Research Article
BibTex RIS Cite

Okul Öncesi Eğitim Döneninde Öğrencilere Kazandırılabilecek Coğrafi Kazanımlar ve Değerlendirilmesi

Year 2019, Volume: 49 Issue: 49, 187 - 202, 15.01.2019
https://doi.org/10.15285/maruaebd.393561

Abstract

Araştırmamızın
amacı okul öncesi dönemde öğrencilere kazandırılabilecek coğrafi kazanımlar ve
bu kazanımların değerlendirilmesini yapmaktır. Araştırma konusu 2016-2017
eğitim öğretim dönemi ile sınırlandırılmıştır. Araştırmaya konu olan öğrenciler
36-72 ay grubundaki çocuklardan oluşmaktadır. Balıkesir İlinde Altı Eylül ve
Karesi ilçelerinde 19 okulda görev yapan toplam 101 okul öncesi öğretmeni
araştırma konusu ile ilgili yapılan anket çalışmasına katılmışlardır.Araştırma konusu için literatür araştırması yapılmıştır. Bu kapsamda
daha önce yapılmış olan tezler, bilimsel dergilerde yayımlanmış olan makaleler,
kitaplar, araştırma konusu ile ilgili yapılmış çeşitli seminer ve sempozyumlara
ait bildirgelerden oluşan yazılı metinler incelenmiştir. Araştırma probleminde
belirtilen sorularla ilgili anket çalışması yapılmıştır. Elde edilen veriler
SSPS 17 programına girildikten sonra analiz çalışması yapılmış, elde edilen
bulgular tablolar şeklinde sunulmuştur. 
Elde edilen bulgularda bölge ile ilgili verilen cevaplar incelendiğinde katılımcıların en uygun gördüğü kavram okyanustur. Okyanuslardaki yaşam alanının çeşitliliği her zaman çocukların ilgisini çektiği düşünülmektedir. Beşerî coğrafya öğrenme alanı içinde katılımcıların en fazla tercih ettikleri kavram çevre kirliliği iken en az tercih edilen ise nüfus kavramıdır. Nüfusun çevre kirliliğine göre daha bilimsel bir kavram olması bunun temel nedeni olabilir. Bu konuya ilişkin ileri araştırmalar yürütülebilir.

References

  • Akengin, H., Tuncel, G. ve Cendek, E. M. (2016). Öğrencilerde harita okuryazarlığının geliştirilmesine ilişkin sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşleri. Marmara Coğrafya Dergisi, 18, 61-68.
  • Aral, N., Kandır, A. ve Can Yaşar, M. (2000). Okul öncesi eğitim-1. İstanbul: Ya-pa Yayınları.
  • Artvinli, E. ve Kaya, N. (2010). 1992 Uluslararası coğrafya eğitimi bildirgesi ve Türkiye’deki yansımaları. Marmara Coğrafya Dergisi, 32, 93-127. Başal, A. H. (2005). Okul öncesi eğitim. İstanbul: Morpa Yayınları.
  • Can Yaşar, M., İnal, G., Uyanık, Ö. ve Yazıcı, H. (2012). Okul öncesi dönemde coğrafya eğitimi [ Elektronik versiyon]. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (39), 75-87.
  • Gürkan, T. (2007). Okul öncesi eğitim programlarının temel özellikleri [ Elektronik versiyon]. Okul öncesi eğitimi sempozyumu (s.41-49). Antalya.
  • İzbırak, R. (1986). Coğrafya terimler sözlüğü. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Koç, H. ve Aksoy, B. (2012). Coğrafya eğitiminde bölge kavramı. Marmara Coğrafya Dergisi, 25, 320-339.
  • Kol, S. (2010). Okul öncesi dönemde kazanılan zaman ve mekan kavramlarının ölçülmesine yönelik başarı testinin geliştirilmesi. İnternational Conference on New Trends in Education and Their, Implications, (pp. 894- 902). Antalya.
  • Mamedov, N. (1998). Çevre kültürü ve eğitim. Mamedov, N (Ed.). Çevre Eğitimi- Kavram ve Metodik Yaklaşım içinde. (s.19-50). İzmir: Çevre Koruma ve Araştırma Vakfı Yayınları.
  • Oktay, A. (2007). Okul öncesi eğitim önemi ve yaygınlaştırılması. Oktay, A. ve Polat Unutkan, Ö. (Ed.). Okul öncesi eğitimde güncel konular içinde. (s.11-23). İstanbul: Morpa Yayınları.
  • Öztürk, M., Giren, S., Yıldırım, E. ve Şimşek, Ü. (2015). Güncellenen okul öncesi coğrafya programının coğrafya eğitimi açısından incelenmesi [ Elektronik versiyon ]. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13 (4), 246-261.
  • TTKB, (2013). Okul öncesi eğitim programı. http://ttkb.meb.gov.tr/program2.aspx adresinden elde edilmiştir.
  • Tuğrul, B. (2007). Etkili okul öncesi eğitim programlarının özellikleri [Elektronik versiyon]. Okul öncesi eğitimi sempozyumu (s.50-93). Antalya.
  • Tuğrul, B. ve Güler, T. (2007). Okul öncesi çocuklarına yönelik sosyal çalışma alanında tarih ve coğrafya eğitimi [ Elektronik versiyon ]. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (33), 29-35.
  • Ünlü, M., (2001). İlköğretim okullarında coğrafya eğitim ve öğretimi. Marmara Coğrafya Dergisi, 3 (2), 31-49.
  • Ünlü, M., Üçışık, S. ve Özey, R. (2002). Coğrafya eğitim ve öğretiminde haritaların yeri ve önemi. Marmara Coğrafya Dergisi, 5, 9-25.
  • Ünlü, (2013). Okul öncesi eğitim programında öğrencilere kazandırılan coğrafya eğitimi. Marmara coğrafya Dergisi, 0 (4), s.78-100.
  • Zembat, R. (2007). Okul öncesi eğitimde nitelik. Oktay, A. ve Polat Unutkan, Ö. (Ed.). Okul öncesi eğitimde güncel konular içinde. (s.25-44). İstanbul: Morpa Yayınları.

The Evaluation and Gaining Geographical Learning Outcome to Students at Pre- School Education Term

Year 2019, Volume: 49 Issue: 49, 187 - 202, 15.01.2019
https://doi.org/10.15285/maruaebd.393561

Abstract

The purpose of our study is to evaluate the geographic skills and concepts that students develop in pre school. The scope of the study is limited to the data collected in the 2016-2017 academic year. The study subjects consisted of children in the 36-72 month group. A total of 101 pre-school teachers working in 19 schools in the provinces of Altıeylül and Karesi in Balıkesir participated in the survey study on the research topic. A literature search was conducted for the research topic. In this scope, written essays composed of theses previously done, articles published in scientific journals, books, reports about various seminars and symposiums related to research topic were examined. Questionnaire studies were conducted on the questions indicated in the research problem. After the obtained data were entered into the SSPS 17 program, analysis work was carried out and the findings were presented in tables. In the findings, when the answers given about the region are examined, it is the ocean that the participants consider the most appropriate. The diversity of the habitat in the oceans isalways thought to attract children’s attention. The most preferred concept among participants inthe area of human geography learning is environmental pollution while the least preferred is the concept of population. This may be the main reason why the population is more scientific than environmental pollution. Further research on this subject can be carried out.

