BibTex RIS Cite

Teachers’ and Students’ Opinions about the Application of ‘Democracy Education and School Councils Project’

Year 2009, Volume: 29 Issue: 29, 187 - 207, 11.10.2013

Abstract

The purpose of this study was to examine teachers’ and students’ opinions about the application of ‘Democracy Education and School Councils Project (DESCP)’ geared
toward creating a democratic culture by promoting democratic principles and values at schools. Qualitative research methods were used in the study. A semi-structured interview
protocol was employed to elicit participants’ responses to the research questions. The techniques and strategies of descriptive analysis were used to analyze research data. The study results have indicated that whereas DESCP does help a few selected students acquire some important democratic attitudes, values, behaviors and skills, it at large fails to accomplish its foremost aim of helping the majority of students gain democratic values and life style at school and beyond. It is found that the limited success of the project is attributable to various hindrances stemming from education system and administration, school principals and teachers, students and the structure of Turkish family and society. Discussions and suggestions are made on the basis of the research findings.

Key words: Education for democracy, democratic values, school councils, teachers’ opinions, educational problems

References

  • Schraw, G., & Olafson, L. (2002), Teachers’ Epistemological World Views and Educational Practices, Issues in Education, 8, 72-196.
  • Yilmaz, K. (2009), Democracy through Learner-centered Education: A Turkish Perspective, International Review of Education, 55(1), 21-37.

DEMOKRASİ EĞİTİMİ VE OKUL MECLİSLERİ PROJESİNİN UYGULANMASINA İLİŞKİN ÖĞRETMEN VE ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ

Year 2009, Volume: 29 Issue: 29, 187 - 207, 11.10.2013

Abstract

Bu araştırma, demokratik ilke ve değerlerin okullarda yaşanılarak öğretilmesini
ve öğrencilerde demokrasi kültürünün oluşturulmasını hedefleyen Demokrasi Eğitimi ve
Okul Meclisleri Projesi (DEOMP)’nin uygulanmasına ve demokrasi eğitimine katkısına
ilişkin öğretmen ve öğrencilerin görüşlerini ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Nitel
araştırma tasarımı ile gerçekleştirilen araştırmada yarı yapılandırılmış görüşme protokolü
veri toplama aracı olarak kullanılmış, elde edilen veriler betimsel analiz yöntemi ile analiz
edilmiştir. Verilerin analizi sonucu DEOMP’nin demokratik değerlerin ve yaşam tarzının
tüm öğrencilere kazandırılması hedefini gerçekleştirmede yetersiz kaldığı, projenin
etkisinin tüm öğrencilerden ziyade okul meclis başkanlarıyla sınırlı kaldığı tespit edilmiştir.
Projeden hedeflenen demokratik tutum, davranış ve becerilerin öğrencilere kazandırılması
konusunda istenilen başarının yakalanamamış olmasının sebepleri olarak (1) eğitim sistemi
ve yönetimi, (2) idareci ve öğretmenler, (3) öğrenciler ve (4) Türk aile ve toplum yapısından
kaynaklanan çeşitli sorunlar tespit edilmiştir. Araştırma bulgularına dayalı tartışma ve
öneriler yapılmıştır.

References

  • Schraw, G., & Olafson, L. (2002), Teachers’ Epistemological World Views and Educational Practices, Issues in Education, 8, 72-196.
  • Yilmaz, K. (2009), Democracy through Learner-centered Education: A Turkish Perspective, International Review of Education, 55(1), 21-37.
There are 2 citations in total.

Details

Primary Language en.
Authors

Kaya Yılmaz This is me

Gülten Yıldırım

Publication Date October 11, 2013
Published in Issue Year 2009 Volume: 29 Issue: 29

Cite

APA Yılmaz, K., & Yıldırım, G. (2013). DEMOKRASİ EĞİTİMİ VE OKUL MECLİSLERİ PROJESİNİN UYGULANMASINA İLİŞKİN ÖĞRETMEN VE ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 29(29), 187-207.