Aim of this study is to determine of the student perceptions regarding contribution of visual material preparing in order to reinforce of the generation and evolution process of the fundamental landforms in the content of Geomorphology courses. The research realized with 75 students who studied in the 3rd grade (5th semester) undergraduate program of Geography Department of Karabük University within the 2013-2014 academic year. Materials that were prepared by the students were exhibited at the end of the semester. After the exhibition, a form questionnaire that occurs from open-ended questions was performed to the students towards to assess if there is any contribution for supporting their knowledge by simulating some of landforms that they learnt through triennial Geomorphology education. The answers were recorded, summarized by using descriptive analysis technique, illustrated in tables, and interpreted. According to the findings, students stated that three-dimensional material development was very beneficial for Geomorphology education, it made their knowledge permanent through learning by doing and living, their creativity and handcraft improved, the exhibition motivated them, they felt that they carried out one each Geographer identity. Besides, they explained that they aspired for preparing more different materials, and they recommended regarding to this practice could be done for all Physical Geography courses
Geography department geomorphology education visual material development
Bu araştırmanın amacı; Jeomorfoloji derslerinin içeriğindeki temel
yerşekillerinin oluşum ve gelişim sürecinin pekiştirilmesinde görsel materyal
hazırlamanın katkısına ilişkin öğrenci görüşlerinin belirlenmesidir. Araştırma,
Karabük Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Coğrafya Bölümü Lisans
Programı’nda 2013-2014 öğretim yılında 3. sınıfa (5. yarıyıl) devam eden 75
öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Katılımcı öğrenciler tarafından hazırlanan üç
boyutlu görseller dönem sonunda sergilenmiştir. Serginin ardından öğrencilere,
üç yıllık Jeomorfoloji eğitimleri sırasında öğrendikleri bazı yerşekillerini
görselleştirmenin, bilgilerini desteklemeye katkısı olup olmadığını
değerlendirmelerine yönelik 8 açık uçlu sorudan oluşan bir form uygulanmıştır.
Değerlendirme formuna verilen yanıtlar kaydedilmiş, betimsel analiz tekniği
kullanılarak özetlenmiş, tablolaştırılmış ve yorumlanmıştır. Elde edilen
bulgulara göre; öğrenciler üç boyutlu materyal geliştirmenin Jeomorfoloji
eğitiminde son derece yararlı olduğunu, yaparak ve yaşayarak öğrenmenin
bilgileri kalıcı hale getirdiğini, yaratıcılıklarının ve el becerilerinin geliştiğini,
serginin kendilerini motive ettiğini, ziyaretçilere çalışmalarını tanıtırken birer
Coğrafyacı kimliği taşıdıklarını hissettiklerini belirtmişlerdir. Bunun yanı sıra,
daha farklı ürünler hazırlamak için heveslendiklerini açıklamış ve bu
uygulamanın özellikle bütün Fiziki Coğrafya derslerinde yapılması yönünde
öneri getirmişlerdir.
Coğrafya bölümü jeomorfoloji eğitimi görsel materyal geliştirme
Birincil Dil | tr; |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Ocak 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Sayı: 31 |