Today, countries are turning to alternative tourism types due to the destructive and corrosive effect of mass tourism. Various factors in the global market affect consumer preferences and shape their demands. This situation leads countries to seek alternative tourism types. While developed countries tend to focus more on sports tourism, the rising value of health tourism stands out for developing countries. The high costs of healthcare services in developed countries, waiting times, and the lack of many health services offered by insurance companies lead consumers to outsource their helthcare needs. Relationship marketing plays a key role in health tourism services, and consumers seek first-hand answers to their questions. The health sector's sensitive and complex structure informs and raises consumers' awareness on the axis of relational marketing dimensions. This study aims to via multi criteria decision making to determine and rank the social media channels used in health tourism marketing. While the criteria weights are determined by the Best-Worst Method, the priority order of social media channels is determined by COmbinative Distance-based ASsessment. Expert opinions were consulted during the criteria determination and the ranking of the alternatives. As a result of the analyses, the importance of social media is emphasised once again. Social media tools, especially through mobile application applications, shape the age with the audience it reaches, the distribution between regions, the time spent and the information transmitted. The need for socialisation accelerates the development of technology with the rapid orientation of people towards this field. In this case, youtube, which has gained momentum with the number of users and the use of visual and auditory elements together, holds the leadership in the reflection of relational marketing on health tourism today, as it creates space for all segments, even though information pollution is experienced.
Best–Worst Method (BWM) COmbinative Distance-based ASsessment (CODAS) Health Tourism Social Media Multi Criteria Decision Making (MCDM)
Günümüzde ülkeler, kitle turizminin yıkıcı ve yıpratıcı etkisi nedeniyle alternatif turizm türlerine yönelmektedir. Küresel pazardaki çeşitli faktörler tüketici tercihlerini etkilemekte ve taleplerini şekillendirmektedir. Bu durum ülkeleri alternatif turizm türleri arayışına yöneltmektedir. Gelişmiş ülkeler daha çok spor turizmine yönelirken, gelişmekte olan ülkeler için sağlık turizminin yükselen değeri öne çıkmaktadır. Gelişmiş ülkelerde sağlık hizmetlerinin yüksek maliyetleri, bekleme süreleri ve sigorta şirketleri tarafından sunulan birçok sağlık hizmetinin eksikliği, tüketicileri sağlık ihtiyaçlarını dışarıdan temin etmeye yönlendirmektedir. Sağlık turizmi hizmetlerinde ilişkisel pazarlama kilit bir rol oynamakta ve tüketiciler sorularına ilk elden yanıt aramaktadır. Sağlık sektörünün hassas ve karmaşık yapısı, tüketicileri ilişkisel pazarlama boyutları ekseninde bilgilendirmekte ve bilinçlendirmektedir. Bu çalışma, sağlık turizmi pazarlamasında kullanılan sosyal medya kanallarının çok kriterli karar verme yöntemiyle belirlenmesini ve sıralanmasını amaçlamaktadır. Kriter ağırlıkları Güçlü- Zayıf Yöntemi ile belirlenirken, sosyal medya kanallarının öncelik sırası Birleştirilebilir Uzaklık Tabanlı Değerlendirme Yöntemi ile belirlenmiştir. Kriterlerin belirlenmesi ve alternatiflerin sıralanması için uzman görüşlerine başvurulmuştur. Yapılan analizler sonucunda sosyal medyanın önemi bir kez daha vurgulanmaktadır. Sosyal medya araçları, özellikle mobil uygulamalar aracılığıyla ulaştığı kitle, bölgeler arası dağılım, harcanan zaman ve aktarılan bilgi ile çağı şekillendirmektedir. Sosyalleşme ihtiyacı, insanların bu alana hızla yönelmesi ile sonuçlanmakta ve teknolojinin gelişimini hızlandırmaktadır. Bu durumda hem kullanıcı sayısı hem de görsel ve işitsel unsurların bir arada kullanılmasıyla ivme kazanan youtube, bilgi kirliliği yaşansa da her kesime alan yaratması nedeniyle günümüzde ilişkisel pazarlamanın sağlık turizmine yansımasında liderliği elinde tutmaktadır.
Güçlü Zayıf Yöntemi (BWM) Birleştirilebilir Uzaklık Tabanlı Değerlendirme Yöntemi (CODAS) Sağlık Turizmi Sosyal Medya Çok Kriterli Karar Verme (ÇKKV)
This paper complies with Research and Publication Ethics, has no conflict of interest to declare, and has received no financial support. For the scale used in the article, it is declared by the authors that permission was optained from the original owner of the scale. The author(s) sent a signed "Copyright Transfer Form" to the journal. There is no need to obtain ethical permission for the current study as per the legislation. The "Declaration Form Regarding No Ethics Permission Required" was sent to the journal by the authors on this subject.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Digital Marketing |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 10, 2024 |
Submission Date | January 29, 2024 |
Acceptance Date | August 12, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |