Research Article
BibTex RIS Cite

Kısa Öz-Anlayış Ölçeği'nin Yetişkinlerde Geçerlik ve Güvenirliğinin İncelenmesi

Year 2025, Volume: 62 Issue: 62, 299 - 317, 22.07.2025
https://doi.org/10.15285/maruaebd.1597111

Abstract

Kısa Öz-Anlayış Ölçeği'nin yetişkin popülasyondaki geçerlilik ve güvenilirliği incelenerek ölçeğin alan yazına kazandırılması amaçlamaktadır. Tanımlayıcı ve kesitsel tipte tasarlanan bu ölçek uyarlama çalışması için e-mail ve/veya whatsApp üzerinden gönderilen uzantılarla Google form ile veri toplanmıştır. Çalışmanın yapılabilmesi için Trakya Üniversitesi Etik Kurulu’ndan izin alınmıştır. Değerlendirmede tanımlayıcı analizler kullanılırken var olan ilişkiler korelasyon analizi ile incelenmiştir. Araştırmada veriler SSPS 22.0 ile LİSREL 8.80 programlarından faydalanılarak değerlendirilmiştir. Ölçeğin dilsel eşdeğerliği çalışmasında r = .87; p<.001 olarak bulunurken, test-tekrar test çalışmasında r = .94; p<.001 olarak bulunmuştur. Yapılan doğrulayıcı faktör analizinde ölçeğe ait bütün uyum iyiliği değerlerinin iyi uyum içinde olduğu görülmüştür. Çalışmada ölçeğin ölçüt bağıntılı geçerlik çalışması için yapılan korelasyon analizinde, öz-anlayış ile depresyon arasında r = -.57; p < .001 ve öz-anlayış ile psikolojik sağlamlık arasında r = .62; p < .001 ilişki bulunmuştur. Bu araştırmada öz-anlayış, psikolojik sağlamlık ve depresyon arasındaki ilişkiler incelenerek ölçüt bağıntılı geçerlik çalışması yapılmıştır. Öz-anlayış, depresyon ve psikolojik sağlamlık arasında istatistiksel olarak ilişki olduğu bulunmuştur. Yapılan güvenirlik ve geçerlik çalışmaları sonucu Kısa Öz-anlayış Ölçeği’nin Türk yetişkin örnekleminde psikometrik olarak güçlü olduğunu ortaya koymuştur. Çalışma Kısa Öz-anlayış Ölçeği’nin yetişkin Türk toplumu için geçerlik ve güvenirlik analizini kapsamlı ve sistematik bir biçimde ele alması açısından önemli bir katkı sunmaktadır. Kısa Öz-anlayış Ölçeği'nin, uzun versiyonuna göre daha kısa uygulama süresine sahip olmasının, ölçeğin pratikliğini artıracağı ve araştırmacılara daha fazla değişkeni inceleme olanağı sunacağı düşünülmektedir.

Supporting Institution

YOK

Project Number

YOK

Thanks

yok

References

  • Alibekiroğlu, P. B., Akbaş, T., Ateş, F. B. & Kırdök, O. (2018). Üniversite öğrencilerinde yaşam doyumu ile psikolojik sağlamlık arasındaki ilişkide öz anlayışın aracı Etkisi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 27(2), 1-17. https://dergipark.org.tr/tr/pub/cusosbil/issue/39773/471215
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. & Yıldırım, E. (2012). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri SPSS uygulamalı. (7. Baskı). Sakarya Yayıncılık.
  • Anggraeni, D. T., & Kurniawan, I. N. (2012). Self-compassion and satisfaction with life: A preliminary study on Indonesian college students. Jurnal Psikologi Universitas Islam Indonesia, 53, 105–108, doi: 10.7763/IPEDR. 2012. V53. 23
  • Bayar, Ö. (2019). Üniversite öğrencilerinde beden imajı, öz-şefkat, depresif duygulanım ve cinsiyet. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 46(46), 175-190. https://dergipark.org.tr/tr/pub/pauefd/issue/45342/451180
  • Beck, A.T., Guth, D., Steer, R.A., & Ball, R. (1997). Screening for majör depression disorders in medical inpatients with the Beck Depression Inventory for Primary Care. Behav. Res. Ther. 35(8), 785-791. https://doi.org/10.1016/S0005-7967(97)00025-9
  • Beck, A. T., Steer R.A., Brown, G. K. (2000). Manual for the Beck Depression Inventory - Fast Screen for Medical Patients. San Antonio, TX: Psychological APA PsycTests, Corporation. https://doi.org/10.1037/t14984-000
  • Bengtsson, H., Söderström, M., & Terjestam, Y. (2015). The structure and development of dispositional compassion in early adolescence. The Journal of Early Adolescence, 36(6), 840–873. https://doi.org/10.1177/0272431615594461
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., ve Büyüköztürk, Ş. (2021). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik SPSS ve LISREL uygulamaları. 6. Baskı Ankara: Pegem Akademi.
  • Deniz, M. E., Kesici, Ş., & Sümer, A. S. (2008). The validity and reliability of the Turkish version of the SelfCompassion Scale. Social Behavior and Personality, 36(9), 1151-1160. https://psycnet.apa.org/doi/10.2224/sbp.2008.36.9.1151
  • Deniz, M. E., & Sümer, A. S. (2010). Farklı öz-anlayış düzeylerine sahip üniversite öğrencilerinde depresyon, anksiyete ve stresin değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 35(158), doi: 10.2224/sbp.2008.36.9.1151
  • Dinçbaş, İ., Gökkaya, F., & Çıvgın, U. (2023). Lise öğrencilerinin psikolojik belirti ve öz şefkat düzeylerinin okul tükenmişliği ile ilişkisi. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24(44), 249-266. https://dx.doi.org/10.21550/sosbilder.1163818
  • Doğan, T. (2015). Kısa psikolojik sağlamlık ölçeği’nin türkçe uyarlaması:geçerlik ve güvenirlik çalışması. The Journal of Happiness ve Well-Being, 3(1), 93-102, doi: 10.9779/pauefd.451180
  • Ehret, A. M., Joormann, J., & Berking, M. (2015). Examining risk and resilience factors for depression: The role of self-criticism and self-compassion. Cognition and Emotion, 29(8), 1496-1504, doi: 10.1080/02699931.2014.992394
  • Germer, C. K. (2009). The mindful path to self-compassion: Freeing yourself from destructive thoughts and emotions. Hove: Routledge.
  • Gilbert, P. (2010). The compassionate mind: A new approach to life’s challenges. Constable and Robinson.
  • Gilbert, P., & Procter, S. (2006). Compassionate mind training for people with high shame and self-criticism: Overview and pilot study of a group therapy approach. Clinical Psychology and Psychotherapy, 13, 353–379. https://self-compassion.org/wp-content/uploads/publications/Gilbert.Procter.pdf
  • Gürsoy, B. K., ve Akkoyun, A. Z. (2023). Self-Compassion in Depression and Anxiety Disorders. Konuralp Medical Journal, 15(1), 78-85. doi: 10.18521/ktd.1202613
  • Habing, B. (2003). Exploratory factor analysis. https://people.stat.sc.edu/habing/courses/530EFA.pdf. (Erişim Tarihi: 21.07.2024)
