Abstract
Along with international trade relations and capital flows increase, financial statements users’ need for information related businesses has increased in accurate, reliable, transparent and comparable. In order to meet the growing needs of financial statement users financial information, have become necessary to use a common language related with financial reporting, for this purpose the International Accounting / Financial Reporting Standards have been published. In line with developments in the world, to meet this need in our country, published Turkish Accounting / Financial Reporting Standards has affected all financial statements. This change experienced in the financial statements has affected academic life, increased the need for arranging courses in the accounting education in universities to adapt to these changes. For this purpose take place courses related accounting standards has become a necessity in accounting training programs.
In this study, aimed to investigate the given level of courses related to the accounting standards in undergraduate education at state universities in Turkey, and course contents compliance with the Turkey Accounting / Financial Reporting Standards. Within this scope, targeted to establish course content to eliminate the deficiencies identified in the accounting standards education in the relevant degree pro- grams at universities.
Özet
Uluslararası ticari ilişkilerin ve sermaye hareketlerinin artmasıyla birlikte finansal tablo kullanıcılarının,
işletmeler ile ilgili doğru, güvenilir, şeffaf ve karşılaştırılabilir nitelikteki bilgi ihtiyacı da artmıştır.
Finansal tablo kullanıcılarının artan finansal bilgi ihtiyacının karşılanabilmesi için, finansal raporlama
ile ilgili ortak bir dilin kullanılması gerekli hale gelmiş, bu amaçla Uluslararası Muhasebe/Finansal
Raporlama Standartları yayınlanmıştır. Dünyadaki gelişmeler doğrultusunda ülkemizde de bu ihtiyacı
karşılamaya yönelik Türkiye Muhasebe/Finansal Raporlama Standartları’nın yayınlanması tüm finansal
tabloları etkilemiştir. Finansal tablolarda yaşanan bu değişim akademik hayatı da etkilemiş, üniversitelerde
muhasebe eğitiminde verilen derslerin de bu değişime uyum sağlayacak şekilde düzenlenmesi ihtiyacı
artmıştır. Bu amaçla muhasebe eğitimi verilen programlarda muhasebe standartlarına ilişkin derslere yer
verilmesi bir zorunluluk haline gelmiştir.
Bu çalışmada, Türkiye’deki devlet üniversitelerindeki lisans eğitiminde muhasebe standartlarına
ilişkin derslerin verilme düzeyi ve ders içeriklerinin Türkiye Muhasebe/Finansal Raporlama Standartları’na
uyumunun araştırılması amaçlanmıştır. Bu kapsamda üniversitelerdeki ilgili lisans programlarında,
muhasebe standartları eğitiminde tespit edilen eksiklikleri giderecek ders içeriği oluşturulması
hedeflenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makale Başvuru |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 11 Sayı: 44 |
Bu web sitesi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Öneri Dergisi
Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Göztepe Kampüsü Enstitüler Binası Kat:5 34722 Kadıköy/İstanbul
e-ISSN: 2147-5377