In the study, the prediction of emotional intelligence and empathy levels of university students' happiness levels was examined. The research was handled in terms of concepts that will increase the level of happiness on the concept of happiness. Research data were collected through accessible convenience sampling of different departments studying at the faculty of education of a state university in the 2022-2023 academic year. A total of 420 students participated in the research. The age range of the participating students is 17-29 with an average age of 19.25, and there are 106 male and 314 female students in terms of gender. Toronto Empathy Scale and Oxford Happiness Scale-Short Form, Emotional Intelligence Trait Scale-Short Form were used to collect data. The analysis of the research data was analysed with SPSS 26 package programme, Pearson product-moment correlation and multiple regression analysis techniques were used for the analysis. Firstly, kurtosis skewness values, secondly reliability analysis, thirdly correlation relationship and finally multiple regression analysis were examined. In the study, the relationship between emotional intelligence, empathy and happiness was analysed and significant positive relationships were found. As a result, it was determined that emotional intelligence and empathy explained 25% of the variance according to the happiness variable.
Araştırmada üniversite öğrencilerinin duygusal zeka ile empati düzeylerinin mutluluk düzeylerini yordaması incelenmiştir. Araştıma mutluluk kavramını üzerine mutluluk düzeyinin arttıracak kavramlar açısından ele alınmıştır. Araştırma verileri bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesinde 2022-2023 eğitim-öğretim yılında öğrenim gören farklı bölümlerin erişilebilir kolay örneklem yoluyla toplanmıştır. Araştırmaya toplamda 420 öğrenci katılmıştır. Katılan öğrencilerin yaş aralığı 17-29 ortalama yaş ise 19,25, cinsiyet olarak ise 106 erkek, 314 kız öğrenci mevcuttur. Veri toplamak için Toronto Empati Ölçeği ve Oxford Mutluluk Ölçeği-Kısa Formu, Duygusal Zeka Özelliği Ölçeği–Kısa Formu, kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizi SPSS 26 paket programı ile analiz edilmiş, analiz için Pearson moment çarpım korelasyonu ve çoklu regresyon analiz tekniği kullanılmıştır. İlk olarak basıklık çarpıklık değerlerine, ikinci olarak güvenirlik analizine, üçüncü olarak korelasyon ilişkisine ve son olarak da çoklu regresyon analizine bakılmıştır. Araştırmada duygusal zeka, empati ve mutluluk arasındaki ilişkiye bakılmış olup pozitif yönde anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Sonuç olarak duygusal zeka ve empatinin mutluluk değişkenine göre varyansın %25’ini açıkladığı tespit edilmiştir.
İlginiz için teşekkür ederim. İyi çalışmalar.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Psychological Counseling Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | February 1, 2024 |
Publication Date | January 31, 2024 |
Acceptance Date | October 16, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 59 Issue: 59 |