  • Hair, J.F.J., Anderson, R.E., Tatham, R.L. ve Black, W.C. (2010). Multivariate data analysis. (Seventh Edition). New Jersey: Printince Hall. https://www.researchgate.net/publication/329217860
  • Inwood, E., ve Ferrari, M. (2018). Mechanisms of change in the relationship between self‐compassion, emotion regulation, and mental health: A systematic review. Applied Psychology: Health and Well‐Being, 10(2), 215-235. doi: 10.1111/aphw.1212
  • İslamoğlu, A.H. ve Alnıaçık, Ü. (2016). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri (SPSS uygulamalı). (5 Baskı). İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Kirkpatrick, K. LeClair (2005). Enhancing Self-Compassion Using a Gestalt Two Chair Intervention (Unpublished doctoral dissertation). University of Texas at Austin. http://hdl.handle.net/2152/1966
  • Köroğlu, E. (2014). Amerikan Psikiyatri Birliği, Ruhsal Bozuklukların Tanısal ve Sayımsal Elkitabı (DMS-5). 5. Baskı. Ankara: Hekimler Yayın Birliği.
  • Kozak, M. (2017). Bilimsel araştırma: tasarım, yazım ve yayım teknikleri. (3. Baskı). Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Leary, M. R., & Kelly, K. M. (2009). Belonging motivation. In M. R. Leary & R. H. Hoyle (Eds.), Handbook of individual differences in social behavior (pp. 400–409). The Guilford Press.
  • Leary, M.R., Tate, E.B., Adams, C.E., Batts Allen, A., ve Hancock, J. (2007). Self-compassion and reactions to unpleasant self-relevant events: The implications of treating oneself kindly. Journal of Personality and Social Psychology, 92, 887–904 doi: 10.1037/0022-3514.92.5.887
  • Lyvers, M., Randhawa, A., ve Thorberg, F. A. (2020). Self-compassion in relation to alexithymia, empathy, and negative mood in young adults. Mindfulness, 11, 1655-1665.
  • Marshall, S. L., Ciarrochi, J., Parker, P. D., ve Sahdra, B. K. (2020). Is self-compassion selfish? The development of self-compassion, empathy, and prosocial behavior in adolescence. Journal of Research on Adolescence, 30, 472–484. https:// doi. org/ 10. 1111/ jora. 12492
  • Meriç, F. (2020). Şefkat korkusu, öz-anlayış ve psikolojik dayanıklılık: Okul öncesi eğitime devam eden çocukların ebeveynleri üzerine bir araştırma. (Yayınlanmamış yükseklisans tezi). Biruni Üniversitesi, İstanbul.
  • Mülazım, Ö. Ç., ve Eldeleklioğlu, J. (2016). What is the role of selfcompassion on subjective happiness and life satisfaction? Journal of Human Sciences, 13(3), 3895–3904. https://doi.org/10.14687/jhs.v13i3.4001.
  • Neff, K. D. (2003a). Self-Compassion: An Alternative Conceptualization of a Healthy Attitude to ward Oneself. Self and Identity, 2 (2), 85-102. https://doi.org/10.1080/15298860309032
  • Neff, K. D. (2003b). The Development and validation of a scale to measure self-compassion. Self and Identity, 2 (3), 223-250. https://doi.org/10.1080/15298860309027
  • Neff, K. D. ve Mc Ghee, P. (2010). Self-compassion and psychological resilience among adolescents and young adults. Self and Identity, 9, 225-240. https://doi.org/10.1080/15298860902979307
  • Neff, K. D., ve Dahm, K. A. (2015). Self-compassion: What it is, what it does, and how it relates to mindfulness. Ostafin B.D., Robinson, M.D., Meier, B.P.(Eds.), Handbook of mindfulness and self-regulation (p. 121–137). Springer Science Business Media. https:// doi.org/10.1007/978-1-4939-2263-5_10
  • Neff, K. D., ve Pommier, E. (2013). The relationship between self-compassion and other-focused concern among college undergraduates, community adults, and practicing meditators. Self and Identity,12(2), 160–176. https:// doi. org/ 10. 1080/ 15298 868. 2011. 649546
  • Neff, K. D., ve Vonk, R. (2009). Self-Compassion versus Global Self-Esteem: Two Different Ways of Relating to Oneself. Journal of Personality, 77, 23-50. https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.2008.00537.x
  • Neff, K., ve Germer, C. (2013). A pilot study and randomized control trial of the mindful self-compassion program. Journal of Clinical Psychology, 69(1), 28–44. https://doi.org/10.1002/jclp.21923
