand whether the skills were clearly understandable, observable and measurable or not. Categories were created for the objectives which were found to be problematic in terms of the specified criteria. According to the categories, it has been determined that 21 of 305 curricular skills in both the draft and currently used one from the 3rd through the 8th grade do not have the characteristics of being clearly understandable, observable and measurable. Those verbs leading to semantic extention and semantic restriction can be used more effectively in the teaching and learning process by replacing them with the suitable ones.
Science curriculum objectives documentary research semantic restriction semantic extention Science curriculum, objectives, documentary research, semantic restriction, semantic extention
Öğretim programlarında yer alan kazanımlarının iyi yapılandırılması, açıkça anlaşılır bir dille ifade edilmesi gerekir. Bu amaçla kazanımların gözlemlenebilir ve ölçülebilir bir beceriye odaklanması beklenmektedir. Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı (FBDÖP) da kazanımlarının belirtilen bu nitelikleri taşıyabilecek şekilde yazılması için 2017 yılı başında taslak olarak yayımlanmıştır. Bu araştırmada, taslak program kazanımlarına ilişkin olarak sorun olabileceği değerlendirilen tespitlerin, 2018 yılında uygulamaya konulan FBDÖP kazanımlarında yer alıp almadığı tartışılmaktadır. Nitel çalışma yaklaşımına göre doküman analizi ile gerçekleştirilen çalışmada, kazanım fiilleri, becerilerin yazımı şartlarını taşıyıp taşımaması bakımından içerik analizine tabi tutulmuştur. Belirtilen kriterler bakımından sorun olabileceği tespit edilen kazanımlara yönelik olarak kategoriler oluşturulmuştur. Ulaşılan kategorilere göre, 3. sınıf düzeyinden 8. sınıf düzeyine kadar hem taslak hem de halen kullanılmakta olan FBDÖP’te yer alan 305 kazanımdan 21’inin, becerilerin açıkça anlaşılabilir, gözlemlenebilir ve ölçülebilir olma özelliğini taşımadığı tespit edilmiştir. Anlam genişlemesi ve anlam daralmasına yol açabilecek içeriğe sahip olan bu kazanımlara ait fiiller, uygun kelimelerle değiştirilerek öğrenme sürecinde daha etkili bir şekilde kullanılabilir.
Fen bilimleri dersi öğretim programı kazanımlar doküman analizi anlam daralması anlam genişlemesi Science curriculum objectives documentary research semantic restriction semantic extention
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 30, 2022 |
Publication Date | December 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 6 Issue: 2 |