With the Information Age, the public sector is going through a rapid digitalization process. The mobile software sector, which constitutes an important dimension of digitalization, is becoming more important day by day. Accordingly, municipalities, which are the closest democratic public institutions to the public in Turkey, also carry out digitalization studies on the axis of mobile devices. At this point, it is of great importance that applications provide quality service. The aim of the study is to evaluate the m-municipal practices in the sample of Izmir with service quality dimensions. In this direction, in the application stores; content analysis was applied on user comments in m-municipality applications named “Acil İzmir”, “Bizİzmir”, “Eshot Mobil”, “İzmir Büyükşehir Belediyesi” and “İZUM”. It has been observed that the citizens are satisfied with the existence of m-municipal practices and the content of the services. In terms of design, ease of use has been appreciated. However, in reliability, which is the most prominent dimension, the perception of citizens was found to be negatively oriented. Also; it has been determined that the perceptions of sensitivity, information, efficiency and security are also negatively oriented. In general, it was concluded that the service quality perception of the citizens is low. In the research, suggestions for the service quality of m-municipal practices are included. In this respect, it has been aimed that the research will be an up-to-date guide for municipalities.
Bilgi Çağı’yla beraber kamu alanı hızlı bir dijitalleşme sürecinden geçmektedir. Dijitalleşmenin önemli bir boyutunu oluşturan mobil yazılım sektörü de günden güne daha önemli bir hale gelmektedir. Buna göre Türkiye’de halka en yakın demokratik kamu kurumları olan belediyeler de mobil cihazlar ekseninde dijitalleşme çalışmaları yapmaktadır. Bu noktada uygulamaların kaliteli hizmet sağlaması büyük önem taşımaktadır. Çalışmanın amacı İzmir örneğindeki m-belediyecilik uygulamalarını hizmet kalitesi boyutlarıyla değerlendirmektir. Bu doğrultuda uygulama mağazalarındaki; “Acil İzmir”, “Bizİzmir”, “Eshot Mobil”, “İzmir Büyükşehir Belediyesi” ve “İZUM” adlı m-belediyecilik uygulamalarındaki kullanıcı yorumları üzerinde içerik analizi uygulanmıştır. Vatandaşların m-belediyecilik uygulamalarının varlığından, hizmetlerin içeriğinden memnun olduğu görülmüştür. Tasarımsal açıdan ise kullanım kolaylığı beğeni kazanmıştır. Ancak asıl öne çıkan boyut olan güvenilirlikte vatandaşların algısı negatif yönelimli bulunmuştur. Ayrıca; duyarlılık, enformasyon, verim ve güvenlik konu başlıkları algılarının da negatif yönelimli olduğu tespit edilmiştir. Genel anlamda vatandaşların hizmet kalitesi algısının düşük olduğu sonucu ortaya çıkmıştır. Araştırmada m-belediyecilik uygulamalarının hizmet kalitesine yönelik önerilere yer verilmiştir. Bu yönüyle araştırmanın belediyeler için güncel bir rehber niteliği taşıması hedeflenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Public Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 15, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |