Loading [a11y]/accessibility-menu.js
BibTex RIS Cite

A RESEARCH ON ACCOUNTING STANDARDS EDUCATION IN THE STATE UNIVERSITY GRADUATE PROGRAM IN TURKEY

Year 2015, Volume: 11 Issue: 44, 121 - 145, 30.09.2015
https://doi.org/10.14783/od.v11i44.5000080007

Abstract

Abstract

Along with international trade relations and capital flows increase, financial statements users’ need for information related businesses has increased in accurate, reliable, transparent and comparable. In order to meet the growing needs of financial statement users financial information, have become necessary to use a common language related with financial reporting, for this purpose the International Accounting / Financial Reporting Standards have been published. In line with developments in the world, to meet this need in our country, published Turkish Accounting / Financial Reporting Standards has affected all financial statements. This change experienced in the financial statements has affected academic life, increased the need for arranging courses in the accounting education in universities to adapt to these changes. For this purpose take place courses related accounting standards has become a necessity in accounting training programs.

In this study, aimed to investigate the given level of courses related to the accounting standards in undergraduate education at state universities in Turkey, and course contents compliance with the Turkey Accounting / Financial Reporting Standards. Within this scope, targeted to establish course content to eliminate the deficiencies identified in the accounting standards education in the relevant degree pro- grams at universities. 

TÜRKİYE’DEKİ DEVLET ÜNİVERSİTELERİNİN LİSANS PROGRAMLARINDAKİ MUHASEBE STANDARTLARI EĞİTİMİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Year 2015, Volume: 11 Issue: 44, 121 - 145, 30.09.2015
https://doi.org/10.14783/od.v11i44.5000080007

Abstract

Özet

Uluslararası ticari ilişkilerin ve sermaye hareketlerinin artmasıyla birlikte finansal tablo kullanıcılarının,

işletmeler ile ilgili doğru, güvenilir, şeffaf ve karşılaştırılabilir nitelikteki bilgi ihtiyacı da artmıştır.

Finansal tablo kullanıcılarının artan finansal bilgi ihtiyacının karşılanabilmesi için, finansal raporlama

ile ilgili ortak bir dilin kullanılması gerekli hale gelmiş, bu amaçla Uluslararası Muhasebe/Finansal

Raporlama Standartları yayınlanmıştır. Dünyadaki gelişmeler doğrultusunda ülkemizde de bu ihtiyacı

karşılamaya yönelik Türkiye Muhasebe/Finansal Raporlama Standartları’nın yayınlanması tüm finansal

tabloları etkilemiştir. Finansal tablolarda yaşanan bu değişim akademik hayatı da etkilemiş, üniversitelerde

muhasebe eğitiminde verilen derslerin de bu değişime uyum sağlayacak şekilde düzenlenmesi ihtiyacı

artmıştır. Bu amaçla muhasebe eğitimi verilen programlarda muhasebe standartlarına ilişkin derslere yer

verilmesi bir zorunluluk haline gelmiştir.

Bu çalışmada, Türkiye’deki devlet üniversitelerindeki lisans eğitiminde muhasebe standartlarına

ilişkin derslerin verilme düzeyi ve ders içeriklerinin Türkiye Muhasebe/Finansal Raporlama Standartları’na

uyumunun araştırılması amaçlanmıştır. Bu kapsamda üniversitelerdeki ilgili lisans programlarında,

muhasebe standartları eğitiminde tespit edilen eksiklikleri giderecek ders içeriği oluşturulması

hedeflenmiştir.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makale Başvuru
Authors

Gürbüz Gökçen

Başak Ataman

Yasin Cebeci

Hakan Cavlak

Publication Date September 30, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 11 Issue: 44

Cite

APA Gökçen, G., Ataman, B., Cebeci, Y., Cavlak, H. (2015). TÜRKİYE’DEKİ DEVLET ÜNİVERSİTELERİNİN LİSANS PROGRAMLARINDAKİ MUHASEBE STANDARTLARI EĞİTİMİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Öneri Dergisi, 11(44), 121-145. https://doi.org/10.14783/od.v11i44.5000080007

Cited By



Past Present And Future Of Accounting Education In Turkey
Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi
https://doi.org/10.29249/selcuksbmyd.1140497





15795

This web is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Öneri

Marmara UniversityInstitute of Social Sciences

Göztepe Kampüsü Enstitüler Binası Kat:5 34722  Kadıköy/İstanbul

e-ISSN: 2147-5377