Bu araştırmada, son yıllarda okul-temelli ve bölge-temelli bir yönetim anlayışını benimseyen İsrail ile merkezi yönetim özellikleri gösteren Türkiye’nin eğitim sistemlerindeki benzerliklerin ve farklılıkların karşılaştırmalı bir şekilde analizinin yapılması amaçlanmaktadır. Yapılan çalışmada, karşılaştırmalı eğitim araştırmalarında kullanılan farklı yaklaşımlardan (örneğin açıklayıcı, değerlendirici, dikey, örnek olay, problem çözme, tanımlayıcı ve yatay vb.) olan yatay ve tanımlayıcı yaklaşımları kullanılmıştır. Benimsenen karşılaştırmalı eğitim araştırması yaklaşımı çerçevesinde; karşılaştırılan ülkelere ilişkin temel siyasal bilgiler, okulöncesi eğitim, ilköğretim, ortaöğretim, yükseköğretim ve öğretmen eğitimi karşılaştırma sonuçlarına yer verilmiştir.
Yazar çalışmasının etik kurul iznine tabi olmadığını ve çalışmanın tüm sürecinde Committee on Publication Ethics (COPE) tarafından belirlenen kurallara uyulduğunu beyan etmektedir.
This study aims at comparing the Israeli, which has adopted a school-based and district-based administrative approach (decentralization) in recent years, and Turkish education system, which adopts the centralized education system in terms of their similarities and differences. In this study, the approaches of horizontal axis and descriptive, which are only two of the different approaches (such as descriptive, evaluative, vertical axis, case study, problem solving, descriptive and horizontal axis etc.) in comparative education research were used. Within the framework of the adopted approaches, the results regarding the compared countries are reported respectively in terms of the basic political information, preschool education, primary education, secondary education, higher education, and teacher education.
The author declares that the current study is not subject to the approval of the ethics committee and that the rules set by the Committee on Publication Ethics (COPE) were followed throughout the study.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Comparative and Cross-Cultural Education, Curriculum and Instration (Other) |
| Journal Section | Articles |
| Authors | |
| Early Pub Date | January 30, 2025 |
| Publication Date | January 30, 2025 |
| Submission Date | November 26, 2023 |
| Acceptance Date | July 1, 2024 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 61 Issue: 61 |