BibTex RIS Cite

-

Year 2014, Volume: 40 Issue: 40, 1 - 12, 05.06.2015

Abstract

This research investigates the relationship between prospective teachers’ self-efficacy perceptions and their levels of academic delay of gratification. The universe of the study consists of prospective teachers enrolled at Abant Izzet Baysal University in 2012-2013 educational year. Random sampling method has been utilised to select the participants and 825 prospective teachers participated in the study. According to the results of the study, mean of their self-efficacy beliefs was found to be 3,81 and their mean of academic delay of gratification was found to be 2,62. There is a statistically significance when the ratings of scales and prospective teachers’ demographic variables are considered. Also, the is a statistically significant and positive relationship between prospective teaches’ self-efficacy beliefs and their level of academic delay of gratification

Öğretmen adaylarının öz yeterlik algıları ile akademik alanda arzularını erteleme düzeylerine yönelik görüşleri

Year 2014, Volume: 40 Issue: 40, 1 - 12, 05.06.2015

Abstract

Bu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının öz yeterlik algılarıyla akademik alanda arzularını
erteleme düzeylerine yönelik görüşlerini çeşitli değişkenler açısından incelemektir. Araştırmanın
evrenini, 2012-2013 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim
Fakültesinde öğrenim gören öğretmen adayları oluşturmaktadır. Araştırmada rastgele örneklem
alma yöntemi uygulanarak 825 öğretmen adayına ulaşılmıştır. Araştırmaya göre öğretmen
adaylarının öz yeterlik algıları “oldukça yeterli” düzeyindeyken, arzularını erteleme algı düzeyleri
=2,62 puanla “Belki B’yi seçerim” şeklinde akademik çalışmalara yer verdikleri anlaşılmaktadır.
Bu çalışmada Öz Yeterlik Ölçeği ile Akademik Alanda Arzuların Ertelenmesi Ölçeği; cinsiyet,
öğretim türü, bölüm ve not ortalaması açısından anlamlı fark ortaya koymuştur. Öğretmen
adaylarının öz yeterlik algılarıyla akademik alanda arzularını erteleme düzeyleri arasında düşük
düzeyde pozitif, anlamlı ilişki söz konusudur.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language tr;
Journal Section Articles
Authors

Recep Aydın This is me

Yunus Ömür This is me

Türkan Argon This is me

Publication Date June 5, 2015
Published in Issue Year 2014 Volume: 40 Issue: 40

Cite

APA Aydın, R., Ömür, Y., & Argon, T. (2015). Öğretmen adaylarının öz yeterlik algıları ile akademik alanda arzularını erteleme düzeylerine yönelik görüşleri. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 40(40), 1-12.