This research has been prepared for an evaluation of different dynamics involved the accompaniment (correpetition) course at the undergraduate level of Educational Faculties’ Teacher Training programs by using the both the students’ and the instructors’ opinions on how the course should be designed, what its objectives, content and framework should be, the place of accompaniment course in the curriculum and the
relationship it has with other subjects. The scope of the research encompasses all educational faculties’ fine art education – music departments in Türkiye. Three sample
departments have been selected out of the whole pool of departments due to proximity’s sake. 105 students currently studying in their 3rd, 4th and 5th years and 6 instructors, who
had offered accompaniment courses as part of the new curriculum, make up the subjects of the sampling. Interviews were conducted with some of the instructors and the opinions
of the rest were taken through questionnaires. Based on the questions of these questionnaires, the opinions of the students were also obtained through questionnaires.
Findings of the research have proved that the course was not conducted efficiently according to the standards of aim, content and execution ideal for an accompaniment
class. The research has also proved that students don’t have enough confidence about main components a of accompaniment class.
Bu araștırma müzik öğretmenliği lisans programında yer alan “Eșlik (Korrepetisyon)” dersinin öğrenci ve öğretmen görüșleri doğrultusunda; ders ile ilgili çeșitli değișkenler açısından var olan durumun ortaya konması ve dersin amaç, içerik,
ișleyiș, programdaki yeri ve süresi ve diğer derslerle bağlantısı yönleriyle ele alınarak değerlendirilmesi amacıyla yapılmıștır. Araștırmanın evrenini Türkiye’de bulunan tüm eğitim fakülteleri güzel sanatlar eğitimi bölümü müzik eğitimi anabilim dalları olușturmaktadır. Örneklem olarak, ele geçenden örnekleme yöntemi doğrultusunda, ulașılabilen üç eğitim fakültesi ele alınmıștır. Örneklem içerisinde eșlik dersini almıș, 3., 4. ve 4. sınıf üzerinde halen okumakta olan 105 öğrenci ile, yeni program dahilinde eșlik dersi vermiș olan 6 öğretim elemanı yer almaktadır. Öğretim elemanlarının, bir kısmı ile birebir görüșme yapılarak, bir kısmı ile anket aracılığıyla görüșleri alınmıș, bu görüșler doğrultusunda olușturulan öğrenci görüșlerinin alınmasına yönelik anket aracılığı ile de öğrenci görüșleri toplanmıștır. Araștırmadan elde edilen sonuçlara göre eșlik dersi, ideal bir eșlik dersinin amaç, içerik ve ișleyișine uygun olarak yürütülememekte ve öğrenciler ideal bir eșlik dersinin hedefleri içerisinde yer alan birçok konuda kendilerini yeterli görmemektedirler.
Birincil Dil | en. |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2006 Cilt: 24 Sayı: 24 |