Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

10. Sınıf Matematik Dersi Öğretim Programında Bulunan Katı Cisimler Konusunun Öğretiminde Yaşanan Zorluklar: Bir Durum Çalışması

Yıl 2025, Cilt: 61 Sayı: 61, 1 - 14

Öz

Bu çalışmanın amacı 10. Sınıf Matematik Dersi Öğretim programında bulunan katı cisimler konusunun öğretiminde karşılaşılan zorlukları öğretmen görüşleri üzerinden belirlemektir. Çalışma yöntemi nitel araştırma olup, araştırma deseni durum çalışmasıdır. Çalışmanın katılımcıları, dört matematik öğretmeninden oluşmaktadır. Veriler görüşme yapılarak toplanılmıştır. Verilerin analizinde içerik analiz yöntemi kullanılmıştır. Toplanan veriler analiz edildiğinde, katı cisimler konusunun öğretiminde programdan, öğrenciden, öğretmenden kaynaklanan zorluklar ve etkinliklerle ilgili karşılaşılan sorunlar ortaya çıkmıştır. Çalışmada elde edilen bulgular ışığında Matematik dersi öğretim programında katı cisimler konusunun sınıf seviyesi ve yeri ile ilgili düzenlemelerin yapılması; öğretmenlerin konu ile ilgili öğrencilerin ön öğrenmelerini kontrol etmeleri; soyut düşünmeyi destekleyecek materyallerin kullanılması, teknolojinin derslere entegre edilmesi amacıyla öğretmen adaylarının lisans eğitimi sırasında ve öğretmenlere çeşitli eğitimler verilmesi; basılı kaynaklarda ya da, bilgisayar ortamında etkinlikler hazırlanılıp öğretmenlerin hizmetine sunulması; Yükseköğretim Kurumları Sınavı’nda katı cisimler konusu ile ilgili soru sayısı artırılması, önerilerinde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Altıkardeş, E. & Koyunkaya, M. (2020). Matematik temelli çeşitli teknoloji uygulamalarının lise öğrencilerinin katı cisim ve boyut konularındaki algılarına etkisinin incelenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(1), 40-68.
  • Altıkardeş, E. & Koyunkaya, M. (2021). Katı Cisimler Konusuna Yönelik Tasarlanan Teknoloji Destekli Bir Öğretim Sürecinin Değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 41-76.
  • Aydoğdu, A. S. & Türnüklü, E. (2023). Sekizinci sınıf öğrencilerinin cisimler arasında kurduğu ilişkiler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 21(2), 1014-1032.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel Araştırma Süreci: Nitel Bir Araştırma Nasıl Yapılır?. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
  • Başaran, Y. (2017). Sosyal Bilimlerde Örnekleme Kuramı. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5( 47) 480-495.
  • Başerer, D. (2021). Mantıksal Düşünmeyi Geliştiren Etkinlik Örnekleri. Millî Eğitim, 50(231), 335-352.
  • Battista, M. T.,& Clements, D. H. (1996). Students' understanding of three-dimensional rectangular arrays of cubes. Journal for Research in Mathematics Education, 27(3), 258-292.
  • Bolat, Y. (2017). Gösterip Yaptırma Tekniği İle Geometrik Cisim Modelleri Yapma. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi, 7(1), 1-8.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Demirel, F., Karadeniz, Ş., & Çakmak, E. K. (2022). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi
  • Demirkaya, C. ve Masal, M. (2017). Geometrik-Mekanik Oyunlar Temelli Etkinliklerin Ortaokul Öğrencilerinin Uzamsal Düşünebilme Becerilerine Etkisi. Sakarya University Journal of Education, 7(3), 600-610.
  • Dorit, P. & Yael, S. (2012). The Effect of Solid Geometry Activities of Pre-service Elementary School Mathematics Teachers on Concepts Understanding and Mastery of Geometric Thinking Levels. Journal of the Korean Society of Mathematical Education Series D: Research in Mathematical Education,16( 1), 31–50.
  • George, R. (2006). A cross-domain analysis of change in students’ attitudes toward science and attitudes about the utility of science. International Journal of Science Education, 28(6), 571-589.
  • Kösa, T. & Kalay, H. (2018). 7. Sınıf Öğrencilerinin Uzamsal Yönelim Becerilerini Geliştirmeye Yönelik Tasarlanan Öğrenme Ortamının Değerlendirilmesi. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi26(1), 83-92.
  • Leitão, R., Rodrigues, J.M.F, Marcos, A. F. (2014). Game-Based Learning: Augmented Reality in the Teaching of Geometric Solids. International Journal of Art, Culture, Design, and Technology (IJACDT) 4(1), 63-75.
  • MEB, (2018). Matematik Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Sualitative data analysis: an expanded sourcebook (2. ed.). California: Sage Publications.
  • Öztürk, G. & Durak, Y. (2015). Güzel Sanatlar Lisesi Mezunlarının Müziksel İşitme Alanı Ön Öğrenme Durumlarının Değerlendirilmesi. International Journal of Social Science, 39, 189-200.
  • Santiago, P., Zahroh, U. & Darmayanti, R. (2023). Augmented reality in the teaching of geometric solids for elementary school: Experience report in a public school. Journal of Advanced Science and Mathematics Education 3, (2) 65 – 75.
  • Sütçü, N. (2019). The Relationship Between Preservice Teachers’ Spatial Abilities and Spatial Ability SelfReports. Mediterranean Journal of Educational Research, 29, 296-312.
  • Uysal, Y. (2013). İlköğretim 6. sınıf matematik derslerinde geometrik cisimler konusunun dinamik matematik yazılımı ile öğretiminin öğrenci başarısına ve matematik dersine yönelik tutumlarına olan etkisinin belirlenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yenilmez, K., & Kakmacı, Ö. (2008). İlköğretim Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Matematikteki Hazır Bulunuşluk Düzeyi. Kastamonu Education Journal, 16(2), 529-542.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (12. baskı). Seçkin.
  • Yılmaz, E. (2015). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının katı cisimler ile ilgili kavram tanımı ve kavram imajlarının fenomenografik yaklaşımla incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Kayseri Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.

