Aim of this research is to explore the effect of acquiring affective behaviors in social
studies teaching through using literary materials.
This study, which is experimental, was conducted in Istanbul Kartal Marmara Basic
School in the 2000-2001 academic year. The research practice was made by using group
sampling on two 5th grade classes while “Country and Nation” unit was being taught. There
were two groups which were called “control” and “experimental”. In the control group
traditional teaching techniques and materials were used; in the experimental group literary
materials were used in addition to these techniques and materials. Cognitive Knowledge Test
and Affective Behavior Attainment Test were used before and after the research practice to
both groups. Questionnaire, which was related to view of students, was applied to
experimental group. In order to compare these two groups t-test was used in connection with
Affective Behavior Attainment Test. Significance was calculated. In favor of experimental
group, the score was 0.01. In experimental group, students’ responses to the questionnaire
showed that they were believed in mastering affective behavioral features.
Key words : Social studies teaching, literary materials, affective behaviors.
Bu araştırmanın amacı, sosyal bilgiler öğretiminde duyuşsal davranışların
kazandırılmasında yazılı edebiyat ürünlerinin etkisini irdelemektir.
Deneysel modeldeki bu araştırma, 2000-2001 öğretim yılında İstanbul ili Kartal ilçesi
Marmara İlköğretim Okulu’nda gerçekleştirilmiştir. Uygulama, küme örnekleme yöntemiyle
seçilen iki beşinci sınıf öğrencilerinin katılımıyla, “Vatan ve Millet” ünitesi işlenirken
yapılmıştır. Kontrol grubunda geleneksel araç gereçlerle ders işlerken, deney grubunda
bunların yanında yazılı edebiyat ürünlerinden de yararlanmıştır. Her iki gruba da öntestsontest
olarak tarafımızdan hazırlanan BBT1 ve DDET2, deney grubuna ayrıca Öğrenci
Görüşleri Anketi uygulanmıştır. Yapılan “t” testinden elde edilen bulgular Vatan ve Millet”
ünitesiyle ilgili Duyuşsal Davranışlara Erişi Testinde, iki grubun aritmetik ortalamaları
arasında, öğretimde yazılı edebiyat ürünlerini kullanan grup lehine .01 düzeyinde anlamlı bir
fark olduğunu göstermiştir. Ayrıca duyuşsal davranışlara erişi düzeyinde cinsiyet değişkenine
göre; erkekler lehine anlamlı farklılaşma görülmüştür. Bilişsel yeterlilik kazanma düzeyleri ile
duyuşsal davranışlara erişi düzeyleri arasında yapılan korelasyon analizlerinde anlamlı bir
ilişki bulunamamıştır. Yazılı edebiyat ürünlerinin ders aracı olarak kullanıldığı derste
öğrenciler, duyuşsal davranış özellikleri bakımından kendilerini daha yetkinleşmiş olarak
gördüklerini belirtmişlerdir.
Birincil Dil | en. |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Aralık 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2002 Cilt: 15 Sayı: 15 |