Bu çalışmanın amacı 7. sınıf öğrencilerinin bilimsel okuryazarlık düzeylerinin sosyobilimsel konu temelli informal akıl yürütme seviyelerine göre incelenmesidir. Araştırmada karma yöntem desenlerinden açımlayıcı desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu iki kırsal ve iki merkezi devlet okulunun 7. sınıfında öğrenim görmekte olan 79 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada bilimsel okuryazarlık ölçeği ile öğrencilerin bilimsel okuryazarlık seviyeleri ölçülmüş ve ölçekten elde ettikleri puanlara göre yüksek, orta, düşük şeklinde kategorize edilmiş toplamda 19 öğrenci, iki sosyobilimsel senaryoyu okuduktan sonra yazılı bir şekilde sorulan sorulara cevap vermişlerdir. Ölçekten elde edilen bulgulara göre öğrencilerin bilimsel okuryazarlık düzeylerinin yüksek olduğu görülmüştür. Öğrencilerin en üst düzey olan 4. düzeye kadar çıkabileceği bir değerlendirme skalasının bulunduğu bu çalışmada iki farklı senaryodaki sorulara cevap veren 19 öğrencinin kurdukları argümanlar sonucunda en sık 1. düzey informal akıl yürütme düzeyine çıkabildikleri belirlenmiştir. Bilimsel okuryazarlık ölçeğinden elde ettikleri puanlara göre gruplara ayrılan öğrencilerin informal akıl yürütme düzeyleri incelenmiş ve bilimsel okuryazarlık ölçeğinden yüksek puan alan öğrencilerin informal akıl yürütme düzeylerinin de yüksek olduğu sonucuna varılmıştır. Benzer şekilde bilimsel okuryazarlık puanı düşük olan bireylerin informal akıl yürütme düzeylerinin de düşük olduğu sonucuna varılmıştır. İleride yapılacak çalışmalarda informal akıl yürütme ve bilimsel okuryazarlık arasındaki ilişkinin istatistiki olarak incelenmesi ve benzer çalışmaların farklı sınıf seviyelerinde yapılması yer verilen öneriler arasındadır.
Sosyobilimsel Konular Bilimsel Okuryazarlık İnformal Akıl Yürütme Karma Yöntem
This study aimed to investigate 7th graders’ scientific literacy levels based on their informal reasoning levels regarding socio-scientific issues. Explanatory design, one of the mixed method designs, was used in this research. The study group consisted of 79 7th grade students attending two rural and two central public schools. Students’ scientific literacy levels were measured with the Scientific Literacy Scale. 19 students who were selected based on their scientific literacy levels from among students with high, medium and low scores were given two socio-scientific scenarios to read and they provided written answers to questions related to these scenarios. Students’ scientific literacy levels were found to be high according to the findings obtained from the scale. This study included an assessment scale in which students could reach level 4 which is the highest level. However, 19 students in this study who answered questions related to the two scenarios were mostly able to reach level 1 in informal reasoning based on the arguments they provided. Informal reasoning levels of the students who were divided into groups according to the scores obtained from the Scientific Literacy Scale were examined and it was concluded that students who had obtained high scores in the Scientific Literacy Scale also had high informal reasoning levels. Similarly, it was concluded that individuals with low scientific literacy scores had lower informal reasoning levels. Investigating the relationship between informal reasoning and scientific literacy statistically and conducting similar studies at different grade levels are suggested for further studies.
Socio-scientific Issues Scientific Literacy Informal Reasoning Mixed Method
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Haziran 2020 |
Kabul Tarihi | 11 Mayıs 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 52 Sayı: 52 |