References

  • Akengin, H., Tuncel, G. ve Cendek, E. M. (2016). Öğrencilerde harita okuryazarlığının geliştirilmesine ilişkin sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşleri. Marmara Coğrafya Dergisi, 18, 61-68.
  • Aral, N., Kandır, A. ve Can Yaşar, M. (2000). Okul öncesi eğitim-1. İstanbul: Ya-pa Yayınları.
  • Artvinli, E. ve Kaya, N. (2010). 1992 Uluslararası coğrafya eğitimi bildirgesi ve Türkiye’deki yansımaları. Marmara Coğrafya Dergisi, 32, 93-127. Başal, A. H. (2005). Okul öncesi eğitim. İstanbul: Morpa Yayınları.
  • Can Yaşar, M., İnal, G., Uyanık, Ö. ve Yazıcı, H. (2012). Okul öncesi dönemde coğrafya eğitimi [ Elektronik versiyon]. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (39), 75-87.
  • Gürkan, T. (2007). Okul öncesi eğitim programlarının temel özellikleri [ Elektronik versiyon]. Okul öncesi eğitimi sempozyumu (s.41-49). Antalya.
  • İzbırak, R. (1986). Coğrafya terimler sözlüğü. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Koç, H. ve Aksoy, B. (2012). Coğrafya eğitiminde bölge kavramı. Marmara Coğrafya Dergisi, 25, 320-339.
  • Kol, S. (2010). Okul öncesi dönemde kazanılan zaman ve mekan kavramlarının ölçülmesine yönelik başarı testinin geliştirilmesi. İnternational Conference on New Trends in Education and Their, Implications, (pp. 894- 902). Antalya.
  • Mamedov, N. (1998). Çevre kültürü ve eğitim. Mamedov, N (Ed.). Çevre Eğitimi- Kavram ve Metodik Yaklaşım içinde. (s.19-50). İzmir: Çevre Koruma ve Araştırma Vakfı Yayınları.
  • Oktay, A. (2007). Okul öncesi eğitim önemi ve yaygınlaştırılması. Oktay, A. ve Polat Unutkan, Ö. (Ed.). Okul öncesi eğitimde güncel konular içinde. (s.11-23). İstanbul: Morpa Yayınları.
  • Öztürk, M., Giren, S., Yıldırım, E. ve Şimşek, Ü. (2015). Güncellenen okul öncesi coğrafya programının coğrafya eğitimi açısından incelenmesi [ Elektronik versiyon ]. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13 (4), 246-261.
  • TTKB, (2013). Okul öncesi eğitim programı. http://ttkb.meb.gov.tr/program2.aspx adresinden elde edilmiştir.
  • Tuğrul, B. (2007). Etkili okul öncesi eğitim programlarının özellikleri [Elektronik versiyon]. Okul öncesi eğitimi sempozyumu (s.50-93). Antalya.
  • Tuğrul, B. ve Güler, T. (2007). Okul öncesi çocuklarına yönelik sosyal çalışma alanında tarih ve coğrafya eğitimi [ Elektronik versiyon ]. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (33), 29-35.
  • Ünlü, M., (2001). İlköğretim okullarında coğrafya eğitim ve öğretimi. Marmara Coğrafya Dergisi, 3 (2), 31-49.
  • Ünlü, M., Üçışık, S. ve Özey, R. (2002). Coğrafya eğitim ve öğretiminde haritaların yeri ve önemi. Marmara Coğrafya Dergisi, 5, 9-25.
  • Ünlü, (2013). Okul öncesi eğitim programında öğrencilere kazandırılan coğrafya eğitimi. Marmara coğrafya Dergisi, 0 (4), s.78-100.
  • Zembat, R. (2007). Okul öncesi eğitimde nitelik. Oktay, A. ve Polat Unutkan, Ö. (Ed.). Okul öncesi eğitimde güncel konular içinde. (s.25-44). İstanbul: Morpa Yayınları.
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Mehmet Ünlü

Yunus Çavak This is me

Publication Date January 15, 2019
Acceptance Date December 27, 2018
Published in Issue Year 2019 Volume: 49 Issue: 49

Cite

APA Ünlü, M., & Çavak, Y. (2019). Okul Öncesi Eğitim Döneninde Öğrencilere Kazandırılabilecek Coğrafi Kazanımlar ve Değerlendirilmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 49(49), 187-202. https://doi.org/10.15285/maruaebd.393561