BibTex RIS Cite

The Effects of Edutainment Software on Students’ Achievements, Misconceptions and Attitudes towards Biology

Year 2007, Volume: 25 Issue: 25, 129 - 138, 28.10.2013

Abstract

In this study, it was aimed to investigation of effectiveness of edutainment software
used computer assisted teaching in comparison to traditional teaching method at the
comprehension by the students’ of nucleus, chromosomes, genetic information, genetic

code, gene, allele gene, and DNA genetic concepts in Lycee 1 curriculum. In this quasi
experimental type study, there were two chosen groups and each of these groups consisted
of 24 students accepted as one treatment and one control group according to the results of
pre-studies. The treatment group was instructed by edutainment software through computer
assist while the control group was instructed by traditional methods. To measure students’
at the groups academic achievement genetic concepts achievement test (GBT), to identify
the misconceptions the genetic concepts concept test (GKT) and to determine the attitudes
towards biology lessons biology attitude scale (BTÖ) was applied at the beginning and at
the end of the research as pre-test and post-test. While the collected data evaluated there can
be seen that appropriately implemented edutainment software used teaching and learning
processes reduced the misconceptions but did not exactly disappeared.
Key words: Computer assisted instruction; edutainment software; evaluation of educational technology.

References

  • Soe, K., Koki, S., & Chang, J. (2000). Effects of computer-assisted instruction (CAI) on reading achievement: a metaanalysis. Honolulu, HI: Pacific Resources for Education and Learning (ERIC No. ED 443 079).
  • White, C.S. & Hubbard, G. (1988). Computers and education. Macmillan Publishing Company, New York.

EĞLENCELİ EĞİTİM YAZILIMININ ÖĞRENCİ BAŞARISINA, KAVRAM YANILGILARINA VE BİYOLOJİYE KARŞI TUTUMLARINA ETKİSİ

Year 2007, Volume: 25 Issue: 25, 129 - 138, 28.10.2013

Abstract

Bu çalışmada, lise 1 biyoloji müfredatında yer alan hücre çekirdeği, kromozom, genetik bilgi, genetik şifre, gen, allel gen ve DNA genetik kavramlarının öğrencilerce kavranılmasında, “eğlenceli eğitim yazılımının” kullanıldığı bilgisayar destekli öğretim metodunun geleneksel yönteme göre öğrenci başarısına, kavram yanılgılarına ve biyolojiye karşı tutumlarına etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Yarı deneysel olarak gerçekleştirilen çalışmada, yirmi dörder öğrenciden oluşan iki öğrenci grubu seçilmiş, ön çalışma sonucu gruplardan biri deney, diğeri ise kontrol grubu olarak kabul edilmiştir. Konu deney grubu öğrencilerine eğlenceli eğitim yazılımı yardımıyla, kontrol grubu öğrencilerine ise geleneksel öğretim yöntemi ile anlatılmıştır. Gruplardaki tüm öğrencilerin akademik başarılarını ölçmek için Genetik Kavramlar Başarı Testi (GBT), kavram yanılgılarını belirlemek için Genetik Kavramlar Kavram Testi (GKT) ve biyoloji dersine tutumlarını saptamak için Biyoloji Tutum Ölçeği (BTÖ) uygulama öncesi ve sonrası, ön test ve son test olarak uygulanmıştır. Elde edilen veriler değerlendirildiğinde eğlenceli eğitim yazılımının kullanıldığı öğretim süreçleri uygun bir biçimde gerçekleştirildiğinde kavram yanılgılarının önemli ölçüde azaldığı ancak tam olarak ortadan kalkmadığı görülmektedir.

References

  • Soe, K., Koki, S., & Chang, J. (2000). Effects of computer-assisted instruction (CAI) on reading achievement: a metaanalysis. Honolulu, HI: Pacific Resources for Education and Learning (ERIC No. ED 443 079).
  • White, C.S. & Hubbard, G. (1988). Computers and education. Macmillan Publishing Company, New York.
There are 2 citations in total.

Details

Primary Language en.
Journal Section Articles
Authors

Yılmaz Kara

Publication Date October 28, 2013
Published in Issue Year 2007 Volume: 25 Issue: 25

Cite

APA Kara, Y. (2013). EĞLENCELİ EĞİTİM YAZILIMININ ÖĞRENCİ BAŞARISINA, KAVRAM YANILGILARINA VE BİYOLOJİYE KARŞI TUTUMLARINA ETKİSİ. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 25(25), 129-138.