The aim of this study is to investigate the internal and noninternal motivations of students that study in primary schools’ II.nd stage according to some variables. The study has the quality of a descriptive situation determing and it was carried out in 2004-2005 educattion year by using method of
qualitative research. The study was applied to 333 students that study in primary school’s 8. class in century of Trabzon. The form of structured interview and questionnarie were used as the means of data collection . Structured interview form that contain 1 question for teachers, 2 for students, 1 for parents was applied for determining that whether students have internal motivation or not. The questionnarie was applied to students that contains 12 questions which
provide the investigation of internal motivated students and not motivated ones in respect of some changables. At the end of the study the achieved findings were supported the hypothesis that internal motivated students think that they are more sufficient than the not motivated ones on the subjects of planned studying, preparing studying programe, knowing the methods of profitable studying, to warned less by their families about their studying and to feel themselves more sufficient in lessons.
Bu araştırmanın amacı; ilköğretim okulları II. kademede öğrenim gören 8. sınıf öğrencilerinin içsel ve içsel olmayan motivasyonlarını bazı değişkenler açısından incelemektir. Araştırma, betimsel bir durum saptama niteliğinde olup, nitel araştırma yöntemi kullanılarak 2004-2005 öğretim yılında gerçekleştirilmiştir. Araştırma Trabzon il merkezinde ilköğretim okulu 8. sınıftaki 333 öğrenciye uygulanmıştır. Veri toplama aracı olarak yapılandırılmış görüşme formu ve anket kullanılmıştır. Öğrencilerin içsel motivasyona sahip olup olmadıklarını tespit etmek amacıyla öğretmenlere (1 soru), öğrencilere (2 soru) ve velilere (1 soru) yapılandırılmış görüşme formu uygulanmıştır. İçsel motive olan öğrencilerle içsel olarak motive olmayan öğrencilerin bazı değişkenler açısından incelenmesine olanak verecek 12 sorudan oluşan anket öğrencilere uygulanmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular, içsel olarak motive olan öğrencilerin; planlı olarak ders çalışma, ders çalışma programı hazırlama ve verimli ders çalışma yöntemlerini bilme, ders çalışmaları konusunda ailelerinden daha az uyarı alma ve derslerde kendilerini daha yeterli hissetme konularında kendilerini içsel motive olmayanlardan daha yeterli görecekleri şeklinde kurulan hipotezleri desteklemiştir.
Birincil Dil | en. |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Ekim 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2005 Cilt: 21 Sayı: 21 |