In this study, to present the didactical transformation theory that is firstly propounded by Chevallard in the years of 80s and developed by the following studies, to the Turkish Education System is intended. The study consists of three main parts. In the first part, the elements of the didactical transformation theory are presented while the anthropological and ecological approaches that occur as the results of the expansion in the theory are considered in the second part. In last part, the examples of the studies that regard the didactical transformation theory in a theoretical frame are given. The aim of this study prepared by using the method of document analysis is to show a different perspective to the researches in our country.
Key words: Theory of didactic transposition, anthropological theory of the didactic, ecological analyze, mathematical organisation.
ÖZET
Bu çalışmada, Chevallard tarafından 80’li yıllarda ilk defa ortaya atılıp daha sonraki
çalışmalarda genişletilen didaktiksel dönüşüm teorisinin Türk Eğitim Sistemi’ne tanıtımı
hedeflenmiştir. Çalışma üç ana bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde didaktiksel dönüşüm
teorisinin bileşenlerinin tanıtımı, ikinci bölümde bu teorinin genişletilmesiyle oluşturulan
antropolojik ve ekolojik yaklaşımlar ele alınmaktadır. Son bölümde ise teorik çerçeve olarak
didaktiksel dönüşüm teorisini dikkate alan çalışmalardan örnekler verilecektir. Doküman
analizi yöntemi kullanılarak hazırlanan bu çalışma, ülkemizde yapılan araştırmalara farklı
bir bakış açısı kazandırabilmek amacını taşımaktadır.
Birincil Dil | en. |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 11 Ekim 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2009 Cilt: 30 Sayı: 30 |