BibTex RIS Cite

A Qualitative Analysis of Teachers’ Perceptions of Democracy Citizenship and Patriotism

Year 2009, Volume: 29 Issue: 29, 19 - 39, 11.10.2013

Abstract

The purpose of this research was to study the opinions of teachers about democracy, citizenship and patriotism using qualitative method. The data sources of this research were obtained by face-to-face interview method and semi-constructed interview schedule. During the development of the interview form, expert opinions were collected, pilot study was

administered and the interview form was finally shaped with those collected professional opinions. All of the teachers in our workgroup were employed in the district of Tuzla, Istanbul. The workgroup consisted of 22 females and 23 males, 45 teachers in total. When the data obtained from the interviews was examined, results which are similar to Westheimer and Kahne’s (2004) findings for citizenship types, required to manage democracy effectively, were found. The interviewed teachers defended the necessity of active participation. Opinions of teachers demonstrated that patriotism education should be delivered to students, and the main focus of this education should be the level of its quality rather than the method of its delivery as a single course or spread to the curriculum. It is concluded that in the development of the understanding of patriotism, school, family, the environment and the media should act in concert.
Key words: Educational policy, democracy, citizenship, patriotism, citizenship education

References

  • Waltzer, K. ve E. Heilman. (2005). When Going Right Is Going Wrong: Education for Critical Democratic Patriotism. The Social Studies. July/August: 156-162. ERIC Veri Tabanı (28 Şubat 2007).
  • Westheimer, J. ve J. Kahne. (2004). “What Kind of Citizen? The Politics of Educating For Democracy.” American Educational Research Journal. 41.2: 1-30.

Öğretmenlerin Demokrasi Vatandaşlık ve Vatanseverlik Algılarının Nitel Olarak İncelenmesi

Year 2009, Volume: 29 Issue: 29, 19 - 39, 11.10.2013

Abstract

ÖZET
Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin demokrasi, vatandaşlık ve vatanseverlikle
ilgili görüşlerinin niteliksel olarak incelenmesidir. Araştırmanın kaynak verileri, yüzyüze
görüşme yöntemiyle ve yarı yapılandırılmış bir görüşme formu kullanılarak elde edilmiştir.
Görüşme formu geliştirilirken uzman görüşleri alınmış, pilot uygulamalar yapılmış ve
tekrar uzmanlara danışılarak görüşme formuna son şekli verilmiştir. Çalışma grubunu
oluşturan öğretmenlerin tamamı İstanbul ili Tuzla ilçesinde görev yapmaktadır. Çalışma
grubu, 22’si kadın, 23’ü erkek olmak üzere toplam 45 öğretmenden oluşmaktadır.
Öğretmenlerle yapılan görüşmelerde elde edilen veriler incelendiğinde, demokrasinin etkin
bir şekilde işletilebilmesi için ihtiyaç duyulan vatandaşlık türlerini tanımlayan Westheimer
ve Kahne’nin (2004) ulaştığı bulgulara benzer sonuçlara ulaşılmıştır. Öğretmenler aktif
katılımın gerekliliğini savunmuşlardır. Öğretmen görüşlerine göre, öğrencilere vatanseverlik
eğitimi verilmelidir. Bu eğitimin tek bir ders ya da müfredata yayılmış olarak verilmesinden
ziyade niteliği üzerine yoğunlaşılmıştır. Vatanseverlik anlayışının gelişiminde okul, çevre
ve ailenin birlikte hareket etmelerinin gerekliliği sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Waltzer, K. ve E. Heilman. (2005). When Going Right Is Going Wrong: Education for Critical Democratic Patriotism. The Social Studies. July/August: 156-162. ERIC Veri Tabanı (28 Şubat 2007).
  • Westheimer, J. ve J. Kahne. (2004). “What Kind of Citizen? The Politics of Educating For Democracy.” American Educational Research Journal. 41.2: 1-30.
There are 2 citations in total.

Details

Primary Language en.
Journal Section Articles
Authors

Ayşen Bakioğlu This is me

Publication Date October 11, 2013
Published in Issue Year 2009 Volume: 29 Issue: 29

Cite

APA Bakioğlu, A. (2013). Öğretmenlerin Demokrasi Vatandaşlık ve Vatanseverlik Algılarının Nitel Olarak İncelenmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 29(29), 19-39.