Çalışmada Horst,
Finney, Barron (2007) tarafından geliştirilen Sosyal Başarı Hedefi Ölçeğinin
Türkçeye uyarlama çalışmasının yapılması amaçlan[i]mıştır.
Ölçeğin Türkçe formu 2016-2017 eğitim
öğretim yılında İstanbul Anadolu Liselerinde öğrenim görmekte olan 282 lise
öğrencisi üzerinde uygulanmıştır. Ölçek uyarlama araştırmasında dil geçerliği
için eğitim bilimleri bölümden ve yabancı diller bölümden İngilizceye hakim 6
akademisyen tarafından İngilizce ve Türkçe uyarlaması karşılaştırması
yapılmıştır. Sonrasında İngilizce okur yazar öğrenci grubuna İngilizce ve
Türkçe ölçekler uygulanmış olup, maddeler arasındaki korelasyon analizi
yapılmıştır. Böylece, nihai Türkçe ölçek çevirisi yapılmıştır. Ölçeğin dil
geçerliğinden sonra yapı geçerliği ve güvenirlik analizi yapılmıştır. Ölçeğin
yapı geçerliğini belirlemek için öncelikle Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA)
yapılmıştır. Araştırmanın örneklem büyüklüğü ve faktör analizi yapılabilmesi
uygun olduğu KMO .726 ve Barlett testi
χ2 değeri ise 1272,522(p< .001) olarak bulunmuştur. Ölçeğin yapı geçerliliği
incelendiğinde verilere göre toplam varyansın % 54,32’sini açıklayan üç boyutlu
bir yapı elde edilmiştir. Bu araştırmada AFA analizinde madde-faktör yapısı
belirlenmiş olup, sonrasında doğrulayıcı faktör analizi (DFA) ile model uyumu
testi yapılmıştır. Sosyal Başarı Hedefi Ölçeğinin üç boyutlu yapısının
doğrulandığı ortaya çıkmıştır. Bu araştırmada ölçeğin güvenirlik analizi için
ölçeğin ve her boyutun iç tutarlılığı cronbach alpha değerine bakılmıştır. Ölçeğin toplam iç tutarlılık katsayısı .68
bulunmuştur. Ölçeğin beceri alt boyutu için iç tutarlılık katsayısı .712,
performans yaklaşımı alt boyutu için iç tutarlılık katsayısı .627 ve performans
kaçınma alt boyutu için iç tutarlılık katsayısı .497 olarak bulunmuştur. AFA ve DFA analizleri
sonucunda, Sosyal Başarı Hedefi Ölçeği Türkçe Formunun uygulandığı örneklem
grubunda güvenilir ve geçerli olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2018 |
Acceptance Date | January 3, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 47 Issue: 47 |