The primary objective of this study is to compare the professional motivation levels of teachers employed in non-school educational institutions and their counterparts working in traditional schools. The study's sample consists of 271 guidance counselors and special education teachers employed in guidance and research centers (GRCs) and middle schools. After implementing the Teacher Professional Motivation Scale with teachers to determine their motivation levels, we conducted t-test, ANOVA, and MANOVA to determine whether there was a significant difference between the variables. The direction and strength of the relationships were determined by logistic regression analysis. According to results, it was found that teachers working outside of schools were markedly less motivated than their counterparts employed in traditional schools. Logistic regression results show that, teachers employed in schools demonstrated higher professional motivation and the likelihood of the studentless teachers’ demonstrating lower professional motivation is 1.6 times higher. As a result, we recommend that regulations, such as a rotating schedule, be devised preventing teachers working outside of schools from being away from the school environment and students for extended periods of time.
Non-school educational institutions guidance and research centers studentless teachers motivation teacher motivation
Araştırmanın temel amacı, okul dışındaki eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin mesleki motivasyonlarının okullarda görev yapan meslektaşları ile karşılaştırmalı olarak incelenmesidir. Araştırmanın örneklemini rehberlik ve araştırma merkezleri ile ortaokullarda görev yapan 271 rehberlik ve özel eğitim öğretmeni oluşturmaktadır. Çalışmada ölçme aracı olarak Öğretmen Mesleki Motivasyon Ölçeği kullanılmıştır. Veri analizinde betimsel istatistiklerin yanı sıra, t-testi, ANOVA ve MANOVA ile regresyon analizleri kullanılmıştır. Araştırma sonuçları, okul dışında görev yapan öğretmenlerin mesleki motivasyonunun okullarda görev yapan aynı branştaki öğretmenlere göre daha düşük olduğunu göstermektedir. Regresyon analizi sonuçlarına göre, okulda görev yapan öğretmenlerin RAM’da görev yapanlara göre mesleki motivasyonun yüksek olma ihtimalinin 1.6 kat daha fazla olduğu görülmektedir. Buna göre öğretmenlerin uzun müddet okuldan ve öğrencilerden uzak kalmalarını önleyecek ve okul dışı kurumlarda görev yapan öğretmenlerin belirli bir rotasyona tabi olarak okullarda çalışmalarına imkân tanıyacak düzenlemeler yapılması önerilmektedir.
Okul dışı eğitim kurumları rehberlik ve araştırma merkezleri öğrencisiz öğretmenler motivasyon öğretmen motivasyonu.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 25 Haziran 2022 |
Yayımlanma Tarihi | 25 Haziran 2022 |
Kabul Tarihi | 22 Mayıs 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 56 Sayı: 56 |