When the COVID-19 pandemic announced by the World Health Organization on March 11, 2020, it hit education. Many teachers in the world were not ready for this sudden change. Despite this, they had to offer their teaching online without any objec-tions because there was no alternative policy or solution. In this context, this study aimed to determine pre-service teachers' opinions about online education carried out during the COVID-19 pandemic through the metaphors. The conceptual framework of this study was based on Moore's (2019) transactional distance theory. Transactional distance refers to the interplay of behaviors that occur between teachers and learners when they communicate through technology. The study group of the research consisted of 129 pre-service teachers from different departments of a state university in Istanbul. Participants were selected by the purposive sampling method. Pre-service teachers produced 129 metaphors, 29 of which were positive and 100 of which were negative, for online education. They evaluated some aspects of online education positively, which included offering the opportunity to replay lecture recordings, being supportive, and providing time/space flexibility. One-way narration/student passivity, insufficient level of learning, and lack of interaction were stated as negative aspects of online edu-cation by the pre-service teachers. In terms of interaction types, pre-service teachers mostly produced positive metaphors for learner-content and learner-interface interac-tions. The interaction types about which pre-service teachers produced negative meta-phors were mostly related to learner-teacher and learner-content interactions. Based on the results of the present study, it can be concluded that online education activities should be organized in such a way that learners can interact with the teacher, content, interface, other learners, and extracurricular learning network at a sufficient level.
Dünya Sağlık Örgütü tarafından 11 Mart 2020’de duyurulan Covid-19 küresel pandemisi eğitimi vurduğunda Dünya’da ve ülkemizdeki öğretmenlerin birçoğu bu ani değişime hazır değildi ve buna rağmen alternatif bir politika veya çözüm olmadığı için itiraz etmeden öğretimlerini online olarak sunmaya mecbur kalmışlardır. Bu bağlamda çalışmada öğretmen adaylarının Covid-19 pandemisi sürecinde yürütülen çevrimiçi eğitim ile görüşlerini oluşturacakları metaforlar aracılığıyla belirlemek amaçlanmıştır. Bu çalışmanın kavramsal çerçevesi Moore’un (2019) etkileşimsel uzaklık kuramına dayanmaktadır. Etkileşimsel uzaklık öğretenler ile öğrenenler bir teknoloji aracılığı ile iletişim kurduğunda aralarında ortaya çıkan davranışların etkileşimini ifade etmektedir. Araştırmanın çalışma grubunu bir devlet üniversitesin farklı bölümlerindeki 129 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Katılımcılar amaçlı örnekleme yöntemine göre belirlenmiştir. Elde edilen verilerin analizi sonucunda öğretmen adaylarının çevrimiçi eğitime yönelik olarak 29’u olumlu ve 100 tanesi olumsuz olmak üzere toplam 129 tane metafor üretmişlerdir. Öğretmen adayları çevrimiçi eğitimin tekrar izleme imkanı sunması, destekleyici olması ve zaman-mekan esnekliği sağlaması yönlerini olumlu olarak değerlendirmişlerdir. Tek yönlü anlatım – öğrenci pasifliği, öğrenmenin yetersiz düzeyde olması ve etkileşim yetersizliği ise öğretmen adaylarının çevrimiçi eğitimin olumsuz yönleri olarak belirtmişlerdir. Etkileşim türleri açısından bakıldığında öğretmen adayları en çok öğrenen-içerik ve öğrenen-arayüz etkileşimine ilişkin olumlu metaforlar üretmişlerdir. Öğretmen adaylarının olumsuz metaforlar ürettikleri etkileşim türleri ise en çok öğrenen-öğreten ve öğrenen-içerik etkileşimine ilişkin olmuştur. Bu çalışmanın sonuçları bağlamında çevrimiçi eğitim faaliyetleri öğrenenlerin öğreten, içerik, arayüz, öğrenen ve ders dışı öğrenme ağı ile yeterli düzeyde etkileşime girebileceği şekilde düzenlenmelidir.
Araştırmamıza gönüllü olarak destek veren tüm öğretmen adaylarına teşekkür ederiz.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 25, 2022 |
Publication Date | June 25, 2022 |
Acceptance Date | June 13, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 56 Issue: 56 |