Difficulties Experienced in Teaching the Subject of Solid Objects in The 10th Grade Mathematics Curriculum: A Case Study

Yıl 2025, Cilt: 61 Sayı: 61, 1 - 14

Öz

The aim of this study is to determine the difficulties encountered in teaching the subject of solid objects in the 10th Grade Mathematics Curriculum, through teachers' opinions. The study method is qualitative research and the research design is case study. The participants of the study consist of four mathematics teachers. Data were collected through interviews. Content analysis method was used to analyze the data. When the collected data were analyzed, difficulties arising from the program, students and teachers in teaching the subject of solid objects and problems encountered with the activities emerged. In the light of the findings obtained in the study, arrangements should be made regarding the grade level and place of the subject of solid objects in the Mathematics course curriculum; teachers checking students' prior learning on the subject; Providing various trainings to teacher candidates and teachers during their undergraduate education in order to use materials that support abstract thinking and integrate technology into lessons; Activities are prepared in printed sources or on computers and presented to teachers; Suggestions have been made to increase the number of questions regarding solid objects in the Higher Education Institutions Exam.

Kaynakça

  • Altıkardeş, E. & Koyunkaya, M. (2020). Matematik temelli çeşitli teknoloji uygulamalarının lise öğrencilerinin katı cisim ve boyut konularındaki algılarına etkisinin incelenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(1), 40-68.
  • Altıkardeş, E. & Koyunkaya, M. (2021). Katı Cisimler Konusuna Yönelik Tasarlanan Teknoloji Destekli Bir Öğretim Sürecinin Değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 41-76.
  • Aydoğdu, A. S. & Türnüklü, E. (2023). Sekizinci sınıf öğrencilerinin cisimler arasında kurduğu ilişkiler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 21(2), 1014-1032.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel Araştırma Süreci: Nitel Bir Araştırma Nasıl Yapılır?. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
  • Başaran, Y. (2017). Sosyal Bilimlerde Örnekleme Kuramı. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5( 47) 480-495.
  • Başerer, D. (2021). Mantıksal Düşünmeyi Geliştiren Etkinlik Örnekleri. Millî Eğitim, 50(231), 335-352.
  • Battista, M. T.,& Clements, D. H. (1996). Students' understanding of three-dimensional rectangular arrays of cubes. Journal for Research in Mathematics Education, 27(3), 258-292.
  • Bolat, Y. (2017). Gösterip Yaptırma Tekniği İle Geometrik Cisim Modelleri Yapma. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi, 7(1), 1-8.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Demirel, F., Karadeniz, Ş., & Çakmak, E. K. (2022). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi
  • Demirkaya, C. ve Masal, M. (2017). Geometrik-Mekanik Oyunlar Temelli Etkinliklerin Ortaokul Öğrencilerinin Uzamsal Düşünebilme Becerilerine Etkisi. Sakarya University Journal of Education, 7(3), 600-610.
  • Dorit, P. & Yael, S. (2012). The Effect of Solid Geometry Activities of Pre-service Elementary School Mathematics Teachers on Concepts Understanding and Mastery of Geometric Thinking Levels. Journal of the Korean Society of Mathematical Education Series D: Research in Mathematical Education,16( 1), 31–50.
  • George, R. (2006). A cross-domain analysis of change in students’ attitudes toward science and attitudes about the utility of science. International Journal of Science Education, 28(6), 571-589.
  • Kösa, T. & Kalay, H. (2018). 7. Sınıf Öğrencilerinin Uzamsal Yönelim Becerilerini Geliştirmeye Yönelik Tasarlanan Öğrenme Ortamının Değerlendirilmesi. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi26(1), 83-92.
  • Leitão, R., Rodrigues, J.M.F, Marcos, A. F. (2014). Game-Based Learning: Augmented Reality in the Teaching of Geometric Solids. International Journal of Art, Culture, Design, and Technology (IJACDT) 4(1), 63-75.
  • MEB, (2018). Matematik Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Sualitative data analysis: an expanded sourcebook (2. ed.). California: Sage Publications.
  • Öztürk, G. & Durak, Y. (2015). Güzel Sanatlar Lisesi Mezunlarının Müziksel İşitme Alanı Ön Öğrenme Durumlarının Değerlendirilmesi. International Journal of Social Science, 39, 189-200.
  • Santiago, P., Zahroh, U. & Darmayanti, R. (2023). Augmented reality in the teaching of geometric solids for elementary school: Experience report in a public school. Journal of Advanced Science and Mathematics Education 3, (2) 65 – 75.
  • Sütçü, N. (2019). The Relationship Between Preservice Teachers’ Spatial Abilities and Spatial Ability SelfReports. Mediterranean Journal of Educational Research, 29, 296-312.
  • Uysal, Y. (2013). İlköğretim 6. sınıf matematik derslerinde geometrik cisimler konusunun dinamik matematik yazılımı ile öğretiminin öğrenci başarısına ve matematik dersine yönelik tutumlarına olan etkisinin belirlenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yenilmez, K., & Kakmacı, Ö. (2008). İlköğretim Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Matematikteki Hazır Bulunuşluk Düzeyi. Kastamonu Education Journal, 16(2), 529-542.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (12. baskı). Seçkin.
  • Yılmaz, E. (2015). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının katı cisimler ile ilgili kavram tanımı ve kavram imajlarının fenomenografik yaklaşımla incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Kayseri Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Matematik Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nur Sırmacı 0000-0003-2859-3349

Fahriye Tazegül Bacak 0009-0009-1193-2341

Erken Görünüm Tarihi 30 Ocak 2025
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 27 Kasım 2023
Kabul Tarihi 27 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 61 Sayı: 61

Kaynak Göster

APA Sırmacı, N., & Tazegül Bacak, F. (2025). 10. Sınıf Matematik Dersi Öğretim Programında Bulunan Katı Cisimler Konusunun Öğretiminde Yaşanan Zorluklar: Bir Durum Çalışması. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 61(61), 1-14. https://doi.org/10.15285/maruaebd.1396841