Bu çalışmada, geliştirilen
Tamamlayıcı Ölçme ve Değerlendirme Gelişim Programı (TÖDGP) 'nın coğrafya
öğretmen adaylarının tamamlayıcı ölçme ve değerlendirme yeterlik algısı üzerine
etkisini ortaya koymak amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Necmettin
Erbakan Üniversitesi, Coğrafya Öğretmenliği Programında öğrenim gören 36
öğretmen adayı oluşturmuştur. Araştırmada nicel araştırma deseninin odak, nitel
araştırma deseninin ise destekleyici olarak alındığı karma model kullanılmıştır.
Araştırmanın nicel boyutu, ön test-son test kontrol gruplu deneysel desen ile
nitel boyutu odak grup görüşmeleriyle yürütülmüştür. Deney ve kontrol
gruplarında yer alan coğrafya öğretmen adaylarına ön test olarak, Tamamlayıcı
Ölçme ve Değerlendirme Aracını Seçme Yeterlik Algısı Ölçeği (TÖDASYAÖ),
Tamamlayıcı Ölçme ve Değerlendirme Aracını Uygulama Yeterlik Algısı Ölçeği
(TÖDAUYAÖ) ve Tamamlayıcı Ölçme ve Değerlendirme Aracını Değerlendirme Yeterlik
Algısı Ölçeği (TÖDADYAÖ) uygulanmış, gruplar arasında TÖDASYAÖ, TÖDAUYAÖ,
TÖDADYAÖ ön test puanlarına göre anlamlı fark olmadığı (p>.05) görülmüştür. Daha sonra deney grubuna sekiz
oturum süren TÖDGP uygulanmıştır. TÖDGP sonunda, deney ve kontrol gruplarına son
test olarak TÖDASYAÖ, TÖDAUYAÖ ve TÖDADYAÖ tekrar uygulanmış ve elde edilen
nicel veriler SPSS 14.00 programıyla analiz edilmiştir. Araştırmanın odak grup görüşmelerinden elde
edilen nitel veriler betimsel analiz yöntemiyle çözümlenmiştir. Araştırmanın sonucunda,
elde edilen nicel ve nitel verilere göre TÖDGP’nın öğretmen adaylarının
tamamlayıcı ölçme ve değerlendirme yeterlik algılarını olumlu yönde etkilediği
tespit edilmiştir.
Coğrafya dersi tamamlayıcı ölçme ve değerlendirme gelişim programı tamamlayıcı ölçme ve değerlendirme coğrafya öğretmen adayı yeterlik algısı
In this research, it was aimed to reveal Complementary Measurement and
Evaluation Development Program's effect (CMEDP) on geography pre-service teachers'
competency perception for complementary measurement and evaluation. Research's
study group consists of 36 pre-service teachers of Necmettin Erbakan
University, Geography Teaching Program. In
the study, the mixed model, in which the quantitative research design was the
focus and the qualitative research design was taken as a supportive model, was
used. The quantitative dimension of the study was carried out through focus
group interviews with experimental design and qualitative dimension with
pretest-posttest control group. Scale of Competency Perception for Selecting
Complementary Measurement and Evaluation Tool (SCPSCMET), Scale of Competency
Perception for Implementing Complementary Measurement and Evaluation Tool (SCPICMET),
Scale of Competency Perception for Evaluating Complementary Measurement and
Evaluation Tool (SCPECMET) were applied as pre-test to geography pre-service
teachers in both groups. There was no significant difference (p> .05)
between the groups in terms of pre-test scores of SCPSCMET, SCPICMET, SCPECMET. Then TÖDGP was
applied to the experimental group with eight sessions. At the end of the CMEDP, SCPSCMET, SCPICMET,
SCPECMET were re-applied to the experimental and control groups and the
obtained quantitative data were analyzed with the SPSS 14.00 program.
Qualitative data obtained from the focus group interviews of the research were
analyzed by descriptive analysis method. As a result of the research, it was determined
that CMEDP had positive effects on teachers' complementary assessment and
evaluation qualification perceptions according to the quantitative and
qualitative data obtained.
Geography course complementary measurement and evaluation development program complementary measurement and evaluation geography pre-service teachers competency perception
Subjects | Human Geography |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | January 29, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Issue: 35 |