In this study, the effect of teaching using conceptual change texts was investigated on students’ achievement on the subject “matter and properties” and their overall attitudes to general chemistry. Data were collected by administering a concept test, a chemistry attitude scale and a logical thinking ability test to 72 first year university freshman students majoring in primary science education. Pretest-posttest control group model was used by assigning one group randomly as control group and the other as experimental group. Statistical analysis of the data using SPSS showed that teaching by using conceptual change texts increased students’ achievement in understanding the concepts in “matter and properties.” However, there was not a significant change in their attitudes towards chemistry.
Key words: Conceptual change texts, matter and properties, chemistry education
ÖZET
Bu araştırma kavramsal değişim metinleri yöntemine dayalı öğretimin, üniversite
birinci sınıf madde ve özellikleri konusundaki kavramları öğrenmeleri ve genel kimya
dersine karşı tutumlarını incelemek üzere yapılmıştır. Araştırmanın verileri madde kavram
testi, kimya tutum ölçeği ve mantıksal düşünme yeteneği testi ile toplanmıştır. Örneklemi
üniversite birinci sınıftaki toplam 72 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada öntest-sontest
kontrol grubu deneme modeli kullanılmıştır, gruplardan birisi rastgele deney grubu, diğeri
ise kontrol grubu olarak atanmıştır. Deney ve kontrol gruplan arasındaki tek fark, deney
grubundaki öğrencilere derslerde kavramsal değişim metinleri yönteminin uygulanmasıdır.
Uygulama sonunda öğrencilerin madde konusundaki kavramları kavramsal değişim
metinleri ile daha iyi öğrendikleri görülmüştür.
Birincil Dil | en. |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 11 Ekim 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2009 Cilt: 30 Sayı: 30 |