  • Neff, K.D., Kirkpatrick, K.L., ve Rude, S.S. (2007). Selfcompassion and adaptive psychological functioning. Journal of Research in Personality, 41(1); 139–154. doi:10.1016/j.jrp.2006.03.004
  • Özdemir, H. D.(2020). Bağlanma stilleri ile partner şiddeti arasındaki ilişkide öz-anlayışın ve boyun eğici davranışın aracılık rolü. (Yayınlanmamış doktora tezi). Arel Üniversitesi, İstanbul.
  • Özdemir, H. D., ve Dağdeviren, H. N. (2024). Construct validity study of the Turkish Form of the Short Beck Depression Inventory. Euras J Fam Med. 2024;13(2):61-67. https://doi.org/10.33880/ejfm.2024130203
  • Özyeşil, Z. (2011). Üniversite öğrencilerinin öz-anlayış düzeylerinin bilinçli farkındalık kişilik özellikleri ve bazı değişkenler açısından incelenmesi (Yayınlanmamış doktora tezi ). Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Raes, F. (2010). Rumination and worry as mediators of the relation ship between self-compassion, depression and anxiety. Personality and Individual Differences (48), 757-761. https://doi.org/10.1016/j.paid.2010.01.023
  • Raes, F., Pommier, E., Neff, K. D., ve Van Gucht, D. (2011). Construction and factorial validation of a short form of the Self-Compassion Scale. Clinical Psychology ve Psychotherapy. 18, 250-255. https://doi.org/10.1002/cpp.702
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H. and Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-offit measures. Methods of Psychological Research Online, 8 (2), 23-74. http://www.mpr-online.de
  • Seçer, I. (2015). Psikolojik Test Geliştirme ve Uyarlama Süreci. Ankara: Anı yayıncılık.
  • Simon, D., Kriston, L., Loh, A., Spies, C., Scheibler, F., Wills, C. and Harter, M. (2010). Confirmatory factor analysis and recommendations for improvement of the autonomy preference index (API). Health Expectations, 13 (3), 234-243. doi: 10.1111/j.1369-7625.2009.00584.x
  • Sönmez, V., ve G. Alacapınar, F. (2011). Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Stahl, B., & Goldstein, E. (2010). A mindfulness-based stress reduction workbook. Oakland: New Harbinger Publications.
  • Steer, R. A., Cavalieri, T.A., Leonard, D.M., Beck, A.T. (1999). Use of the Beck Depression Inventory for Primary Care to Screen for Major Depression Disorders. Gen. Hosp. Psychiatry, 21: 106-11. https://doi.org/10.1016/S0163-8343(98)00070-X
  • Tabachnick B.G. and Fidell L.S. (2007). Using multivariate istatistik. (Fifth Edition). Boston: Pearson Education. Inc.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2015). Using multivariate statistics. (sixthed). Allyn & Bacon/Pearson Education. 6. Basımdan Çeviri: Mustafa Baloğlu, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
  • Tekinarslan, F. G., ve Sevi Tok, E. S. (2023). Engelli çocuğu olan annelerde öz-şefkat, sosyal destek ve psikolojik dayanıklılığın öznel iyi oluşla ilişkisi. Ayna Klinik Psikoloji Dergisi, 10(1), 145-164. https://doi.org/10.31682/ayna.1145256
  • Tran, M. A. Q., Hà, T. A., Chau, N. N. T., Dang, T. A. N., ve Ngo, V. T. (2023). Mediating effects of self-esteem on the relationship between self-compassion and empathy among Vietnamese university students. Journal of Rational-Emotive ve Cognitive-Behavior Therapy, 41(3), 746-760. https://doi.org/10.1007/s10942-022-00484-w
  • Tuğlu, C., Türe, M., Dağdeviren, N., ve Aktürk, Z. (2007). Birinci Basamak İçin Beck Depresyon Tarama Ölçeği’nin Türkçe çevriminin geçerlik ve güvenirliği. Türkiye Aile Hekimliği Dergisi, 9(3), 117-122.
  • Welp, L. R., ve Brown, C. M. (2014). Self-compassion, empathy, and helping intentions. The Journal of Positive Psychology, 9(1) 54-65. https://doi.org/10.1080/17439760.2013.831465
  • Yıldırım, M., ve Sarı, T. (2018). Öz-Şefkat Ölçeği Kısa Formu’nun Türkçe uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (4), 2502-2517. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2018.18.41844-452171
  • Yılmaztürk Yıldırım, K. (2021). Stresin Etkisini Azaltan Faktörler: Psikolojik Dayanıklılık, Kendilik Değeri, Mizah Duygusu. D. Şarlak (Ed.), Stres ve Stresle Başa Çıkma Yolları içinde, (s. 177-208). Eğitim Yayınevi, Konya

