In this study the effects of “Problem-Based Learning” on students’ success in the teaching the topic of “population features and movements at the 10th grade students in geography lessons were investigated. The study was administered to the 40 students, at the 10th grade students studying at Bucak Anatolian High School in Bucak/Burdur. To make sure the control and experimental groups were it was seen that the groups shared similar academic success. Problem based learning was applied to test group, traditional method was applied to control group. Before the application, the attitude scale and the achievement test was applied to the groups as a pre-test. After the application attitude scale and the achievement test was reapplied in order to consider retention levels of the students. The study carries on for four weeks. The data was analyzed by SPSS 15.0 version. To evaluate the significance of difference between the groups T-test was used. The significance difference was 0.05. According to the results received, problem based learning affects student’s attitude and success level in a geography teaching.
Bu araştırma ortaöğretim 10. sınıf öğrencilerinin coğrafya dersinde,
“Türkiye’nin Nüfus Özellikleri ve Nüfus Hareketleri” konusunu öğrenmelerinde
probleme dayalı öğrenme yaklaşımının öğrenci başarısına, derse ilişkin tutum
ve motivasyonuna etkisi incelenmiştir.
Araştırmanın evrenini Burdur ili Bucak ilçesi Bucak Anadolu Lisesinin
10. sınıfında okuyan 40 öğrenci oluşturmaktadır.
Araştırmada deney kontrol gruplarının eşitliğini belirlemek için bilgi
düzeyleri birbirlerine yakın olan, aynı alanda eğitim alan sınıflar belirlenmiştir.
Deney grubuna probleme dayalı öğrenme, kontrol grubuna geleneksel öğrenme
uygulanmıştır. Uygulamadan önce gruplara ön-test olarak tutum ölçeği ve
hazırlanan başarı testi verilmiştir. Uygulama bitiminde gruplara tutum ölçeği
ve başarı testi son-test olarak uygulanmıştır. Çalışma dört hafta süresince
devam etmiştir.
Elde edilen verilerin istatistiksel çözümlemelerinde SPSS 15.0
programından yararlanılmış ve grupların başarı düzeyleri arasında anlamlı bir
fark olup olmadığı T testi ile kontrol edilmiştir. Araştırmada anlamlılık düzeyi
0.05 olarak kabul edilmiştir.
Elde edilen bulgular sonucunda coğrafya öğretiminde probleme dayalı
öğrenme yönteminin öğrencinin tutum ve başarı düzeyini geleneksel yönteme
göre anlamlı derecede olumlu yönde etkilediği görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | October 4, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Issue: 28 |