BibTex RIS Cite

ENGELLİ BİREYLERİN İSTİHDAMINA YÖNELİK BİR VAKA ÇALIŞMASI: “ENGELSİZ EĞİTİM” - A CASE STUDY TO THE EMPLOYMENT OF DISABLED PEOPLE: “EDUCATION WITHOUT OBSTACLES”

Year 2011, Volume: 9 Issue: 36, 1 - 8, 16.11.2012

Abstract

Özet:

Ülkemizde resmi rakamlara göre dokuz milyon engelli
yaşamaktadır. Engelli bireylerin sosyal hayatta karşılaştıkları
sorunların yanı sıra eğitim ve istihdama yönelik sorunlarının
da olduğu bir gerçektir. Engelli bireylerin gerek fiziki koşullar
gerekse eğitim sisteminden kaynaklanan nedenlerden dolayı
yeterli eğitim alamamaları, onların arzu ettikleri işlere
kavuşmalarını engelleyen nedenlerden biridir. Bu çalışmada;
bir vakıf üniversitesi, bir sivil toplum kuruluşu ve istihdam
konusunda yetkili devlet kurumu işbirliğiyle uygulanmış
“Engelsiz Eğitim” projesi vaka analizi yöntemiyle irdelenmiş
ve ileride bu alanda çalışma yapacak diğer kurumlara bir
model oluşturabilmesi için yöntem ve sonuçların ortaya
konması amaçlanmıştır. Araştırma keşifseldir, derinlemesine
mülakat ve uzman görüşleri ile veri toplanmıştır. Sonuçlar;
engellilerin eğitim ve istihdamına yönelik olarak; engelli
ihtiyaçları, istekleri ve yetkinliklerine dayalı testler, bilimsel
yaklaşım ve akademisyenlerin eğitmen olduğu bir programın
önemini vurgulamaktadır.

Abstract:

According to official figures nine million physically
challenged people live in Turkey. They face not only social
problems but also educational and employment difficulties.
Major obstacles that prevent physically challenged individuals
from being employed are their lack of sufficient education due
to physical conditions and other problems of education system.
In this study which was carried out by a private university, a
non-governmental organization and an authorized government
organization, the issue is examined through case study
method; and it aims to introduce the methods and results as a
model for future research. The study is exploratory and in
qualitative nature, interviews and expert opinions are collected
as primary data. The results emphasize the importance of a
program for the education and employment of physically
challenged individuals involving a scientific approach,
academics as trainers and the tests based on the abilities, needs
and objectives of physically challenged people.

Year 2011, Volume: 9 Issue: 36, 1 - 8, 16.11.2012

Abstract

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Eski Sayılar
Authors

İnci Zaim Gökbay

Ahu Ergen

Nesrin Özdemir This is me

Publication Date November 16, 2012
Published in Issue Year 2011 Volume: 9 Issue: 36

Cite

APA Zaim Gökbay, İ., Ergen, A., & Özdemir, N. (2012). ENGELLİ BİREYLERİN İSTİHDAMINA YÖNELİK BİR VAKA ÇALIŞMASI: “ENGELSİZ EĞİTİM” - A CASE STUDY TO THE EMPLOYMENT OF DISABLED PEOPLE: “EDUCATION WITHOUT OBSTACLES”. Öneri Dergisi, 9(36), 1-8. https://doi.org/10.14783/od.v9i36.1012000258

15795

This web is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Öneri

Marmara UniversityInstitute of Social Sciences

Göztepe Kampüsü Enstitüler Binası Kat:5 34722  Kadıköy/İstanbul

e-ISSN: 2147-5377