Examining the Reliability and Validity of the Brief Self-Compassion Scale in Adults

Year 2025, Volume: 62 Issue: 62, 299 - 317, 22.07.2025
https://doi.org/10.15285/maruaebd.1597111

Abstract

To analyse the validity and reliability of the Brief Self-Compassion Scale in the adult population and to introduce the scale to the literature. For this descriptive and cross-sectional scale adaptation study, data were collected by Google form with extensions sent via e-mail and/or whatsApp. Permission was obtained from Trakya University Ethics Committee for the study. While descriptive analyses were used in the evaluation, the existing relationships were examined by correlation analysis. The data were evaluated by using SSPS 22.0 and LISREL 8.80 programmes. For linguistic equivalence of the scale, r =. 87; p <. 001, and in the test-retest r =. 94; p <. 001. It was determined that all the goodness of fith values of the scale were in a good fit in the confirmatory factor analysis. In the correlation performed for criterion-related validity study of the scale, a negative correlation was observed between self-compassion and depression r = .57; p< .001 and self-compassion and psychological resiliency r =. 62; p <.001. A criterion-referenced validity study was used to assess the relationships between self-compassion, psychological resilience and depression in the current study. Self-compassion, depression, and psychological resilience were statistically correlated. The findings of reliability and validity studies with Turkish adult sample indicated that Brief Self-Compassion Scale has good psychometric characteristics. It is thought that since the application period of the scale will be shorter compared to the long version, its practical use will increase and the use of the Brief Self-Compassion Scale in studies will provide the opportunity to work on more variables. The significance of the researchThis study is significant for the validity and reliability study of the Brief Self-Compassion Scale for Turkish adults in terms of it being conducted in an extensive and systematic way.

Project Number

YOK

References

  • Alibekiroğlu, P. B., Akbaş, T., Ateş, F. B. & Kırdök, O. (2018). Üniversite öğrencilerinde yaşam doyumu ile psikolojik sağlamlık arasındaki ilişkide öz anlayışın aracı Etkisi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 27(2), 1-17. https://dergipark.org.tr/tr/pub/cusosbil/issue/39773/471215
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. & Yıldırım, E. (2012). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri SPSS uygulamalı. (7. Baskı). Sakarya Yayıncılık.
  • Anggraeni, D. T., & Kurniawan, I. N. (2012). Self-compassion and satisfaction with life: A preliminary study on Indonesian college students. Jurnal Psikologi Universitas Islam Indonesia, 53, 105–108, doi: 10.7763/IPEDR. 2012. V53. 23
  • Bayar, Ö. (2019). Üniversite öğrencilerinde beden imajı, öz-şefkat, depresif duygulanım ve cinsiyet. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 46(46), 175-190. https://dergipark.org.tr/tr/pub/pauefd/issue/45342/451180
  • Beck, A.T., Guth, D., Steer, R.A., & Ball, R. (1997). Screening for majör depression disorders in medical inpatients with the Beck Depression Inventory for Primary Care. Behav. Res. Ther. 35(8), 785-791. https://doi.org/10.1016/S0005-7967(97)00025-9
  • Beck, A. T., Steer R.A., Brown, G. K. (2000). Manual for the Beck Depression Inventory - Fast Screen for Medical Patients. San Antonio, TX: Psychological APA PsycTests, Corporation. https://doi.org/10.1037/t14984-000
  • Bengtsson, H., Söderström, M., & Terjestam, Y. (2015). The structure and development of dispositional compassion in early adolescence. The Journal of Early Adolescence, 36(6), 840–873. https://doi.org/10.1177/0272431615594461
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., ve Büyüköztürk, Ş. (2021). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik SPSS ve LISREL uygulamaları. 6. Baskı Ankara: Pegem Akademi.
  • Deniz, M. E., Kesici, Ş., & Sümer, A. S. (2008). The validity and reliability of the Turkish version of the SelfCompassion Scale. Social Behavior and Personality, 36(9), 1151-1160. https://psycnet.apa.org/doi/10.2224/sbp.2008.36.9.1151
  • Deniz, M. E., & Sümer, A. S. (2010). Farklı öz-anlayış düzeylerine sahip üniversite öğrencilerinde depresyon, anksiyete ve stresin değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 35(158), doi: 10.2224/sbp.2008.36.9.1151
  • Dinçbaş, İ., Gökkaya, F., & Çıvgın, U. (2023). Lise öğrencilerinin psikolojik belirti ve öz şefkat düzeylerinin okul tükenmişliği ile ilişkisi. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24(44), 249-266. https://dx.doi.org/10.21550/sosbilder.1163818
  • Doğan, T. (2015). Kısa psikolojik sağlamlık ölçeği’nin türkçe uyarlaması:geçerlik ve güvenirlik çalışması. The Journal of Happiness ve Well-Being, 3(1), 93-102, doi: 10.9779/pauefd.451180
  • Ehret, A. M., Joormann, J., & Berking, M. (2015). Examining risk and resilience factors for depression: The role of self-criticism and self-compassion. Cognition and Emotion, 29(8), 1496-1504, doi: 10.1080/02699931.2014.992394
  • Germer, C. K. (2009). The mindful path to self-compassion: Freeing yourself from destructive thoughts and emotions. Hove: Routledge.
  • Gilbert, P. (2010). The compassionate mind: A new approach to life’s challenges. Constable and Robinson.
  • Gilbert, P., & Procter, S. (2006). Compassionate mind training for people with high shame and self-criticism: Overview and pilot study of a group therapy approach. Clinical Psychology and Psychotherapy, 13, 353–379. https://self-compassion.org/wp-content/uploads/publications/Gilbert.Procter.pdf
  • Gürsoy, B. K., ve Akkoyun, A. Z. (2023). Self-Compassion in Depression and Anxiety Disorders. Konuralp Medical Journal, 15(1), 78-85. doi: 10.18521/ktd.1202613
  • Habing, B. (2003). Exploratory factor analysis. https://people.stat.sc.edu/habing/courses/530EFA.pdf. (Erişim Tarihi: 21.07.2024)
  • Hair, J.F.J., Anderson, R.E., Tatham, R.L. ve Black, W.C. (2010). Multivariate data analysis. (Seventh Edition). New Jersey: Printince Hall. https://www.researchgate.net/publication/329217860
  • Inwood, E., ve Ferrari, M. (2018). Mechanisms of change in the relationship between self‐compassion, emotion regulation, and mental health: A systematic review. Applied Psychology: Health and Well‐Being, 10(2), 215-235. doi: 10.1111/aphw.1212
  • İslamoğlu, A.H. ve Alnıaçık, Ü. (2016). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri (SPSS uygulamalı). (5 Baskı). İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Kirkpatrick, K. LeClair (2005). Enhancing Self-Compassion Using a Gestalt Two Chair Intervention (Unpublished doctoral dissertation). University of Texas at Austin. http://hdl.handle.net/2152/1966
  • Köroğlu, E. (2014). Amerikan Psikiyatri Birliği, Ruhsal Bozuklukların Tanısal ve Sayımsal Elkitabı (DMS-5). 5. Baskı. Ankara: Hekimler Yayın Birliği.
  • Kozak, M. (2017). Bilimsel araştırma: tasarım, yazım ve yayım teknikleri. (3. Baskı). Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Leary, M. R., & Kelly, K. M. (2009). Belonging motivation. In M. R. Leary & R. H. Hoyle (Eds.), Handbook of individual differences in social behavior (pp. 400–409). The Guilford Press.
  • Leary, M.R., Tate, E.B., Adams, C.E., Batts Allen, A., ve Hancock, J. (2007). Self-compassion and reactions to unpleasant self-relevant events: The implications of treating oneself kindly. Journal of Personality and Social Psychology, 92, 887–904 doi: 10.1037/0022-3514.92.5.887
  • Lyvers, M., Randhawa, A., ve Thorberg, F. A. (2020). Self-compassion in relation to alexithymia, empathy, and negative mood in young adults. Mindfulness, 11, 1655-1665.
  • Marshall, S. L., Ciarrochi, J., Parker, P. D., ve Sahdra, B. K. (2020). Is self-compassion selfish? The development of self-compassion, empathy, and prosocial behavior in adolescence. Journal of Research on Adolescence, 30, 472–484. https:// doi. org/ 10. 1111/ jora. 12492
  • Meriç, F. (2020). Şefkat korkusu, öz-anlayış ve psikolojik dayanıklılık: Okul öncesi eğitime devam eden çocukların ebeveynleri üzerine bir araştırma. (Yayınlanmamış yükseklisans tezi). Biruni Üniversitesi, İstanbul.
  • Mülazım, Ö. Ç., ve Eldeleklioğlu, J. (2016). What is the role of selfcompassion on subjective happiness and life satisfaction? Journal of Human Sciences, 13(3), 3895–3904. https://doi.org/10.14687/jhs.v13i3.4001.
  • Neff, K. D. (2003a). Self-Compassion: An Alternative Conceptualization of a Healthy Attitude to ward Oneself. Self and Identity, 2 (2), 85-102. https://doi.org/10.1080/15298860309032
  • Neff, K. D. (2003b). The Development and validation of a scale to measure self-compassion. Self and Identity, 2 (3), 223-250. https://doi.org/10.1080/15298860309027
  • Neff, K. D. ve Mc Ghee, P. (2010). Self-compassion and psychological resilience among adolescents and young adults. Self and Identity, 9, 225-240. https://doi.org/10.1080/15298860902979307
  • Neff, K. D., ve Dahm, K. A. (2015). Self-compassion: What it is, what it does, and how it relates to mindfulness. Ostafin B.D., Robinson, M.D., Meier, B.P.(Eds.), Handbook of mindfulness and self-regulation (p. 121–137). Springer Science Business Media. https:// doi.org/10.1007/978-1-4939-2263-5_10
  • Neff, K. D., ve Pommier, E. (2013). The relationship between self-compassion and other-focused concern among college undergraduates, community adults, and practicing meditators. Self and Identity,12(2), 160–176. https:// doi. org/ 10. 1080/ 15298 868. 2011. 649546
  • Neff, K. D., ve Vonk, R. (2009). Self-Compassion versus Global Self-Esteem: Two Different Ways of Relating to Oneself. Journal of Personality, 77, 23-50. https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.2008.00537.x
  • Neff, K., ve Germer, C. (2013). A pilot study and randomized control trial of the mindful self-compassion program. Journal of Clinical Psychology, 69(1), 28–44. https://doi.org/10.1002/jclp.21923
  • Neff, K.D., Kirkpatrick, K.L., ve Rude, S.S. (2007). Selfcompassion and adaptive psychological functioning. Journal of Research in Personality, 41(1); 139–154. doi:10.1016/j.jrp.2006.03.004
  • Özdemir, H. D.(2020). Bağlanma stilleri ile partner şiddeti arasındaki ilişkide öz-anlayışın ve boyun eğici davranışın aracılık rolü. (Yayınlanmamış doktora tezi). Arel Üniversitesi, İstanbul.
  • Özdemir, H. D., ve Dağdeviren, H. N. (2024). Construct validity study of the Turkish Form of the Short Beck Depression Inventory. Euras J Fam Med. 2024;13(2):61-67. https://doi.org/10.33880/ejfm.2024130203
  • Özyeşil, Z. (2011). Üniversite öğrencilerinin öz-anlayış düzeylerinin bilinçli farkındalık kişilik özellikleri ve bazı değişkenler açısından incelenmesi (Yayınlanmamış doktora tezi ). Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Raes, F. (2010). Rumination and worry as mediators of the relation ship between self-compassion, depression and anxiety. Personality and Individual Differences (48), 757-761. https://doi.org/10.1016/j.paid.2010.01.023
  • Raes, F., Pommier, E., Neff, K. D., ve Van Gucht, D. (2011). Construction and factorial validation of a short form of the Self-Compassion Scale. Clinical Psychology ve Psychotherapy. 18, 250-255. https://doi.org/10.1002/cpp.702
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H. and Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-offit measures. Methods of Psychological Research Online, 8 (2), 23-74. http://www.mpr-online.de
  • Seçer, I. (2015). Psikolojik Test Geliştirme ve Uyarlama Süreci. Ankara: Anı yayıncılık.
  • Simon, D., Kriston, L., Loh, A., Spies, C., Scheibler, F., Wills, C. and Harter, M. (2010). Confirmatory factor analysis and recommendations for improvement of the autonomy preference index (API). Health Expectations, 13 (3), 234-243. doi: 10.1111/j.1369-7625.2009.00584.x
  • Sönmez, V., ve G. Alacapınar, F. (2011). Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Stahl, B., & Goldstein, E. (2010). A mindfulness-based stress reduction workbook. Oakland: New Harbinger Publications.
  • Steer, R. A., Cavalieri, T.A., Leonard, D.M., Beck, A.T. (1999). Use of the Beck Depression Inventory for Primary Care to Screen for Major Depression Disorders. Gen. Hosp. Psychiatry, 21: 106-11. https://doi.org/10.1016/S0163-8343(98)00070-X
  • Tabachnick B.G. and Fidell L.S. (2007). Using multivariate istatistik. (Fifth Edition). Boston: Pearson Education. Inc.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2015). Using multivariate statistics. (sixthed). Allyn & Bacon/Pearson Education. 6. Basımdan Çeviri: Mustafa Baloğlu, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
  • Tekinarslan, F. G., ve Sevi Tok, E. S. (2023). Engelli çocuğu olan annelerde öz-şefkat, sosyal destek ve psikolojik dayanıklılığın öznel iyi oluşla ilişkisi. Ayna Klinik Psikoloji Dergisi, 10(1), 145-164. https://doi.org/10.31682/ayna.1145256
  • Tran, M. A. Q., Hà, T. A., Chau, N. N. T., Dang, T. A. N., ve Ngo, V. T. (2023). Mediating effects of self-esteem on the relationship between self-compassion and empathy among Vietnamese university students. Journal of Rational-Emotive ve Cognitive-Behavior Therapy, 41(3), 746-760. https://doi.org/10.1007/s10942-022-00484-w
  • Tuğlu, C., Türe, M., Dağdeviren, N., ve Aktürk, Z. (2007). Birinci Basamak İçin Beck Depresyon Tarama Ölçeği’nin Türkçe çevriminin geçerlik ve güvenirliği. Türkiye Aile Hekimliği Dergisi, 9(3), 117-122.
  • Welp, L. R., ve Brown, C. M. (2014). Self-compassion, empathy, and helping intentions. The Journal of Positive Psychology, 9(1) 54-65. https://doi.org/10.1080/17439760.2013.831465
  • Yıldırım, M., ve Sarı, T. (2018). Öz-Şefkat Ölçeği Kısa Formu’nun Türkçe uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (4), 2502-2517. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2018.18.41844-452171
  • Yılmaztürk Yıldırım, K. (2021). Stresin Etkisini Azaltan Faktörler: Psikolojik Dayanıklılık, Kendilik Değeri, Mizah Duygusu. D. Şarlak (Ed.), Stres ve Stresle Başa Çıkma Yolları içinde, (s. 177-208). Eğitim Yayınevi, Konya
There are 57 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Scale Development
Journal Section Research Article
Authors

Hatice Deniz Özdemir 0000-0003-3468-2065

M. Engin Deniz 0000-0002-7930-3121

Project Number YOK
Early Pub Date June 25, 2025
Publication Date July 22, 2025
Submission Date December 17, 2024
Acceptance Date June 12, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 62 Issue: 62

Cite

APA Özdemir, H. D., & Deniz, M. E. (2025). Kısa Öz-Anlayış Ölçeği’nin Yetişkinlerde Geçerlik ve Güvenirliğinin İncelenmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 62(62), 299-317. https://doi.org/10.15285/maruaebd.1597111