In the present research, the relationship between risk taking behavior and
academic achievement was examined among high school students. The sample of
the study consisted of 397 high school students (194 female, 203 male) selected
from two different high school of Mersin. The mean age of the students was 16.91
with a Standard deviation of .82 ranged from 15 to 20. 69 students were ninth
grade, 152 10th grades and 176 11th grades.
To measure the risk taking behavior, Adolescent Risk Taking Behavior
Inventory (Kıran, 2000) was used. Academic achievement scores of the student
were gathered from schools records. The data related with demographic variables
were obtained by an information sheet added to the ARTBI.
Two separate ANOVAs (Gender-Academic Achievement and Gender-
Family Income Level) were applied to the ARTBI scores of the students.
Results showed a difference in ARTBI scores to gender and academic
achievement. And also a relationship was observed between income level and
Risk Taking behavior that the lower the income levels of the students the greater
their scores in ARTBI.
Key words : Risk taking, gender, academic achievement.
Bu çalışmada lise öğrencilerinde risk alma davranışı ve akademik başarı ilişkisi incelenmiştir. Araştırma Mersin ilinden iki farklı liseden seçilen 194 kız, 203 erkek olmak üzere 397 lise öğrencisi ile yapılmıştır. Örneklem grubuna katılan öğrencilerin yaş ortalaması 16.91 ve standart sapması da .82’dir (15 ile 20 arasında değişmektedir). Grubun 69 kişisi birinci sınıf, 152 kişisi ikinci sınıf, ve 176 kişisi de üçüncü sınıf öğrencisidir.Risk alma davranışı ile ilgili veriler, Kıran (2002) tarafından geliştirilen, Ergenlerde Risk Alma Ölçeği ile toplanmıştır. Öğrencilerin akademik başarı puanları, okul kayıtlarından elde edilmiş ve kişisel bilgiler ise Ergenlerde Risk Alma Ölçeğine eklenen bir bilgi formu ile toplanmıştır.Öğrencilerin Ergenlerde Risk Alma Ölçeği puanlarına seçkisiz deney desenine uygun 2 (kız-erkek) X 2 (başarı seviyesi düşük-yüksek) ve 2 (kız-erkek) X 4 (gelir düzeyi) olmak üzere iki farklı varyans analizi uygulanmıştır.Verilere uygulanan birinci varyans analizinin sonucunda öğrencilerin Ergenlerde Risk Alma Ölçeği puanlarının, cinsiyete (F=41.709; sd=346,1; p=0.000) ve başarıya (F=6.458; sd=346,1; p=0.011) göre farklılaştığı, ancak cinsiyet başarı etkileşimine (F=0.012; sd=346,3; p=0.913) göre farklılaşmadığı gözlenmiştir. Ek olarak, ikinci varyans analizinin sonucunda öğrencilerin Ergenlerde Risk Alma Ölçeği puanlarının, cinsiyete (F=54.601; sd=374,1; p=0.000) ve gelir düzeyine (F=5.307; sd=374,3; p=0.001) göre farklılaştığı, ancak cinsiyet gelir düzeyi etkileşimine (F=0.012; sd=374,7; p=0.659) göre farklılaşmadığı gözlenmiştir.
Birincil Dil | en. |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Ekim 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2005 Cilt: 21 Sayı: 21 |