Liderlerin çalışanların iş tatmini üzerinde etkisi olduğu bilinmektedir. Bu doğrultuda araştırmanın amacı, öğretmenlerin hizmetkâr liderlik algısı ile iş tatmini arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Çalışmada çalışanların iş tatmin düzeylerini ölçmek amacıyla “İş Tatmini Ölçeği” kullanılmıştır. Hizmetkâr liderlik algısını belirlemek amacıyla “Hizmetkâr Liderlik Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma Ağrı ilinde kamu ve özel eğitim kurumlarında çalışan 351 öğretmen üzerinde gerçekleşmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak anket yöntemi kullanılmış ve SPSS 20.0 Programı ile veriler analiz edilmiştir. Verilerin değerlendirilmesinde güvenilirlik analizi, regresyon analizi, korelasyon analizi ve faktör analizinden yararlanılmıştır. Öğretmenlerin hizmetkâr liderlik algısı ile iş tatmini arasındaki ilişkiyi inceleyen bu çalışmanın sonucunda elde edilen verilerin analizine göre, hizmetkâr liderlik ile iş tatmini arasında güçlü düzeyde pozitif (r=0.582) ve anlamlı (p<0.05) bir ilişki tespit edilmiştir. İlişkinin etkisine yönelik yapılan regresyon analizi sonuçlarına göre; hizmetkâr liderliğin iş tatminini pozitif yönde ve anlamlı olarak etkilediği tespit edilmiştir.
It is known that employees' job satisfaction is impacted by leaders. In this regard, the aim of the research is to reveal the relationship between teachers' servant leadership perception and job satisfaction. "The Job Satisfaction Scale" was used in the study to measure the job satisfaction levels of employees. "The Servant Leadership Scale" was used to determine the perception of servant leadership. The research was conducted on 351 teachers working in public and private educational institutions in Ağrı. The survey method was used as a data collection tool and the data were analyzed with SPSS 20.0 program. Reliability analysis, regression analysis, correlation analysis, and factor analysis were used to evaluate the data. According to the analysis of the data obtained as a result of this study, which examined the relationship between teachers' servant leadership perception and job satisfaction, a strong positive (r = 0.582) and significant (p < 0.05) relationship was determined between servant leadership and job satisfaction. According to the results of the regression analysis regarding the effect of the relationship; it has been determined that servant leadership affects job satisfaction positively and significantly.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Organisational Behaviour |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2024 |
Submission Date | June 5, 2024 |
Acceptance Date | September 19, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |