BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2011, Sayı: 23, 213 - 233, 27.09.2013

Öz

-

Kaynakça

  • Andrade, H. G. Teaching With Rubrics. College Teaching. Winter 2005; 53, 1. Bassey, M. 1999. Case Study Research in Educational Settings. Buckingham &Philadelphia: Open University Press. USA
  • Bohlin, S. L. 2000. Effectiveness of Instruction in Rubric Use in Improving Fourth Grade Students’ Science Open-Response Outcomes. A Thesis for the Degree of Doctor of Education in Educational Leadership University of Massachusetts Lowell.
  • Burch, C.B. 1997, Creating a Two-Tiered Portfolio Rubric. English Journal.;86 (1)
  • Cole, J. R. 1999, The Effect of Scoring Guides on Student Motivation and Performance. University of Northern Colorado. A Thesis fort he Degree of Doctor of Philosophy. Çepni, S (2001) Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. Erol Ofset: Trabzon. Dornisch, M. M., Mc Loughlin, A. S. 2006; Limitations of Web-based Rubric Resources: Adressing the Challenges. Practical Assessment, Research & Evaluation. 11(3).
  • Eppink, J. A. 2002; Student-created Rubrics: An İdea That Works. Teaching Music. 9(4).
  • Eyster, L. S. A Comprehensive Rubric. The Science Teacher. 1997; 64 (9).
  • Gallo, A.M. 2004; 5 Simple Steps to Designing a Rubric Strategres 17 (5)
  • Graf, D. 2004; Rubrics: Score On Efor the Instructor and On efor the Student. Distance Learning. 1(4).
  • Linn, R. L., Gronlund, N. E. 1995. Measurement and Assessment in Teaching. Prentice Hall. USA
  • Lund, . Creating Rubrics for NCATE Reports. Journal of Physical Education, Recreation &Dance. 2006; 77(3).
  • Martinez, K. 1997. The Effect of A Rubric On Evaluating And Improving Student Writing. Caldwell College. A Thesis of Masters in Arts.
  • Mc Collister, S. Developing Criteria Rubrics in the Art Classrom. Art Education. 2002; 55 (4)
  • Mertler, C. A. 2001, Designing Scoring Rubrics for Your Classroom. Practical Assessment, Research & Evaluation.; 7(25).
  • Mitchell, A.A. 2006; İntroduction to Rubrics: An Assessment Tool to Save Grading Time, Convey Effective Feedback and Promote Student Learning. Journal of College Student Development. 47 (3)

SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE RUBRİKLERİN ETKİLİ KULLANIMI

Yıl 2011, Sayı: 23, 213 - 233, 27.09.2013

Öz

Rubrik, öğrencilerin çalışmalarını ölçmek için kullanılan özgün bir
değerlendirme aracıdır. Öğrencilerin performanslarını tek bir puanla
değerlendirmektense bir ölçüt silsilesiyle değerlendirmeyi amaçlayan bir
puanlama rehberidir. Bir rubrik, ödeve/ürünü oluşturmaya başlamadan önce
hem öğrenciler hem de öğretmenler için çalışmanın açıklanması ve
değerlendirilme ölçütleri ile ilgili bilgi veren bir çalışma rehberidir. Bu
bağlamda bu araştırmada sosyal bilgiler derslerinde rubriklerin kullanımının
etkililiği araştırılmaktadır. Bu etkililiği belirlemek amacıyla ön test ve son test
karşılaştırmalarının yapıldığı yarı deneysel yöntem kullanılmıştır. Sonuç olarak
elde edilen bulgular sosyal bilgiler dersinde rubriklerin etkili bir değerlendirme
aracı olduğunu göstermiştir.

Kaynakça

  • Andrade, H. G. Teaching With Rubrics. College Teaching. Winter 2005; 53, 1. Bassey, M. 1999. Case Study Research in Educational Settings. Buckingham &Philadelphia: Open University Press. USA
  • Bohlin, S. L. 2000. Effectiveness of Instruction in Rubric Use in Improving Fourth Grade Students’ Science Open-Response Outcomes. A Thesis for the Degree of Doctor of Education in Educational Leadership University of Massachusetts Lowell.
  • Burch, C.B. 1997, Creating a Two-Tiered Portfolio Rubric. English Journal.;86 (1)
  • Cole, J. R. 1999, The Effect of Scoring Guides on Student Motivation and Performance. University of Northern Colorado. A Thesis fort he Degree of Doctor of Philosophy. Çepni, S (2001) Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. Erol Ofset: Trabzon. Dornisch, M. M., Mc Loughlin, A. S. 2006; Limitations of Web-based Rubric Resources: Adressing the Challenges. Practical Assessment, Research & Evaluation. 11(3).
  • Eppink, J. A. 2002; Student-created Rubrics: An İdea That Works. Teaching Music. 9(4).
  • Eyster, L. S. A Comprehensive Rubric. The Science Teacher. 1997; 64 (9).
  • Gallo, A.M. 2004; 5 Simple Steps to Designing a Rubric Strategres 17 (5)
  • Graf, D. 2004; Rubrics: Score On Efor the Instructor and On efor the Student. Distance Learning. 1(4).
  • Linn, R. L., Gronlund, N. E. 1995. Measurement and Assessment in Teaching. Prentice Hall. USA
  • Lund, . Creating Rubrics for NCATE Reports. Journal of Physical Education, Recreation &Dance. 2006; 77(3).
  • Martinez, K. 1997. The Effect of A Rubric On Evaluating And Improving Student Writing. Caldwell College. A Thesis of Masters in Arts.
  • Mc Collister, S. Developing Criteria Rubrics in the Art Classrom. Art Education. 2002; 55 (4)
  • Mertler, C. A. 2001, Designing Scoring Rubrics for Your Classroom. Practical Assessment, Research & Evaluation.; 7(25).
  • Mitchell, A.A. 2006; İntroduction to Rubrics: An Assessment Tool to Save Grading Time, Convey Effective Feedback and Promote Student Learning. Journal of College Student Development. 47 (3)
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gül Tuncel Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 27 Eylül 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Sayı: 23

Kaynak Göster

APA Tuncel, G. (2013). SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE RUBRİKLERİN ETKİLİ KULLANIMI. Marmara Coğrafya Dergisi(23), 213-233.
AMA Tuncel G. SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE RUBRİKLERİN ETKİLİ KULLANIMI. Marmara Coğrafya Dergisi. Ekim 2013;(23):213-233.
Chicago Tuncel, Gül. “SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE RUBRİKLERİN ETKİLİ KULLANIMI”. Marmara Coğrafya Dergisi, sy. 23 (Ekim 2013): 213-33.
EndNote Tuncel G (01 Ekim 2013) SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE RUBRİKLERİN ETKİLİ KULLANIMI. Marmara Coğrafya Dergisi 23 213–233.
IEEE G. Tuncel, “SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE RUBRİKLERİN ETKİLİ KULLANIMI”, Marmara Coğrafya Dergisi, sy. 23, ss. 213–233, Ekim 2013.
ISNAD Tuncel, Gül. “SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE RUBRİKLERİN ETKİLİ KULLANIMI”. Marmara Coğrafya Dergisi 23 (Ekim 2013), 213-233.
JAMA Tuncel G. SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE RUBRİKLERİN ETKİLİ KULLANIMI. Marmara Coğrafya Dergisi. 2013;:213–233.
MLA Tuncel, Gül. “SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE RUBRİKLERİN ETKİLİ KULLANIMI”. Marmara Coğrafya Dergisi, sy. 23, 2013, ss. 213-3.
Vancouver Tuncel G. SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE RUBRİKLERİN ETKİLİ KULLANIMI. Marmara Coğrafya Dergisi. 2013(23):213-3.