BibTex RIS Cite

Evaluation of Philosophy Lesson’s Effectiveness in Secondary Education by Students’ Aspection

Year 2002, Volume: 15 Issue: 15, 11 - 28, 20.12.2013

Abstract

The purpose of this study is to determine students’ perceptions towards effectiveness
of philosophy lesson in secondary education.
Philosophy lessons are held to help an individual express himself and have an
objective outlook. But, the educational system made philosophy lessons less important,
because New Examination System does not require much knowledge about Philosophy. A
society lacking proper knowledge of Philosophy cannot improve its own questioning and
searching skills. Deficiencies in Philosophy Education led to generating individuals who
never criticise, question or even think. The only thing Secondary Education in Turkey does is
prepare students for the University Entrance Examination. Therefore, It is seen that
philosophy lessons are far away from student’s interest. Besides, The Philosophy Curriculum
is a major factor engendering interest among students in Philosophy Lessons.
The study applied on 1500 high school’s students in İstanbul in the 2001-2002
academic year.
The questionnaire was applied to 100 high school students as a pilot study. The
questionnaire was given its final form as a result of taking students’ recommendations into
consideration. The questionaire form are organized in the five point Likert scala. As a result
of factor analysis, dimensions of the study were determined. Reliability of the test is given in
Crombach Alpha. Analysis of the data has been done by using SPSS programme. Percentage
and Frequency results were given; One Way Anova and T tests were used as statistical
methods. Significant differences were given in tables, interpreted, and recommendations have
been made in this respect.
Key words : “Philosophy Education”, “Philosophy Curriculum”, “Philosophy
lesson”.

Ortaöğretimdeki Felsefe Derslerinin Etkililiğinin Öğrenci Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi

Year 2002, Volume: 15 Issue: 15, 11 - 28, 20.12.2013

Abstract

Bu çalışmanın genel amacı ortaöğretimdeki felsefe dersinin etkililiğine ilişkin öğrenci
algılarını belirlemektir.
Felsefe dersleri bireyin kendini ifade etmesine ve nesnel bir dünya görüşü
geliştirmesini sağlamaya yöneliktir. Ancak eğitim sistemi, felsefe derslerinin önemini
azaltmış ve bir sınav sistemi içinde kaybolup gitmesine yol açmıştır. Felsefeyi öğrenemeyen
bir toplum, araştırma ve sorgulama yeteneğini geliştiremez. Felsefe öğretimindeki
yetersizlikler; eleştirmeyen, sorgulamayan, düşünmeyen bireyleri ortaya çıkarmıştır. Lise
öğretimi yalnızca Üniversite Seçme Sınavına öğrenci hazırlamaya hizmet etmektedir. Bu
durumda felsefe derslerinin, öğrencinin ilgisini çekmekten uzaklaştığı görülmektedir. Ayrıca,
felsefe öğretim programı da öğrencilerin ilgisini belirlemede önemli bir etken olmaktadır.
Araştırmanın çalışma evrenini 2001-2002 Eğitim ve Öğretim yılında İstanbul İli
Bahçelievler, Bakırköy, Kadıköy, Beşiktaş ve Kartal ilçelerinde öğrenim görmekte olan resmi
ve özel lise öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırma, 1500 lise öğrencisine uygulanmıştır.
Anket soruları 100 lise öğrencisine pilot çalışma amacıyla uygulanmıştır. Öğrencilerin
düşüncelerine dayanarak ankete son biçimi verilmiştir. Anket formu 5’li Likert Ölçek tipinde
düzenlenmiştir. Yapılan faktör analizi sonucunda araştırmanın boyutları belirlenmiştir.
Crombach alpha güvenirlik testi uygulanmış, verilerin analizi SPSS programı kullanılarak
yapılmış ve frekans ile yüzdelik değerleri bulunmuştur. İstatistiksel yöntem olarak one way
anova ve t testi kullanılmıştır. Anlamlı farklılıklar tablolaştırılmış, yorumlanmış ve öneriler
sunulmuştur.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language en.
Journal Section Articles
Authors

Bülent Akdağ This is me

Publication Date December 20, 2013
Published in Issue Year 2002 Volume: 15 Issue: 15

Cite

APA Akdağ, B. (2013). Ortaöğretimdeki Felsefe Derslerinin Etkililiğinin Öğrenci Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 15(15), 11-28.