Dünya Ticaret Örgütü (DTÖ) Kamu Alımları Anlaşması (KAA) dünya
ticaretinin serbestleştirilmesine katkı yapmayı ve kamu ihale piyasasını
uluslararası ticaret kurallarının kapsamı altına almayı amaçlamaktadır. Şu anda
42 ülke bu Anlaşmaya taraf olmuştur. Anlaşma bir kamu ihalesine katılan
işletmeleri doğrudan muhatap alan çeşitli düzenlemeler içermesi itibariyle yeni bir
çığır açmıştır. Anlaşma, kendi kapsamına giren ihalelerde, taraf ülkelerin ve
tedarikçilerinin yararına olacak şekilde ayırımcılık yapılması yasağı, ulusal
muamele, en çok kayırılan ülke ve şeffaflık prensiplerini temel almaktadır. Acaba
bu işletmeler KAA’nın ilgili hükümlerini gerekçe göstererek Avrupa Birliği (AB)
hukuku bağlamında bu hükümlerin uygulanmasını talep edebilirler mi? Ya da bu
işletmeler KAA’dan kaynaklanan haklarını ancak AB yasa koyucusunun kendi iç
hukukunu (AB hukukunu) KAA’ya uyumlaştırdığı oranda ve bu Anlaşma
kapsamında kalan yabancı işletmelere Anlaşmada uygulanması öngörülen usuller
doğrultusunda mı ileri sürebilecektir? Bu makale okuyucuya KAA hakkında genel
bir bakış sağlamakta ve KAA’nın temel niteliklerini gözden geçirmektedir. Bunun
yanı sıra makale, KAA’nın bazı hükümlerinin AB Üye Devletlerinin ulusal
mahkemelerinde uygulanmasını ileri sürme sorununu da tartışmaktadır. Makalenin
ilk kısmı DTÖ KAA’yı uluslararası kamu ihale mevzuatı bağlamında analiz etmekte
ve bu açıdan önemli noktalara değinmektedir. İkinci kısım, KAA’nın hukuki niteliği
ve temel özelliklerini incelemektedir.
Dünya Ticaret Örgütü Kamu Alımları Anlaşması kamu ihaleleri ayırımcılık yapma yasağı şeffaflık ticaretin serbestleştirilmesi
The World Trade Organization Government Procurement Agreement (GPA) aims to contribute to the liberalization of world trade and to bring government procurement under international trade rules. Currently, 42 countries are parties to the agreement. The GPA is breaking a new ground in that it contains numerous clauses which appear to directly address undertakings involved in a procurement procedure. It contains obligations of non-discrimination, national treatment, mostfavored-nation treatment and transparency principles for procurement of goods and services by related government entities of its signatories. The GPA is based on the principles of openness, transparency and non-discrimination, which apply to Parties' procurement covered by the Agreement, to the benefit of Parties and their suppliers. But can these undertakings rely on related GPA provisions under the European Union (EU) law? Or are their benefits acquired from the GPA limited to the extent that the EU has decided to align its own internal law (EU law) with the procedures that it must apply towards certain external contractors under the GPA? This paper provides the reader with a general overview of the GPA and gives an overview of the main characteristics of the GPA. In addition, it discusses the question whether suitable GPA provisions can be invoked in the national courts of EU Member States. Section one highlights and analyses the WTO GPA within the context of international public procurement legislation. Section two examines the main features of the GPA and its legal nature
World Trade Organization Government Procurement Agreement public contracts non-discrimination transparency liberalization of trade
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 22 Issue: 1 |